חינוך ילדים

אמא, תני לי עוד דקה לישון

הבן המתבגר לא קם לתפילה בזמן? במקום להיכנס למחלוקות, צריך לזכור שמדובר במצב זמני

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקימה בבוקר היא אחת מהמכשולות הגדולים הגורמים לאש מחלוקת נוראה בין הורים לילדים מתבגרים. רבים מההורים אינם מבינים, ובצדק, כיצד בן-תורה אינו קם לתפילה בזמן, וכיצד הואכביכול בשאט נפש רומס את מצותקריאת שמע ותפילה בזמנם.

נראה לומר, כיון שהתפילה היא מהדברים העומדים ברומו של עולם, והיא עולה למעלה בשמים ופועלת נצורות וגדולות, לכן היצר מטיל את כל כובד משקלו על העניין הזה.  וכבר אמרו חז"ל (ברכות ו( על הפסוק: ´כרום זלות לבני אדם´ – "אלו דברים העומדין ברומו של עולם ובני אדם מזלזלין בהם". ומפרש רש"י – כגון תפילה שעולה למעלה, עד כאן לשונו.

ועינינו רואות, שגם בני עליה השוקדים על התורה והעבודה נכשלים בעניין נעלה זה. משום-מה, היצר-הרע מצליח להכשילם בעניין התפילה – שלא לקום בזמן לתפילה בכל מיני תירוצים שונים, ובלבד שלא לקיים מצווה חשובה זו.

גם כשאומרים להם ללכת לישון בזמן ולקום בזמן, הם אינם מקבלים את הדברים ומתרצים כל מיני תירוצים. הדבר הזה בעיקר מצוי בחופשות ובחגים.היצר, מלבד שגורם לזלזל בתפילה, הוא גם מחרחר ריב בין ההורים והילדים ומביא אותם לידי מחלוקת נוראה. אמנם אין שום הצדקה לבטל מצות עשה מדאורייתא של קריאת שמע בזמנה, ולאחר את זמן התפילה, אך מאידך צריך לדעת שעל-אחת כו"כ שאין שום הצדקה ושום הגיון לגרוםלמחלוקת נוראה.

אין לך דבר גרוע מאש המחלוקת – היא מכלה כל חלקה טובה, ובפרט שהיא אחד מהדברים שהקב"ה שונא. וכבר אמר הקב"ה בפרשת סוטה: יימחה שמי על המים, ובלבד שיהיה שלום-בית. והאם נראה לאדם ששמו חשוב וגדול יותר משמו של הקב"ה?!

כמו-כן, מגיל 13 אין מצות חינוך אלא מצות תוכחה בלבד, כדרך שמוכיחים כל אחד מישראל, ותו לא. גערות ומכות - אין זו תוכחה, אלא השפלה ומידות רעות. אין שום הצדקה להשפיל ילד אפילו במקום מצווה, שהרי אמרו חז"ל (ערכין טז) על הפסוק: ´הוכח תוכיח את עמיתך´: יכול אפילו פניו משתנות? תלמוד לומר "ולא תשא עליו חטא".  

יתירה מכך, כאשר כופים על הילד דבר-מה או שגוערים בו, הדבר גורם לו להתמרד ולעשות ´נגד´. ועקב הלחץ אשר לוחצים אותו הוא עלול להיכשל במצוות כיבוד הורים.

צריך לזכור, שלא לכל דבר יש פתרון קסם. רבים וטובים ישבו על מדוכה זו, ותשובתם הנחרצת היא:סבלנות. הדברים ייפתרו לאט-לאט, ואין להצית את אש המחלוקת אשר אין גרועה ממנה.

תגיות:התבגרותהשכמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה