הידברות לנוער

נפלנו? מתחילים מחדש

גם אם חלילה חטאנו, תמיד יש דרך חזרה. עלינו רק לרצות, כי זה הדבר שיצר הרע הכי חושש ממנו: הרצון והאמונה. הוא יודע שזה הדבר היחיד שיכול לעצור אותו, והוא יעשה הכל כדי לקחת את זה מאיתנו

אא

"זכור תמיד: לעולם לא יושם בפניך מכשול שאין בכוחך להתגבר עליו" (רבי נחמן מברסלב).
שלום חברים,
מי מאיתנו לא נפל ליצר הרע? אין אחד!

יש כאלה שחטאו בשוגג, מבלי לשים לב שיצר הרע מדבר איתם. לדוגמא, לרבים מאיתנו יצא לקחת למישהו עט מבלי לשאול. "קח, נו קח, מה הבעיה? תחזיר יותר מאוחר, הוא בטוח מרשה", הוא אומר לנו, ואנחנו בשוגג לוקחים ולא שמים לב שנפלנו בפח שלו, היינו צריכים לבקש את רשותו ובוודאי שלא לקחת בלי רשות, כפי שלא היינו רוצים שייקחו מאיתנו. מי יודע למה הוא שימש, ואם בכלל הוא של אותו אדם שממנו אנחנו חושבים שלקחנו? ויש כאלה שחוטאים במזיד, כאשר יצר הרע מקבל את החלטות בשבילם ואינם מוכנים אפילו לחשוב על משהו אחר.

לכל אלה קוראים מכשולים. המכשולים של היצר הרע הם לא עוד אבן או בננה על הרצפה שמאיימים לגרום לנו להחליק. הם גדולים מזה, ויש להם משמעות גדולה ביותר לכל אחד מאיתנו, גם אם חטאנו בשוגג (בלי כוונה) או במזיד, יש לדבר תוצאות. אם נסתכל סביבנו, אנשים נופלים ולא שמים לב ויש כאלה שבכלל כבר אינם מעזים להתמודד עם יצר הרע מתוך פחד וחוסר אמונה.

אז רגע... מוותרים?! נותנים לו אישור המשך למעשה הבא? בוודאי שלא! זה נראה לחלקנו כל כך מובן מאליו, כי חלקנו כבר רגילים לדעת מתי יצר הרע מנסה להפיל, ואנחנו מתמודדים בגבורה ומתפללים שלא ניפול. אבל עלינו לזכור דבר חשוב: יצר הרע תמיד מחפש איפה לטמון מכשול הוא לא ינוח עד שלא יפיל אותנו, אבל זה לא אומר שאחרי שחטאנו אין דרך חזרה! תמיד יש! עלינו רק לרצות, כי זה הדבר שיצר הרע הכי חושש ממנו: הרצון והאמונה. הוא יודע שזה הדבר היחיד שיכול לעצור אותו, והוא יעשה הכל כדי לקחת את זה מאיתנו, אבל אסור לנו לוותר! פשוט אסור.

המשפט הנ"ל של רבי נחמן מברסלב מבאר את זה: אומר הרב, לא יושם בפנייך מכשול שלא תוכל לעמוד בפניו! יש מכשולים וניסיונות קשים מאוד! עוד רגע ואנחנו נופלים, ממש על הקצה! אבל זו רק ההרגשה שיצר הרע נותן לך. זה פשוט לא נכון, כי ה', כמו שאתם יודעים, תמיד איתנו, בכל רגע ומצב.

אז רגע! למה הוא נותן לנו את כל זה? למה לעשות לנו דברים קשים?
התשובה לכך היא פשוטה: כי כל ניסיון ומכשול שיצר הרע נותן לך נועד לחשל אותך ולגרום לך להצליח בניסיון הבא – כי בניסיון הבא, אחרי שתצליח בראשון, תמיד יבוא קשה יותר, וכשתראה שקודם הצלחת להתגבר תוכל גם עכשיו.

לעיתים אנו פוגשים אנשים שנמצאים במצב בו יצר הרע מסיט אותם. אין זו חוכמה להסתכל עליהם מהצד ולהגיד: אני? בחיים לא הייתי נופל ככה!
חוכמה להגיד: אני בטח יכול לעזור, ופשוט ללכת לעזור, בלי לחשוש, לדבר ולנסות להבין את הבעיה ולהביא את הפתרון. אף אחד לא היה רוצה להיות לבד במערכה מבלי שיעזרו לו.

ודעו לכם, כי גם כשאתם רוצים לעזור ונרתעים, מוצאים סיבות ותירוצים, גם זה כמובן רצונו של יצר הרע, שמנסה לגבור עליכם.
אז לא לחשוש! קחו צעד אחד קדימה ותנו יד לעזרה. אתם יכולים לעזור לו ולכם, ואתם לא יודעים עד כמה.
ולא לשכוח, ה' ברא את יצר הרע, ה' לא רוצה שניפול, והוא תמיד כאן לצדנו, גם כשיצר הרע מנסה להפיל אותנו.

אז זכרו: לא משנה באיזה מצב אתה נמצא,גם אם אתה עומד ליפול, ואתה חושב שזה נגמר ואני כבר חוטא, יש בידך את הכוח להחליט ולשנות. ואל תשכח שה' תמיד לצידך
ושתמיד אפשר לתקן.
הכותב חזר בתשובה בגיל צעיר, עורך ומנהל לשעבר באתר ילדים וכיום לומד בישיבה חרדית.

תגיות:נפילהיצר הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה