חדשות בארץ

בן גוריון: "אני יודע היטב כי ניצחנו עד כה ברוח"

אחרי 62 שנה: הפרוטוקול המלא של הפגישה ההיסטורית בין נציגי מועצת גדולי התורה וראש הממשלה בן גוריון עומד למכירה פומבית

אא

62 שנה לאחר הפגישה ההיסטורית בין נציגי מועצת גדולי התורה, בראשות הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל, לראש הממשלה בן גוריון אודות חוק שירות לאומי, עתיד פרוטוקול הפגישה המלא לעמוד למכירה פומבית.

בפרוטוקול מצוין כי לאחר נימוסי קבלת הפנים, פתח הגאון רבי צבי פסח פרנק בדבריו: "על פי ההלכה אסור בכלל לגייס בנות לצבא ולשרות לאומי באיזו צורה שהיא והננו לבקש לבטל את גיוס הבנות בכלל (…) אנו חוששים מאוד שנגיע ח"ו לידי כך שנראה את המצב כאן בבחינת 'בניך ובנותיך נתונים לעם אחר'". בהמשך דבריו פרץ הרב פרנק בבכי חרישי,

בפרוטוקול מצוין כי "דממה שררה בבית, דמעות זלגו מעיניו, אנחות עמוקות שוברות-לב נשמעות משני הגאונים הגרא"ז מלצר והגר"מ קרליץ".

בהמשך הפגישה מצוטט הגר"מ קרליץ כאומר: "אנו באהבתנו לארצנו הקדושה, הננו חיים בחרדה ובפחד נוקב עד עמקי הנשמה אם כתוצאה מחוק זה של גיוס בנות באיזו צורה שהיא נגיע חלילה לאזהרת התורה 'ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה'".

(צילום: בית המכירות הפומביות קדם, ירושלים)(צילום: בית המכירות הפומביות קדם, ירושלים)

עם סיום דבריהם של גדולי ישראל, בן גוריון פותח את דבריו בהתנצלות: "אני יושב לפניכם ביראת הכבוד ויודע שעליי להיזהר בדברי כדי שלא אהיה בבחינת מורה הלכה בפני רבו, אני מצטער תמיד על שלא למדתי די תורה, אולם יודע אני לכבד אתכם ואת רמתכם. יודע אני את עמדתכם ומעמדכם וגם את השפעתכם הגדולה".

לאחר פתיחה זו מסביר בן גוריון כי יש רבנים שהם בעד שרות לאומי. על כך משיבים לו גדולי ישראל בחריפות. הרב פרנק מתרעם ואומר: "זה בלתי אפשרי. לחברי הכנסת אין סמכות לפסוק נגד ההלכה".

הפגישה ההיסטורית הסתיימה בלא הסכמה, כשהתהום הפעורה בין גדולי ישראל לבן גוריון רק הלכה והעמיקה במהלך הפגישה.

על אף חילופי הדברים הקשים, בן גוריון מצוטט לקראת סוף הפגישה כאומר מיוזמתו ברוח מפייסת-משהו כי "רוצה אני שתדעו כי גם אני יודע שלא בחרב וקשת ניוושע... אני יודע היטב כי ניצחנו עד כה ברוח".

תגיות:בן גוריוןירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה