הלכה

כי יש סוד בדבר: הלכות מעשר כספים

מה מקורו של חיוב מעשר כספים? ומדוע כדאי לתת מעשר מדויק? האם וכיצד יש להפריש מירושה? ומה בנוגע לחתן בר מצווה ומתנות חתונה?

אא

א. יש אומרים שעיקר חיוב מעשר כספים הוא מן התורה, ויש אומרים שהוא מדרבנן, ויש אומרים שאין בו חיוב מן הדין אלא רק מנהג שנהגו ישראל, וכן הכרעת רוב הפוסקים.

ב. כשאדם מעשר את כספיו לצדקה יש לו לתת באופן המדויק, וכמו שכתב בספר 'כנסת הגדולה': "ויזהר שלא יוסיף מהמעשרות, וגם לא יפחית כי כל המוסיף גורע, כי למעשה יש סוד ויסוד בדבר", ולכן ראוי שמעשר כספים יינתן באופן המדויק ביותר.

ג. מי שלא יכול לדייק בסכום, כתב רבנו החפץ חיים בספרו אהבת חסד – שיוכל להתנות ולומר, כי כל מה שאתן עד עשירית הרי הוא מעשר, ומה שאתן יותר הוא עד חומש, ומה שאתן יותר הוא צדקה (ויש שהעירו שמדברי הבית יוסף לא נראה כן, וצריך עיון).

ד. היות ולהלכה דין מעשר הוא מנהג ישראל, לכן המתחיל במצוה יקרה זו יש לו להקפיד על כמה תנאים קודם שמתחיל במצוה: א. שיאמר שמנהג המעשר הוא בלי נדר. ב. שיוכל להשתמש בכסף לכל מצוה (כיון שיש אומרים שאין לתת הכסף רק לעמלי תורה).

ג. שיוכל ללוות לעצמו. ד. שיוכל לתת לעניים לכשירצה ה. שכל הכסף שנותן עד ראש השנה, הוא עבור מעשר, והעודף הוא עבור החומש, והנוסף על זה הוא צדקה בעלמא. ו. שגם הפרוטות שנותן לעניים או לבניו גם הם בכלל ז. שיוכל לתת מעשר עוד לפני הגיע זמן חיובו. ח. שמה שייתן לאחרים בהלוואה אם לא יפרעו יתברר כנתינת מעשר מראש. ט. שמה שיתחייב עבור הוצאות לבניו, כמו התחייבות לדירה או לרפואה וכדומה, יהיו מכספי מעשר.

ה. מי שרוצה להקדים ולתת את כסף המעשרות טרם הרוויח, יכול להקל בזה וכך מנהג העולם.

ו. מן הראוי להפריש מיד, ואפשר לחשב פעם בשלשה חודשים, ומכל מקום יקפיד שלא תעבור שנה מתשרי לתשרי בין כל הפרשת מעשר כספים.

ז. אדם שקיבל ירושה, צריך להפריש ממנה מעשר כדין כל כסף שמקבל. ירושת קרקע צריך להפריש מדמי השכירות, וכן כשמוכר את הקרקע או את הבית.

ח. זוג המקבל דירה מההורים, אין צריך להפריש ואם מקבל כסף לרכישת דירה, כתב מרן הרב חיים קנייבסקי שליט"א בספרו 'דרך אמונה', שמרן החזון איש הורה לחתן אחד שהוריו נתנו לו הוריו מעות לקנות דירה, ואם יוריד המעשר לא יספיק לדירה, שירשום עליו המעשר לחוב ובמשך הזמן יפרענו, ובני ספרד יש כתבו שיש לצדד שאינם צריכים להפריש מעשר מהכסף לדירה.

ט. חתן בר מצוה: דעת מרן הרב ווזאנר שליט"א, שחתן בר מצוה פטור ממעשר על הכספים על מה שקיבל.   

י. מתנה לחתונה: יש שמקילים לתת מכסף מעשר מתנה לחתן ובתנאי שיודיע לו על כך, שאם לא יודע נחשב לגניבת דעת.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה