מעניין

שיגעון רשת: מזמנים שד בעזרת שני עפרונות

בני נוער ברחבי העולם מעלים הסרטות שלהם מזמנים 'שד מקסיקני' בשם צ'ארלי צ'ארלי. איך הם עושים את זה, ומה ההסבר האמיתי?

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

אתגר רשת חדש גרם לאחרונה לארבעה תלמידי תיכון בקולומביה להתאשפז בבית חולים במצב של היסטריה: הם נפלו קרבן לאתגר זימון-שד שהפך ויראלי ברשת.

המשחק, שנודע בשם 'צ'ארלי צ'ארלי' מדריך את המשתתפים כיצד 'לזמן שד מקסיקני'. המשתתפים מתבקשים לאזן שני עפרונות זה על זה (בהצלבה) מעל דף נייר המחולק לארבעה רבעים, על שניים מהם כתוב 'כן' ועל שניים מהם כתוב 'לא'. השלב הבא הוא לשאול: 'צ'ארלי צ'ארלי, האם אתה כאן?'

בני נוער מכל רחבי העולם הסריטו את עצמם נענים לאתגר, כשהם מתעדים את העיפרון העליון מתחיל לזוז בעקבות השאלות, ואת תגובתם ההיסטרית ל'שד המקסיקני'. בארצות הברית ובבריטניה, בשבדיה ובסינגפור, ברפובליקה הדומיניקנית ובקולומביה – האתגר נוסה על ידי צעירים, הוסרט והעולה ליו-טיוב. במקרים רבים הניסוי ייצר רק שעשוע, אבל לפעמים, כמו בקולומביה, הנערים לקו בהיסטריה של ממש. במקרה אחר, ברפובליקה הדומיניקנית, הוריהם של הנערים ששיחקו את המשחק טענו כי 'השטן השתלט עליהם' בעקבותיו.

'זימון' של צ'ארלי-צ'ארלי'זימון' של צ'ארלי-צ'ארלי

איך מסבירים מדענים את התופעה? קומבינציה של גרביטציה פשוטה והתנהגות המכונה 'ציפיית תגובה'. עיפרון אחד המאוזן על אחר יוצר מערכת בלתי יציבה – כזו שאפילו נשימות של אנשים בקרבתה די בהן כדי לגרום לעיפרון העליון לנוע. בנוסף עצם העבודה שהשחקנים ציפו מהעיפרון לנוע עלולה לגרום להם, בתת מודע, להניע קלות את גופם או לנשוף באופן שיניע את העיפרון. אין שום קשר בין תנועת העיפרון על פני ריבועי 'כן' ו'לא' ובין מסרים על-טבעיים: אותה תנועה הייתה מושגת גם אם על הדף היה כתוב 'תות, מלון, אגס, תפוח', או כל מקבץ מילים אקראי אחר.

על הקשר בין ציפיות המשתתפים במשחק לתוצאתו, ניתן ללמוד מכך שהדיווחים החמורים ביותר לגבי 'צ'ארלי צ'ארלי' מגיעים מהרפובליקה הדומיניקנית, אזור בו קיימת אמונה נרחבת בתופעות על-טבעיות ומאגיה שחורה. בעוד רוב צעירי המערב מגיבים לכל היותר בצחקוקים וצווחות לתנועת העיפרון, ברפובליקה הדומיניקנית דיווחו רופאים על תגובות מלחיצות הרבה יותר, כולל ילדים שנכנסו לטראומה עמוקה משום ש'צ'ארלי צ'ארלי' 'סירב' לשחרר אותם ולהניח להם לסיים את המשחק.

תגיות:רץ ברשתמעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה