חדשות בארץ

סכנת חיים בים המוות: מאות בולענים חדשים בשנה

מהנדס המועצה האזורית תמר מזהיר מפני סכנת הבולענים באזור ים המלח. הוא קורא לרשויות לפעול במהרה ואומר כי "תרחיש האימה הוא פגיעה בחיי אדם"

אא

אתמול (ד') התכנסה וועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לדון בנושא תופעת הבולענים באזור ים המלח, המחמירה מדי שנה עקב ירידת המפלס. לפני הישיבה אמר מהנדס המועצה האזורית תמר, גיא זוננפלד, כי בני אדם עלולים להיפגע וקרא להתערבות מידית של המדינה.

זוננפלד מזהיר כי המצב באזור ים המלח הולך ומחמיר. "תופעת הבולענים הנגרמת כתוצאה מירידת מפלס ים המלח ממשיכה להחריף ככל שהמפלס יורד. כמה מאות בולענים חדשים נפתחים מדי שנה באזור ים המלח".

הבולענים, ים המלח (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)הבולענים, ים המלח (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

בולענים יכולים להיווצר מתחת לכל דבר. תומר מציין את תרחיש האימה: "עלולה להיגרם פגיעה בחיי אדם. אנחנו ערים לפגישה בתשתיות, קווי ביוב, קווי מים, מטעי תמרים, כבישים. בתי המלון אמנם נמצאים באזור שבו מפעלי ים המלח שומרים על רמה של מים מליחים ולכן לא ידוע לנו על בולענים באזור המלונות".

שנים רבות ערות הרשויות לתופעת הבולענים בים המלח. "בעבר היה צוות של משרד התשתיות. הצוות הזה הפסיק את עבודתו כתוצאה מחוסר נכונות של אף גוף ממלכתי לבטח אותה", אמר זוננפלד וקרא להקים גוף שיטפל בנושא בצורה נחרצת ויתמודד עם התופעה. "החיים חייבים להימשך. יש כאן אנשים שחיים באזור וחייהם נמצאים בסכנה", הוא אמר.

איך נוצר בולען? בכל אזור חוף ים המלח נמצאת שכבת מלח בעומק של בין 20-50 מטרים. שכבת המלח הייתה טבולה במים מלוחים, אך בגלל ירידת מפלס מי ים המלח ב- 30 השנים האחרונות נחשפה השכבה למים מתוקים שהמיסו את המלח. כך נוצרו חללים, וככל שמתגברת ההמסה הם גדלים והתקרה מעליהם מתחילה להתערער. ברגע שהמשקל של הסלע מתגבר על חוזק תקרת החלל, הסלע קורס ונוצר בולען.

תגיות:בולעניםים המוותים המלח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה