כיצד הטבח גוי והמסעדה כשרה?

שאלה: כידוע, אין לאכול מאכל שבישל אותו גוי. לפי זה לכאורה, אסור לאכול מן המאכלים המוגשים בכל המסעדות שעובד בהם טבח גוי. אם כן, מדוע הן מחזיקות בתעודת כשרות?

אא
קיימת מחלוקת הפוסקים כאשר יהודי מדליק את האש, והגוי מניח עליה את התבשיל. יש אומרים, שאם יהודי הדליק את האש, אף על פי שאחר כך הגוי הניח את התבשיל על גבי הכיריים, אין בדבר משום בישולי גויים, וכן פסק הרמ"א.
ולעומת זאת, דעת הר"ן, והרשב"א ועוד רוב גדולי הראשונים, שאין הדלקת האש על ידי היהודי מועילה לגבי בישולי גויים (בשונה מדין "פת הגוי", ולא נאריך כאן בפרטי דין זה). וכן פסק מרן השולחן ערוך.
ומעתה נמצאנו למדים, שלפי דעת הרמ"א, שכמותו פוסקים בני אשכנז, כל זמן שהיהודי הדליק את האש, שוב אין חשש בישולי גויים. ואילו לדעת מרן השולחן ערוך, שבני ספרד הולכים לאורו, אין להקל בדין בישולי הגוי, עד שהיהודי בעצמו יניח את התבשיל על האש.
האם הספרדים יכולים להקל?
ומרן רבינו עובדיה יוסף שליט"א, כתב בנידון זה בכמה מקומות. ולהלכה פסק, שכאשר מדובר במסעדה בבעלות ישראל, כלומר בבעלות יהודי, והיהודי מדליק את האש בבוקר. יש מקום להקל בדבר אף לדעת מרן השולחן ערוך. 
זאת משום שלדעת כמה פוסקים, אם הגוי מבשל בביתו של היהודי, אין בדבר חשש בישולי גויים. שמאחר והדבר נעשה בביתו של היהודי, (ובפרט כשהגוי עושה כן משום שהוא פועל של היהודי), אין בדבר חשש, לא משום "שמא יאכילנו איסור", ולא מחשש שמא היהודי יבא להתחתן עם הגוי.
ואף על פי שלהלכה אין פוסקים כדעה זו, מכל מקום, כאשר מצטרפות שתי הסברות יחד, כלומר: גם היהודי הדליק את האש, וגם הגוי שמניח את התבשיל על האש, עושה זאת במסעדה השייכת ליהודי, והוא פועל שלו, יש להקל לאכול מבישולי הגוי במקרה כזה.
אבל אסור לספרדים לאכול במסעדה (כשרה) של גויים, אף אם היהודי מדליק בבוקר את האש, משום שלדעת מרן השולחן ערוך, יש כאן איסור בישולי גויים. ורק במסעדה של יהודי, יש סברא להקל בזה, אף לדעת מרן השולחן ערוך. כמו שביארנו.
לסיכום: מסעדה של יהודי, שיהודי מדליק בתוכה את האש בבוקר. ואחר כך הפועל הגוי מניח תבשילים על האש. יש ללמד זכות על המקלים לאכול במסעדה כזו, אף שהם ספרדים. אבל לכתחילה יש להיזהר שהמשגיח במסעדה ייתן בעצמו את התבשילים על האש.
 
פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

 

תגיות:כשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה