פיתוח האישיות

אז למה אתה לא מחייך?

המצרך היקר הזה אינו עולה כסף, לא גוזל זמן ואינו דורש מאמץ מיוחד. הוא מחולל פלאות ויכול לגרום שמחה רבה לך ולחבריך, אם תשתמש בו הרבה תיצור שרשרת תגובות חיוביות שאין לך מושג עד להיכן תגיע. מסתבר שלמרות שהוא כה חיוני ונצרך, בני האדם מתקשים להרבות בו ולהשתמש בפעולתו הפלאית. מדוע? כוחו של חיוך

אא

אם נרצה לפתח את האישיות שלנו, לשפר ולעצב אותה, אחד הדברים הראשונים בו אנו יכולים וצריכים לעבוד על עצמנו, ואגב כך לשפר ולייעל גם את חיי הזולת, זהו מתן חיוך.

בפרקי אבות מרחיבים חכמינו בפרטים רבים הקשורים למצוות "ואהבת לרעך כמוך". בין הדברים הם כותבים "הווי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות". קבל את פניו של כל אחד ואחד, בין אם הוא מכר או חבר, ובין אם הוא סתם עובר אורח, כל אדם שנקלע לסביבתך ונתקלת בו - קבל אותו בסבר פנים יפות. כאשר אתה משוחח עם מישהו, אתה יכול לעשות זאת בפנים חתומות, שאינן מסגירות כל רגש וסימפטיה, ואתה גם יכול לקיים את אותה שיחה ממש עם אותן מילים, אבל בפנים מחייכות המגלות סימפטיה והבנה.

בספר אורחות חיים לרבנו אשר (הרא"ש) הוא כותב: "אל יהיו פניך זועמות נגד עוברים ושבים, וקבל אותם בפנים מאירות". מכאן לא רק בעת שיחה או קשר ישיר עם הזולת, אלא גם בהליכה סתמית ברחוב, אל יהיו פניך חמוצות אלא מאירות.

אין לתאר עד כמה החיוך משפיע מיידית על אנשים ולאיזה תחושה נעימה ורגועה הוא גורם. סיפורים רבים ידועים על אנשים שניצלו ממצבים קשים ביותר בעקבות חיוך אחד בודד שקיבלו, אפילו מאדם שלא הכירו, ואף לא המשיכו איתו בקשר. ידוע סיפור שהתרחש לפני שנים רבות באחת הישיבות בארץ. אחד התלמידים שלא כל כך הצליח בלימודיו התורניים החליט לאחר הרהורים ולבטים רבים לעזוב את עולם התורה ולצאת לעבוד. זאת על אף גילו הצעיר. ביום האחרון בו הגיע לישיבה כדי לאסוף את חפציו האחרונים, הגיח מאחוריו אחד הבחורים שלא הכיר וסידר לו את צווארון החולצה. ה´תלמיד העוזב´ הביט בהשתאות בעיני הבחור וזה ענה לו שחשש שלא יהיה לו נעים להסתובב כך בין תלמידי הישיבה ומחנכיה, לכן סידר את הצווארון. בעקבות המפגש האקראי הזה חשב לעצמו הבחור, שאם לאדם שכלל אינו מכיר אותו אכפת איך הוא נראה, הוא נותן הזדמנות נוספת ונשאר בישיבה לחודש שלם. הימים חלפו ביעף, החודש הפך לשנה והשנה הפכה לעשרים שנה. הגיע היום בו התארסה ביתו של ה´תלמיד העוזב´ שלבסוף לא עזב, עם בחור ישיבה מיוחד במינו. החתונה נערכה בחו"ל.

ביום בהיר אחד מקבל מר. יוסף כהן (הבחור שסידר את הצווארון), מכתב בתיבת הדואר. במעטפה היתה הזמנה לחתונה של אנשים שהוא אינו מכיר וכן כרטיס טיסה למקום בו נערכת החתונה. על ההזמנה הופיע מספר הטלפון של שולח ההזמנה בצירוף שמו. השם לא אמר לו דבר, אבל הרי לא כל יום מקבלים הזמנה לחתונה של מכרים שלא מכירים ועוד בצירוף כרטיס טיסה... האצבעות ממש חייגו מאליהן את המספר, וכך נשמעה השיחה:

"שלום, שמי יוסף כהן. כעת קיבלתי בתיבת הדואר הזמנה לחתונה בצירוף כרטיס טיסה. אתה הוא זה ששלח לי אותה?"

"כן, כן, חיכיתי לטלפון ממך, מה שלומך?"

"ברוך השם... סליחה, אבל שמך אינו זכור לי כלל..."

"אוי ברור, שכחתי להסביר. לפני עשרים שנה למדנו יחד באותה ישיבה. באותה תקופה לא הצלחתי בלימודי בישיבה וכבר החלטתי לעזוב אותה. ביום האחרון בו הגעתי לישיבה על מנת לאסוף את חפצי האחרונים, ראית את צווארון חולצתי שהיה מרושל. לא התבלבלת וסידרת את הצווארון בצורה נאותה. לפשר מבטי המשתאים השבת שחששת שאתבייש כשאגלה שכך הסתובבתי בין הבחורים. המעשה הפעוט הזה עורר אותי מחדש. חשבתי שאם למישהו שכלל אינו מכיר אותי אכפת איך אני נראה, אתן לעצמי הזדמנות נוספת. מאז ועד היום אני בישיבה ובקרוב אני עומד להשיא את ביתי לבחור ישיבה חשוב. נראה לי שגם אתה כבר מבין בזכות מי כל זה. בני משפחתי ואני מחכים לך בכליון עיניים".

מדהים מה שימת לב קטנה הצליחה לחולל.   

מסופר בתלמוד על רבי יוחנן שהיה מקדים שלום לכל אדם. לא רק לאדם שהיה דורש בשלומו, אלא לכל אדם היה מקדים שלום. מעורר השתאות שדווקא רבי יוחנן, שהיה מגדולי המנהיגים של ישראל, לא ראה בהקדמת שלום למכריו פחיתות כבוד, אלא להיפך.

איך עובד החיוך?

אין להצלחת החיוך הסבר לוגי, אבל עובדה שזה עובד. נסו זאת בתרגיל פשוט; צאו לרחוב. האדם הראשון שעובר פשוט חייכו אליו חיוך רחב שבא מתוך הלב, ואמרו לעצמכם שאתם אוהבים את האדם העומד מולכם, לא בגין היכרות כלשהי, אלא פשוט כי הוא אדם שבליבו פועם לב הכמהה לקצת חום והערכה מהזולת. בדרך כלל בעקבות החיוך תקבלו משוב חם. לעיתים בחיוך חוזר, לעיתים בהתייחסות כנה ובשאלה "מהיכן אנחנו מכירים?"

זהו אחד הדברים שמרוב פשטותם איננו נותנים עליהם את הדעת, אך אם נתבונן נראה שהדבר פשוט, מרתק ומביך בו זמנית. מה יש בו בחיוך שעושה לזולת כל כך טוב?

ובכן, פניו של אדם הן השתקפות ובבואה של נפשו הפנימית. כל תזוזה במצב רוחו ניכרת מיד על פניו. אם תעמדו מול אדם המשוחח בטלפון מבלי להקשיב לתוכן השיחה, תוכלו ברוב הפעמים לזהות את כיוון השיחה. האם אותו אדם התבשר בבשורה ששימחה אותו, או לחילופין שמע משהו לא טוב.

צורתו הפיזית של החיוך                  

אם נרצה לרדת לשורשו של החיוך ולהבין איך ומה הוא עושה, נוכל להתבונן בצורתו הפיזית. צורת החיוך גורמת לשני שינויים במבנה השפתיים. השינוי הראשון הוא מתיחת השפה התחתונה בצורת קערה. השינוי שני הוא פתיחת השפתיים וגילוי פנים הפה. בפעולה הראשונה הגורמת לשפה להצטייר בצורת קיעור, נוכל לדמיין אדם ההולך על השפה בצורה קלילה, מתעגלת וחביבה. דבר זה מסמל את זרימת החיים הקלה, כאילו אומר לנו המחייך "קח את החיים בקלות". בפעולה השניה של פתיחת הפה, אומר האדם המחייך לזולתו "הנני פתוח כל כולי כלפיך, ליבי פתוח לשמוע, להאזין ולהבין". בתת מודע גורמות שתי פעולות אלו להבנה אצל הזולת שהחיים אינם כה קשים, וכן שפתוחים אליו ומבינים לליבו. שתי אמירות אלו, שאינן נאמרות במפורש, גורמות לאושר המתפשט בנפשו של מקבל החיוך.

הרבה מבוגרים מוצאים נוחם מלחץ היומיום במשחק עם ילדים. מה פשר הדבר ומה סוד הקסם של הקטנים האלה? הם  מצליחים למשוך הרבה מתשומת לבנו. חשבתם פעם מדוע נעים לנו כל כך לשחק עם תינוקות וילדים קטנים ולהשתעשע איתם?

כפי הנראה הצחוק המתגלגל, הפנים המאירות ושמחת החיים שלהם, הם הכובשים את לבבות המבוגרים הכמהים לחיוך אמיתי וכנה (ולא אינטרסנטי).  

מי ששמח- מחייך ומי שמחייך- שמח

נשאלת השאלה כיצד יוצרים חיוך וסבר פנים יפות. משימה קשה שאי אפשר תמיד להוציאה לפועל, שהרי מצבי הרוח משתנים ולא תמיד האדם נמצא במצב רוח לחייך. לעיתים מר לו בלב. איך, אם כן, ממליצים לו חכמינו לחייך אל הזולת גם אם אין לו מצב רוח מתאים לכך?

התשובה לכך נמצאת בדברי הרמב"ם, שקבע את הכלל המדהים "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". אם תעשה פעולה חיצונית, אף אם היא קשה לך ואינה באה בשלב הראשון מכל הלב, הלב יימשך אחרי הפעולה וייהפך למחייך ושמח אף אם אין לך מצב רוח. כמובן שאין המדובר בחיוך מזוייף ומעושה, אלא בחיוך אמיתי הבא מכל הלב. רק במצב כזה החיוך יוביל אותו את השמחה המיוחלת.

למעשה יש כאן סיבה נוספת לכך שהמחייך והמאיר פנים לזולת גורם בסופו של דבר שמחה ואושר גם לעצמו. הרי החבר המקבל את חיוכו ישיב לו חיוך חוזר, וזה וודאי יגרום להשפעת גומלין, שאת השלכותיה החיוביות קשה לצפות... חיוך של אדם אחד יכול לשמח ו´להדביק´ עשרות אנשים באותו יום.

במחקרים שפורסמו מצאתי הסבר פיזי לכך שהמחייך גורם מבלי משים שמחה גם לעצמו. החיוך מכווץ את שרירי הפנים ומשפיע על זרימת הדם ועל הטמפרטורה במוח. כל אלה מובילים לשחרור חומרים הגורמים לפעילות מוחית שקשורה ברגש חיובי. במחקרים שונים שנעשו בין היתר על השפעת החיוך, בקשו מאנשים "לעשות פרצופים" שמחים או כועסים. לאחר מכן עשו בדיקות שונות על מנת להעריך את מצב רוחם ומצאו שהאנשים שעשו הבעות שמחות היו שמחים יותר מאלו שעשו הבעות כועסות, למרות שמצב רוחם מלכתחילה היה דומה. מכאן שגם לחיוך שבתחילה הוא מאולץ, יש כוח רב לשפר את מצב הרוח, גם של המחייך וגם של המקבל.

תנו חיוך, תתחילו לראות את העולם בצורה חיובית יותר, שימו לב לדברים הטובים שבחייכם, עד שתווכחו שבאמת הכל טוב, כי "כל דעבידרחמנא,לטיבעביד" - כל מה שהשם עושה, הכל לטובה!

  • חיוך אינו עולה מאומה אך ערכו רב. הוא מעשיר את המקבל ואינו מרושש את הנותן.
  • אין לך אדם שהוא כה חזק, עד שיוכל להתקיים בלעדיו. אין לך אדם שיהיה כה עשיר, עד שהחיוך לא יוכל להוסיף לו מאומה.
  • אין לקנותו בכסף, להוציאו בעורמה או להשיגו בגנבה, כי אין לו ערך, אלא אם הוא מופיע מאליו באופן טבעי.
  • יש אנשים עייפים מדי מכדי שיהיו מסוגלים לחייך אליך - חייך אתה אליהם. אין לך אדם הנזקק כל כך לחיוך כמו אותו אדם שאינו מסוגל לחייך!
תגיות:חיוךאושר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה