הלכה

באחד באדר משמיעין על השקלים: פרשת שקלים – טעמי המצווה והלכותיה

מתי אנו קוראים את פרשת שקלים? מהי מצוות מחצית השקל, ולמה שימשה תרומה זו בימי המקדש?

  • ט"ו סיון התשע"ה
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

'פרשת שקלים' היא הפרשה הנקראת בכל שנה ושנה בשבת הסמוכה לחודש אדר או בשבת ראש חודש עצמו.

א. פרשת שקלים היא הראשונה מבין ארבע פרשיות הנקראות, וכפי ששנינו במשנה "ראש חודש אדר שחל להיות בשבת - קורין בפרשת שקלים, חל להיות בתוך השבת מקדימין לשעבר ומפסיקין אחרת, בשניה זכור, בשלישית פרה אדומה, ברביעית החודש הזה לכם, בחמישית חוזרין לכסדרן".

ב. עיקר מטרת קריאת פרשת שקלים הוא, שבזמן שבית המקדש היה קיים היה כל אחד מישראל מחויב לתת 'מחצית השקל' בבל שנה ושנה לתרומת הלשכה, כדי לרכוש בהן קרבנות ציבור, תמידים ומוספים, מנחות ונסכים, ושאר דברים. ומכיוון שאחד בניסן הוא ראש השנה לתרומת שקלים, דרשו חז"ל שבחודש ניסן כבר צריך להקריב מהתרומה החדשה לפיכך צריכים להקדים אותה עד לראש חודש ניסן, ולכן מקדימין לקרוא באחד באדר, כדי שיביאו שקליהם, וכך שנינו במשנתנו במסכת שקלים פרק א': "באחד באדר משמיעין על השקלים". והיינו שמכריזין ומודיעין שהנה מתקרב היום בו צריכים להקריב את הקרבנות מהתרומה החדשה, ויש להכין את התרומה. היינו שקריאה זו היא מתקנת חז"ל שיהיו קורין בתורה 'פרשת שקלים', לפי שביום זה כל העם נאסף לבתי כנסיות ומדרשות, וישמע את פרשת תרומת 'מחצית השקל', ויתעורר להזדרז לקיים מצות עשה זו.

ג. כתב ספר החינוך (מצוה ק"ה): "ועכשיו בעוונותינו שאין לנו מקדש ולא שקלים נהגו כל ישראל לזכור הדבר לקרות בבית הכנסת בכל שנה ושנה פרשה זו". ועוד טעמים נוספים נאמרו מדוע קוראים פרשת שקלים דווקא בשבת, והעיקרי שבהם הוא שכיוון שבשבת העם נמצא בביתו, וכולם נאספים לבתי הכנסת ויכולים לשמוע את קריאת התורה, ואילו ביום חול לא מצויים רבים בבתי הכנסת.

ד. בדרך החסידות, כתב בעל נתיבות שלום מסלונים זצ"ל, שייכות קריאת ארבע הפרשיות דווקא בשבת, שע"י הקריאה בפרשה כאילו מקיימים במעשה את חלק המצווה השייך לנשמה, ומדרגה זו שדיבור יהיה כעשייה באה לידי ביטוי במיוחד בשבת קודש, כמו לשון הפסוק "לעשות את השבת", אף שאין נלמד ממנו שום עשייה מלבד לזכור את השבת בפה ע"י הקידוש, ובכך מתעלה הדיבור לרמה של עשייה, כך גם במצווה זו שלצערנו אינה בידינו, ע"י הדיבור בה מעלה הכתוב עלינו כאילו קיימנוה. 

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

מקיימים את המנהג הקדוש – ומצילים חיים! גם תינוקות חדשים שיאירו את העולם – וגם שמירה על היקרים לכם מכל מחבל צמא דם! 

הקליקו כאן וקבלו מטבע מציל חיים>>

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה