פיתוח האישיות

מה השיב הסטייפלר לבחור שנכשל פעמים רבות?

הסטייפלר, ממנהיגי היהדות החרדית בארץ ישראל, בעצה קלה ליישום, המנחמת ומרגיעה את השבורים ברוחם

  • כ"ב תמוז התשע"ה
אא

תמוז, אומרים חכמים, הוא ראשי תיבות של "זמני תשובה ממשמשים ובאים", שמו של החודש בא לרמוז לנו להתכונן לחודש התשובה המתקרב. החודש שלאחריו, "אב", אף הוא מרמז כי "אלול בא". לאחר שתי התזכורות הללו יגיע חודש הרחמים והסליחות, חודש אלול.

בואו נתחיל להתכונן מעכשיו.

כיצד חוזרים בתשובה? הסטייפלר, (שכונה כך עקב מוצאו מעיירה 'סטייפל') ממנהיגי היהדות החרדית כאן בארץ ישראל, שחי בבני ברק עד לפני 30 שנה, העניק לנו עצה כיצד לחזור בתשובה.

אחד מתלמידיו של הסטייפלר ניגש בשברון לב לרבו והתאונן בפניו 'רבי, מיואש אנכי לגמרי, היצר מפיל אותי פעם אחר פעם ברשתו, כבר אינני שווה מאומה, ומנותק אני לצמיתות מתורה'. שאלו הסטייפלר: 'האם ניצחת את היצר כבר פעם אחת', ענה הבחור, 'רבי, כבר אמרתי מצבי איום ונורא', הוסיף ה'סטייפלר' לשאול, 'האם ניצחת אותו כבר בעבר?', לבסוף הודה הבחור שלעיתים נדירות אכן הצליח לנצח מעט את יצרו הקשה.

הסטייפלרהסטייפלר

השיבו הסטייפלר בזו הלשון: "אם כן, אל תבט אחוריך כלל, כי אם על אלו הניצחונות". הסטייפלר הוסיף בדבריו כי בספרים הובאו תיקוני תשובה רבים המשברים עצמותיו של אדם - לכפר בהם חטאים עוונות ופשעים, אבל התיקון הגדול ביותר הוא שיאמר האדם לעצמו: "עד כאן".

כמה קל, כמה פשוט, כמה קרוב אלינו הדבר מאוד. לומר לעצמנו "עד כאן". וזהו. התחלנו דף חדש ובורא עולם ברחמיו הבטיח לנו כי כל הדפים הקודמים, הקרועים, המוכתמים, יימחקו. "גדולה תשובה שזדונות נעשות לו זכויות". (יומא פ"ו, ע"ב)

על הפסוק בתהילים "המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד" ביארו צדיקים, שלכאורה היה אמור להיות כתוב "המה כרעו ונפלו – ואנחנו לא נפלנו", אלא התשובה היא כי אין מציאות כלל של "לא נפלנו", כי כולם נופלים. ההבדל בינינו לבינם הוא שאנחנו קמנו ונתעודד, ואילו 'המה' נשארו בנפילתם.

באותו אופן מבואר הפסוק "שבע יפול צדיק וקם", (משלי כד, טז) כיוון שאף בנפילתו עדיין נקרא צדיק.

כמה מעודדים הדברים, כמה נוחם הם זורים על נפשותינו. אכן, קופה של עוונות תלויה מאחורינו, חטאים, עוונות, נפילות, שוגג, מזיד. חטאנו. כרענו ונפלנו. אבל אם נאמץ את עצתו של הסטייפלר, ואת התובנה שכולם נופלים ונכשלים, אך החכמה היא להמשיך הלאה בזקיפות קומה ולא חלילה להישבר, יהיה לנו הכוח לזקוף את גבינו באומץ, לא להביט על הכישלונות של העבר אלא לשאת את פנינו אל העתיד ולהכריז "עד כאן".

כך נזכה להגיע לדרגתם של בעלי תשובה, שבמקום שהם עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד.

תגיות:תמוזהסטייפלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה