פרשת שלח

וללא תתורו אחרי עיניכם: דבר תורה לפרשת שלח לך

העין היא איבר מיוחד, שונה משאר האיברים שלנו. הבורא יצר אותה כך, שנהיה מוכרחים לעצום אותה בכל כמה שניות. חכמינו מגלים את הסיבה: את מה שראינו בעינינו, קשה לשכוח. על חשיבותה של שמירת עיניים

אא

אחד האיברים המופלאים ביותר בגוף האדם, היא העין. אם ננסה לסקור אפילו באופן שטחי ביותר את המערכת המורכבת של העין, נעמוד פעורי פה ונרגיש ממש "וּמִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ" (איוב י"ט, כ"ו).

העין מורכבת מקרנית, אישון, עדשה, רשתית, סיבי עצב, שרירים ועוד חלקים זעירים רבים. כל חלק משוכלל יותר מכל מצלמה הכי משוכללת בעולם. המדענים העוסקים בבריאות העין טוענים, שברגע שאדם פותח את העין, הוא מפעיל מנגנון המורכב פי אלף מהמוח האלקטרוני המשוכלל ביותר. התיאום המדהים בין חלקי העין השונים, עד שהתמונה מגיעה אל הרשתית ועד שהתמונה מועברת אל המוח, והיכולת של העין לשנות כהרף עין את המיקוד של הראיה מספר המונח לפניה לכוכב אי שם בחלל, מעידים כאלף עדים על יוצר ובורא אלוקי.

העין היא איבר כה משוכלל, שבורא עולם ברא עבורה מערכת הגנה אדירה: שני שקעים בחלל הגולגולת מגֵנים על העין. גבות, שתפקידן לעצור את הזיעה היורדת מן המצח ועלולה להזיק לאיכות הראיה. עפעפיים – "מגבים" אוטומטיים. כל עפעף מורכב משכבה המכוסה עור מבחוץ, ומקרום רירי מבפנים (לחמית העין). תפקיד העפעפיים הוא לעצור גופים זרים המנסים לחדור לעין. כאשר גוף זר מנסה להיכנס לעין, העפעפיים נסגרים באופן אוטומטי. מלבד זה, העפעפיים נסגרות בערך עשר פעמים בדקה, ותנועה זו מסייעת לפיזור הדמעות. הריסים – עוצרים חלקיקי אבק. בתוך העפעפיים יש בלוטות המפרישות בקביעות נוזל שמנוני המקל על תנועתם. הדמעות עוזרות לשטוף את העין, והן מורכבות מתשעים אחוז מים, ושני אחוז מלחים וחלבונים, וכן חומר קוטל חיידקים.

התיאור הזה הוא אפילו לא כטיפה מן הים, מהמערכת המורכבת של העין.

פרשתנו – פרשת שלח לך, כוללת בתוכה את מצות ציצית. מצות ציצית טעונה הרחבה בפני עצמה והרחבנו עליה בעבר. באמצע פרשת ציצית כותבת התורה: "וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם" (במדבר ט"ו, ל"ט). נצטווינו לא "לתור" וללכת שולל אחרי הרהורי הלב וראיית העיניים.

התלמוד כותב: "אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות" (סוטה ח ע"א). ה'תוספות' שם קובעים, שאחרי שאדם ראה משהו פעם אחת, שוב הוא מהרהר במה שראה לעולם! ראייה אחת, בפרט אם היא נעשית תוך התפעלות והתרגשות, יוצרת תמונה עמוקה מאוד במוח, והאדם לא יכול להשתחרר ממנה לעולם.

חכמים בתלמוד (כתובות ה' ע"ב) כותבים, שיש הבדל בין מבנה העין למבנה שאר איברי הראש. האוזן - כולה קשה ביחס לתנוך (החלק התחתון באוזן), שהוא רך יותר. מדוע זה כך? כדי שאם אדם ישמע דבר שאינו הגון, מיד יוכל לכופף את התנוך כלפי פנים ולאטום את אוזנו מלשמוע את אותם דיבורים. כיפוף התנוך אינו נעשה מאליו, אלא על האדם לכופף אותו באופן רצוני. גם ביחס ללשון, חכמים כותבים, שאלוקים ברא ללשון שתי "חומות", אחת של בשר ואחת של עצם – שפתיים ושיניים. מטרת החומות הללו היא לשמור על הלשון לבל תדבר דיבורים שאינם הוגנים. אולם גם ה"חומות" הללו נסגרות רק באופן רצוני. ואילו העין – שונה מהשאר. אלוקים ברא לעין מערכת הגנה שנסגרת מאליה כל כמה שניות באופן בלתי רצוני. יותר מכך – גם אם אדם מחליט לשלוט על העפעפיים ולא לסגור אותן, הוא לא יחזיק מעמד יותר מדקות ספורות. תוך זמן קצר ביותר העין שלו "תבער" והוא יהיה מוכרח לעצום אותה.

אלוקים ברא כך את טבע העין כדי ללמד את האדם שעליו לעצום את עיניו פעמים רבות, דווקא בגלל עוצמת ההשפעה אפילו של ראייה אחת...

תגיות:פרשת השבועפרשת שלח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה