הרב יצחק זילברשטיין

זריזין מקדימים או זיכוי הרבים?

"כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימים למצוות ומלין מיד בבוקר", ולכן חשבתי שבע"ה אקיים את הברית בשעת בוקר מוקדמת

אא

בעל תשובה יקר מצפון הארץ, העלה בפני מו"ר שליט"א את השאלה הבאה:

נולד לי בשעה טובה בן זכר, והזמנתי את אחד מגדולי צדיקי הדור לשמש כסנדק בברית המילה של בני. ידועה ההלכה (שו"ע יו"ד סי' רס"ב): "כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימים למצוות ומלין מיד בבוקר", ולכן חשבתי שבע"ה אקיים את הברית בשעת בוקר מוקדמת.

אלא, שנודע לי שקרובי משפחתי, ממרכז ודרום הארץ, שרובם ככולם עדיין אינם שומרים תורה ומצוות, לא יוכלו להגיע אל הברית אלא אם כן תתקיים אחר הצהריים.

בדרך כלל ההלכה במקרה כזה היא, לערוך את הברית מוקדם בבוקר, ורבים סוברים שמעלת "זריזין" דוחה את מעלת "ברוב עם", ועדיף לערוך את הברית מוקדם גם כשפחות אנשים ישתתפו בה, (יעויין בשדי חמד מע' ז' כלל ג'. ובערוך השולחן כתב: "ויש לנו לצווח על מנהג זמנינו שמאחרים המילה כמה שעות ביום מפני שטותים שלא באו כל הקרואים, ויש מקומות שמאחרים עד חצות היום והוא עוון פלילי". וע"ע בתשובות והנהגות ח"ב סי' תפ"ח), אולם, כאן קיימת סיבה חשובה לאחֵר את הברית, והיא משום שכל קרוביי שאינם שומרי תורה, משתוקקים מאוד לראות את פני הצדיק שישמש כסנדק ויאציל עליהם מברכותיו (והוא ידוע כאחד שאינו מחלק ברכות 'בחינם' אלא מבקש שגם יקבלו הרחוקים קבלה טובה על עצמם), ואם כן, שמא נאמר שלאור המציאות עדיף לאחֵר את הברית כדי להשתדל בקירוב הרחוקים?

השואל סיים בציון דברי ה'אור זרוע' (הל' ר"ה סי' ער"ה), שהמאחר את מצוות המילה עד אחר חצות, נראה שמצוות מילה בזויה עליו!

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

במקה שכזה, יש לקיים את הברית בשעה המאוחרת, כדי להשתדל לעורר את הרבים לתשובה, כי דווקא באופן שיש זמן מוקדם ומאוחר, אומר דין ה'זריזין' לקיים את המצוה בזמן המוקדם, אבל בנידון שאלתנו, יש רק זמן אחד – בשעה שמסוגלת לקירוב הרחוקים! וממילא המאחר לא נראה כמבזה את המצוה, כי מאחרה לתועלת גדולה, ולכן במקרה דנן המצוה רצויה ומקובלת יותר בשעה זו.

ויש לשאול על דברינו - מה אשֵם התינוק, ומדוע שנאחר את הסרת ערלתו? התשובה היא - שזוהי זכות גם עבורו, ומצוות המילה שלו תהא יקרה יותר כאשר יהיה בה התעוררות לקרוביו הרחוקים!    

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה