כתבות מגזין

רב אמיתי או צדיק מזויף?

המדריך המלא להבדיל בין רב אמיתי שראוי לתת בו אמון ו'צדיק' מזויף שיש להתרחק ממנו

  • כ' תמוז התשע"ה
אא

בחירת רב היא לא נושא קל. רק השם רואה ללבב, ולנו קשה לפעמים להבחין בין בעל מגבעת רבנית אחד למשנהו, על אף שתהום פעורה ביניהם. אז איך מזהים רב אמיתי, שבו ניתן לתת אמון? ואיך בורחים מ'רבנים' מדומים למיניהם, שמצטיינים בכושר משחק אבל לא בהרבה יותר מזה? לפניכם שישה קריטריונים שיעזרו לכם לעשות לכם רב אמיתי, ולהינצל מתרמיות.

1. האם הרב ירא חטא ומקפיד על קיום הלכות? כאשר שבתי צבי הלהיב את קהילות היהודים בעולם במאה השבע עשרה בהבטחה לפיה הוא המשיח שנשלח לגאלם, רבנים רבים שלחו אליו שליחים כדי להכירו מקרוב ולתהות על קנקנו. בין הרבנים הללו היה הגאון בעל ה'טורי זהב', ששלח את חתנו לפגוש את שבתי צבי במקום מושבו באימפריה העותומנית. כשחזר החתן ודיווח שמצא את שבתי צבי שוכב פרקדן, פסק הט"ז מיד: איש זה איננו המשיח! בגמרא נאמר כי אסור לגברים לשכב פרקדן, והמשיח איננו עובר על שום דין, גם לא מדרבנן! בסיפור זה טמון מסר חשוב שיכול לעזור לנו להבדיל בין צדיק אמיתי לזה שאינו: צדיק אמיתי שומר על כל ההלכות ועל כל הסייגים שקבעו חז"ל.

2.  האם הרב טוען שהוא הצדיק האמיתי היחיד, וכל שאר הרבנים טועים ואינם מבינים דבר? ישנן דרכים רבות בעבודת השם, אבל הן אינן דורשות פסילה מוחלטת של דרכים אחרות. רב שמנסה לשכנע אתכם שרק הוא ראוי לאמון – ראוי להתרחק ממנו.

3. האם חצרו של הרב אפופת סודות? אם כל דבר בהתנהלות הרב ואנשיו לוט בערפל של מסתורין, הפגינו חשדנות. אם מזהירים אתכם כל הזמן לא לספר על מה שחוויתם, ראיתם או שמעתם, זה הזמן ללכת משם.

4. האם הרב מקרב אתכם לקדוש ברוך הוא? האם מערכת היחסים שלכם אל הרב גורמת לכם לראות את העולם נכון יותר ולהתחזק בקרבה לקדוש ברוך הוא? או שמא הקדוש ברוך כמעט ונשכח בחצר הרב מרוב הערצה לרב עצמו? אם התסריט השני הוא הנכון – אתם לא במקום הנכון.

5. האם הרב מפרסם את עצמו כפועל ישועות? על רבנים רבים, גם כאלה החיים בינינו, מתהלכים סיפורי מופתים. אבל צדיק אמיתי לא יבחר לעצמו טייטל של 'פועל ישועות'. רבנים אמיתיים מקדישים זמן לציבור, מעניקים ברכות ומתפללים למען הזקוקים לישועה. רבנים מזויפים עלולים לשכנע אתכם שהם יכולים לזמן עבורכם כל ישועה שתרצו – בדרך כלל תמורת תרומה הולמת.

6. האם הרב הוא תלמיד חכם ששוקד על לימוד התורה? פעם היה מיותר לשואל שאלה כזו: היה ברור ש'רב' הוא מילה נרדפת ל'תלמיד חכם'. למרבה הצער, בימינו יש אנשים שמתעקשים שיפנו אליהם בתור 'כבוד הרב', אבל לא ברור כמה זמן, אם בכלל, הם מקדישים ללימוד התורה. במסורת היהודית, רבנים היו תמיד תלמידי חכמים שעמלים על לימוד התורה: לא קבלה מעשית ולא נומרולוגיה יהודית, ובטח שלא תקשור עם נשמות,  אלא לימוד מאומץ ומעמיק של תורת הנגלה. בנסתר הם הגו בעיקר... במסתרים. אז האם הרב שהכרתם עונה להגדרה הזו?

הרב זמיר כהן בראיון מיוחד על רבני אמת מול "רבני" ו"מקובלי" שקר:

 

תגיות:רבניםמקובליםצדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה