ונשמרתם

כל נהג חייב להכיר: 8 מערכות הבטיחות שתצלנה אתכם

עולם הרכב מתקדם בצעדי ענק למכוניות ללא נהג, המבטיחות לשמור עליכם מכל רע. עד שזה יקרה, קבלו את מערכות הבטיחות שיסייעו לכם להיות נהגים טובים יותר, ובטוחים הרבה יותר

אא

טכנולוגיות רבות הופכות את המכוניות המודרניות לבטוחות מאי פעם. להלן רשימה חלקית מתוך המערכות הקיימות והרלוונטיות עבורכם, עם הסבר בסיסי על אופן פעולתן:

1. בקרת יציבות אלקטרונית – מערכת זו נחשבת לפיתוח הבטיחותי המשמעותי ביותר בהיסטוריה המוטורית. למערכת חיישני ABS, באמצעותם מנוטר סיבוב הגלגלים בזמן אמת. אם גלגל אחד או יותר אינו מסתובב או מסתובב בקצב אחר מהגלגלים האחרים, המערכת מסוגלת לבלום כדי לייצב את הרכב בהתאם לכיוון ההגה. מחשב הרכב גם יכול לבלום באותה עת את פעולת המנוע במספר אופנים ולצמצם החלקה הנגרמת כתוצאה מעודף כוח בגלגלים.

2. התראת סטייה מנתיב – המערכת מתריעה בפני הנהג כי הרכב חוצה פס הפרדה רצוף או מקווקו, במידה והאיתות בצד הרלוונטי אינו מופעל. המערכת מתריעה על ידי קול, רטט במושב או בגלגל ההגה, נורית אזהרה או אף על-ידי הסטת ההגה קלות לכיוון מרכז הנתיב.

3. התראת התנגשות – המערכת מתריעה מפני סכנה כמו אי שמירת מרחק או תאונה בלתי נמנעת, אך אינה מבצעת פעולה אקטיבית לסייע או למנוע משום שאינה מחוברת למערכת השליטה של הרכב.

4. בקרת שיוט אדפטיבית – מערכת זו יודעת גם לבלום או להאיץ כדי לשמור על מרחק, אותו קבע הנהג מראש. המתוחכמות שבמערכות אלו מסוגלות לגרום לעצירה מוחלטת, למשל בפקק, ולהמשיך בתנועה ברגע שהכביש שוב פנוי. המערכת עושה שימוש ברדאר, חיישני לייזר ומצלמות (בחלק מהמערכות), שבמקרה חירום נעזרים בבלימה האוטונומית.

5. התראת שטח מת ותנועה חוצה-חולפת – המערכת מתריעה על רכב הנוסע במקביל ועל רכב שמגיע מאחור כאשר הרכב נוסע אחורה, בעת יציאה למשל. המערכת מזהה גם מצב בו רכב אחר עומד לעקוף, ומתריעה על כך.

6. זיהוי מצב עייפות -  מערכת זו נעזרת בין היתר בחיישני ההיגוי, המצערת והבלמים, כדי לזהות מצבים בהם הנהג מאבד ריכוז - בעיקר בגלל עייפות. במקרה שמזוהה סכנה לסטייה מנתיב או תאונה המערכת מתריעה, בדרך כלל באמצעות נורית וצליל. יש גם מערכות המזהות תנועות עפעפיים וראש המעידות על עייפות מסוכנת.

7. זיהוי שלטים – מערכת מבוססת מצלמה קדמית, שמצלמת את הדרך ומזהה שלטים חשובים - למשל הגבלות מהירות, שלטי אזהרה וכדומה. השלטים מוצגים בלוח המחוונים, כדי שהנהג יוכל לנהוג בהתאם.

8. חיישני לחץ אוויר בצמיגים –מערכת המנטרת את לחץ האוויר באופן קבוע ומתריעה כאשר הוא נמוך מהשיעור שנקבע על ידי היצרנית.

קיימות מערכות מצילות חיים נוספות, עליהן נפרט בחלקו השני של המדריך.

תגיות:זהירות בדרכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה