ונשמרתם

שלטי הפרסום הגדולים מסוכנים

מחקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מורה כי החזרת שלטי החוצות לנתיבי איילון לוותה בעלייה של עשרות אחוזים בתאונות עם נפגעים

אא

שלטי החוצות בנתיבי איילון הוסרו בסוף 2007, אך הוחזרו ב-2009. ממצאי מחקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מורה כי בעקבות הסרת השלטים נרשמה ירידה של עד 40% במספר התאונות, אך החזרתם לוותה בהכפלת המספר. במקביל נרשמה עלייה של כ-40% עד 50% במספר התאונות עם נפגעים.

מסקנות המחקר אינן מוגבלות לנתיבי איילון. לדברי החוקרים, מאפיינים של נתיבי איילון נמצאים גם בכבישים אחרים: "המאפיינים הייחודיים של דרך נתיבי איילון - ציר נסיעה ארוך ורצף של שלטי פרסום, צפיפות תנועה ודרך מהירה - מצביעים גם על המצבים בדרכים הלא-עירוניות בהם שלטי פרסום עלולים לייצור סיכון בטיחותי".

לאורך איילון - הנהגים מסכנים עצמם (צילום: חיים שוחט / פלאש 90)לאורך איילון - הנהגים מסכנים עצמם (צילום: חיים שוחט / פלאש 90)

שלטי החוצות בנתיבי איילון היו מוקד למאבק יצרי במיוחד בסוף העשור הקודם, כאשר מצד אחד ניצבים פעילי ארגוני סביבה ומומחי בטיחות, ומן הצד האחר ניצבים בעלי חברות פרסום ומחוקקים. "הפרסום בנתיבי איילון הפך למוקד ה'מאבק' בין המצדדים בהגבלת הפרסום בדרכים לבין אלו שמבקשים פחות הגבלות לפרסום", מציינים עורכי המחקר.

ח"כ לשעבר יורם מרציאנו יזם את הצעת החוק, שבסופו של דבר אפשרה את החזרת השלטים. הוא הבהיר במהלך אחד הדיונים ב-2008 כי דרש מחברות הפרסום התחייבות להסיר את השלטים אם יוכח שהם גורמים לתאונות. "החברות הפקידו מכתבים שאומרים שאם אכן מחקרים יקבעו את זה, הן עצמן יורידו את שלטי החוצות", אמר מרציאנו.

עם זאת, לאחר פרסום ממצאי המחקר הקודם ב-2010, לא הוסרו השלטים ובכירים בחברות הפרסום דחו את מסקנות המחקר. זאת, למרות ממצאי המחקר הברורים ועמדתה של הרשות לבטיחות, שקראה להסיר את השלטים. "אם אנחנו רוצים להגביר את הבטיחות בנתיבי איילון, יש להסיר את שלטי החוצות", אמר המדען הראשי לשעבר של הרשות, פרופסור דוד שנער.

תגיות:בטיחות דרכיםתאונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה