בריאות ותזונה

אוכל, רגשות ומה שביניהם

כעס, עצב, תסכול ו...אוכל - כל מה שרציתם לדעת והתביישתם לשאול על רעב רגשי

אא

רעב רגשי (או אכילה רגשית) כשמו כן הוא: אכילה שנובעת כתוצאה מרגש כלשהו, שמפעפע בנו. לרוב מדובר באכילה שאינה נצרכת לגוף שלנו, אכילה שהגוף שלנו (אם הייתה ניתנת לו זכות הבחירה) היה מבכר שלא ליפול אליה. אכילה רגשית מצויה לרוב באוכלוסייה הנשית, אך לא מן הנמנע שנמצא אותה פושטת גם בציבור הגברי (שהרי מי מאיתנו לא עובר משברים וקשיים בחייו?).

בשנים האחרונות תפש התחום תאוצה, ושיטות טיפול שונות ומעניינות התפתחו סביבו. כיום מסוגלים המטפלים לא רק להכיל את התופעה כי אם לתת מענה נרחב יותר לשאלות שצצות סביבה, כשהשאלה הראשונה בהן היא איך מזהים את הרעב הרגשי, ולאחר מכן גם איך מתמודדים איתו. למרות התפישה הרווחת שאכילה רגשית כמוה כהאבסה, מעניין לציין שבקטגוריה זו נכללים גם מצבים שבהם האדם מונע עצמו מאכילה כלשהי, כתוצאה ממצב רגשי כזה או אחר שאיתו הוא מתמודד. 

אז איך מזהים רעב רגשי?

ראשית, חשוב להבין שממש כשהם שהקיבה לא נותנת לנו התראה לפני שהיא רעבה, כך הקיבה הרגשית מתנהגת עמנו - לא די בכך שהיא אינה נותנת התראה מוקדמת, היא אף שועטת על כל מה שנקרה על דרכה. זה יכול להתחיל בקוביית שוקולד ולהסתיים בבגט עם שניצל ולא תמיד תעצור שם. זאת אומרת שמצב של אכילה רגשית הוא מצב בלתי נשלט, המלווה ברגש עמוק של 'כאן ועכשיו'. לעתים תבקש הקיבה הרגשית מזונות מסוימים, לעתים תתרכז במאכל אחד בלבד, ובשורה התחתונה - מה שהיא באמת מבקשת זה דבר אחר לגמרי, רוחני יותר. אלא מה? פעמים רבות קורה ואנחנו פשוט מבלבלים בין הקיבות, וחושבים שמדובר ברעב פיזי בעוד שלמעשה מדובר ברעב רגשי ולא בכדי - מיד אחרי פרץ האכילה הרגעי, שוטפים אותנו רגשי האשם, הבושה והחרטה. 

איך מתמודדים?

ידע הוא כוח, ואין דומה אדם ש'יודע' לאדם ש'אינו יודע', מצד זה של נקיטת דרכי פעולה. כשיודעים את הסימפטומים, קל לגבש טקטיקת נגד - לכן נסו לזכור ולשנן את הכללים הבאים:

1. רעב רגשי תמיד 'נוחת' כרעם ביום בהיר - במהירות וללא הודעה על בואו. 

2. דרישתו של הרעב הרגשי: "מזון ביד - ומיד". באותם רגעים הוא נדמה כילד קטן ותלותי, שלא יעזוב אתכם בשקט, עד שתספקו לו את מבוקשו. 

3. הרעב הרגשי הוא חסר גבולות וחצוף. הוא יפתח את כל הארונות בבית, יחטט בכל הפינות עד שיבוא על סיפוקו. אין זה משנה מה ייקרה על דרכו, את הכל הוא יקבל בברכה אל קיבתו. 

4. במקרים מסוימים, יתעקש על מזונות מסוימים דייקא, ואז יהיה הקוטר הגדול בעולם, ויטריח אתכם למקומות שלא חשבתם שתגיעו אליהם (סופר בקצה העיר למשל, שרק בו מוכרים את אותו סוג מזון). 

5. רעב רגשי אף פעם לא מרוצה ממה שיש. גם אחרי שבא על סיפוקו, שבע ונהנה - יהיה לו מה להגיד לכם. או אז יעלה מהבוידעם את כל החוויות הדומות שחווה בעבר, ויעטוף אתכם בעננת תסכול, בושה וחרטה - על כך ש'התפתיתם' ואכלתם. 

תגיות:מעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה