שנת שמיטה

איפה לקנות ירקות? דיני וקדושת שביעית בירקות ופירות

מתי עלינו להתחיל לחשוש לקדושת שביעית בפירות ירקות? הדין משתנה מפרי לפרי ומירק לירק, ויש לשים לב לשינויים במהלך השנה

אא

שאלה: שמעתי מחבר שעד חודש ניסן אין חשש לקדושת שביעית בירקות. האם זה נכון?

יש לדעת שיש גידולי ירק מסוימים שיש בהם כבר עכשיו חשש גדול שחלים עליהם דיני השביעית עם כל המשתמע מכך. ולפעמים חוסר ידיעה של אנשים מסוימים עלול לגרום תקלה לאותם החפצים בשמירת השביעית כהלכתה. אפרט את הזמן שבו חלים דיני וקדושת שביעית על כמה מיני ירקות ופירות מסוימים, ושלכן מחייב אותנו לקנות אך ורק במקומות מפוקחים כהלכה, ולא לסמוך על מכירות פיראטיות וכדומה או על מקומות שאין בהם הכשר מסודר. הרשימה המעודכנת לשנת תשע"ה היא על פי פרסום של בד"ץ העדה החרדית ירושלים.

החודשים שבהם חלים דיני שביעית

גזר – חודש חשוון, נלקט היום בארץ כמעט בכל חודשי השנה (במוצאי השמיטה יש להיזהר מלקנות מיבול שמיטה שנשאר בקירור).

בצל יבש – חל כבר מראש השנה, קיימת כיום לקיטת בצלים מהשדות גם בתקופה לאחר ראש השנה ובעיקר בדרום הארץ. מיד אחרי ראש השנה מתחיל לחדור לארץ גל חדש של בצל יבש מלקיטת שביעית. אם כי באסמים קיים מלאי משמעותי מלקיטת שישית עד חודשים כסלו-טבת.

קיווי – חודשים אלול-כסלו. קיים בהם זן המבשיל באלול וזן שמבשיל בכסלו.

קלמנטינה – חל כבר מחודש אלול. זנים שונים נשמרים בקירור משך חודשים, אך בעונת הקיץ לא נמצאים בשוק כלל. בזנים החדשים יש אחוזי ערלה יותר גבוהים, ויש להיזהר.

מנדרינה – החל כבר מחודש אלול, זנים שונים מיבול של השנה השישית נשמרים בקירור עד ראשית הקיץ. בחודשי הקיץ אינם נמצאים בשוק. 

לימון – חודש אדר. נמצא בשוק כמעט כל ימות השנה, ומחודש אדר עלול להופיע מחנטת שביעית. ויש חשש ערלה גם בשנה הרביעית, מכיוון שהחנטה היתה קודם ט"ו בשבט, שנחשב משנה שלישית שהוא ערלה.

לימון פרסי – כולו מיובא מחו"ל , ללא חשש שביעית.

פול (תרמילים) – חודש תשרי, אם כי לא מצוי בשוק עד כסלו.

פרג – אסור חוקית לגדל בישראל. כולו מיובא מחו"ל ללא חשש שביעית.  

שום יבשחודש אדר עד חודש אדר. כל השום היבש הנמצא בשוק הוא מלקיטת שישית ואין עליו חשש שביעית.

עגבנייה, מלפפון, כולל שימורי מלפפון – חל כבר מראש השנה. העגבנייה נמצאת בשוק בכל ימות השנה מאזורים אקלימיים שונים בארץ. לקראת שנת השמיטה הוכנו כמויות עצומות של רסק עגבניות בהשגחת הבד"ץ לתעשייה ולשוק הצרכנים.

הערה: א. הרשימה הנ"ל אינה אלא למידע כללי בלבד, אך למעשה יש לקנות פירות וירקות אך ורק בחנויות המפוקחות כהלכה בענייני שביעית,  וזאת מלבד החובה התמידית כל השנים שיהיה פיקוח מתמיד בנוסף גם בעניין איסור ערלה ואיסור טבל. ב. רשימת הזמנים הנ"ל מתייחסת אך ורק לפירות וירקות טריים שלמים וטבעיים (במקרה שלא צוין אחרת). אם מדובר במוצרים מעובדים, תעשייתיים או טחונים וכדומה, יש גם חשש לזיופים ולתוספות בדברים שיש בהם חשש שביעית, ויש להקפיד לקנות אך ורק בהכשר ידוע ומוסמך.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה