חדשות יהדות

מדוע התגייר הגוי שקנה את החמץ של הרב אלישיב זצ"ל?

20 שעות התמדה ביממה – קווים לדמותו של הרב אלישיב זצ"ל, לרגל יום השנה השלישי לפטירתו שחל היום

אא

הרב יוסף שלום אלישיב היה מגדולי פוסקי זמננו, תלמיד חכם, פוסק הלכה וממנהיגי הציבור הליטאי. לאחר פטירת הרב שך זצ"ל היה למנהיג הבולט של הציבור הליטאי בישראל ולסמכות העליונה של מפלגת דגל התורה.

הרב אלישיב נולד בליטא בא' ניסן תר"ע. נפטר בירושלים בכ"ח תמוז תשע"ב, בהיותו בן 102.

הרב אלישיב התייחד בהתמדתו, ועד שנותיו האחרונות נהג לישון שלוש שעות ביממה, מ-11 ועד 2 בלילה. כשהתעורר החל מיד בסדר יומו הגדוש בהתמדה בתורה. הקפיד להתפלל שחרית לאחר 3(!) שעות לימוד לפחות.

תלמידו המובהק, הרב יוסף אפרתי, מתאר כי הרב אלישיב למד תורה בכל יום בשמחה ובהתחדשות כאילו הוא לומד בפעם הראשונה. הוא ממשיל זאת לאדם שהיה באירוע נדיר ביותר, כגון שראה ציפור מרימה על כנפיה בנין. אדם כזה לא ישכח את פרטי האירוע לעולם. כך הרגיש הרב אלישיב לגבי כל לימוד תורה שלו, כיוון שהייתה לו התלהבות גדולה וחשקת תורה כזאת שכל דבר שלמד היה בשבילו חידוש מדהים ונדיר, שאי אפשר לשכוח.

חלק גדול מהתמדתו נזקף לזכותה של רעייתו, הרבנית אלישיב ע"ה. הרבנית תמכה מאוד בלימוד התורה של בעלה. בתם מספרת כי כאשר הגיע לבקר בביתם מרן הרב שך זצ"ל על מנת לשוחח עם הרב אלישיב, ניגשה הרבנית ובפיה בקשה אחת - שיתפלל על בעלה שיוכל לשקוד על תלמודו ללא כל טרדות.

מרן <a class=הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)" src="https://storage.hidabroot.org/OLD_MEDIA/ScreenHunter_01%20Jul.%2015%2014.53.jpg">מרן הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

בהיותה אם לילדים, בקשיי פרנסה, לא ביקשה דבר מלבד זאת: שבעלה יוכל ללמוד ולשקוד על התורה ללא טרדות. זו הייתה משאלתה היחידה.

בשנותיו האחרונות של הרב אלישיב, נכנס לביתו אברך עם בנו בן החמש לבקש ברכה. לאותו אברך היה סיפור מיוחד: עד לפני כמה שנים הוא היה הגוי, שהגיע לבקשת ועד הכשרות לבית רבינו מרן בערב פסח, כדי לקנות את החמץ.

הוא מספר כי אותם רגעים שחזה בהנהגתו הישרה, כשהתבונן בעדינות ואצילות שיחו ושיגו, עוררו בקרבו תשוקה חזקה ודחיפה פנימית להיכנס תחת כנפי השכינה, להתדמות לשלמות האדם הניבטת מרבינו. במוצאי חג הפסח החל ללמוד על היהדות והתקרב ובסופו של דבר התגייר, וכיום הוא אברך לכל דבר, וזהו בנו הנולד לו כיהודי, ועבורו הוא מבקש ברכה.

הרב צבי ויינמן סיפר על יושרו של הרב אלישיב והקפדתו לומר את האמת. לפני שנים היתה ברשותו של הרב ויינמן דירת חדר וחצי בבית וגן שעמד למוכרה אחרי שנים שעמדה שוממה. לפי החוק, על דירה שלא היתה מאוכלסת בשעת המכירה, יש תוספת מס גבוה ומשמעותי במכירתה, ולכן רבים נוהגים להצהיר בעת המכירה שהדירה היתה תפוסה. כך ייעצו למוכר עורכי דין עמם התייעץ, מתשלום מס שבח מוגדל.

המוכר שאל את הרב אלישיב כיצד עליו לנהוג, וענה לו מרן שעליו לומר רק את האמת ולא לנסות לרמות. הרב הניע את ידו קדימה, כאומר 'לך ישר'. אכן, המוכר שילם את המס כנדרש.

לאחר מעשה פנה אליו יהודי חרדי שעובד במס רכוש בשאלה: 'תגיד לי, יש לך רוח הקודש? מלאכים הולכים איתך במעשיך?!', ולפשר תהייתו הסביר את דבריו – שרוב האנשים המוכרים דירות ריקות מצהירים שהן היו תפוסות בעת המכירה, ולך חיכו בפינה, כי אחד העובדים במס רכוש אמר שהוא יודע כי אינך מתגורר בדירה. הם בדקו את שעוני המים והחשמל, וראו שבשנים האחרונות לא השתמשו בדירה כלל, והמתינו לרגע שתמכור אותה בכדי לתפוס אותך בשקר ולהענישך כראוי.

לאחר מעשה, שב הרב וינמן לבית מרן וסיפר לו דברים כהווייתם. מרן לא התרגש והגיב בפשטות אופיינית: 'אמרתי לך שצריך ללכת באופן ישר' – בהמחישו זאת שוב בתנועת ידו.

יהי רצון שנזכה ללמוד מדרכיו ולהמשיך את מורשתו הטהורה.

תגיות:הרב אלישיב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה