הלכה

הרי זו חלה: אילו עיסות חייבות בהפרשת חלה?

מהן העיסות שחייבות בהפרשת חלה? ומה עם עיסה המיועדת לטיגון או לבישול?

אא

שלום לכבוד הרב, מדי פעם אני מפרישה חלה בבית, ורציתי לדעת אלו עיסות חייבות בהפרשת חלה, היות והבנתי שיש בזה כמה תנאים?

א. כל עיסה שעשויה מאחד מחמשת מיני דגן, שהם חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל וכוסמין, (יש לשים לב שכוסמת זה מין קטנית ולא מין דגן) שנילושה במים או מים עם ביצים או שמן זית, חלב, דבש דבורים או יין, שמיועדת לאפיה, כשיש בה שיעור קמח של 1.560 גרם חייבת בהפרשת חלה.

ב. כל עיסה העשויה מקמח אורז או קמח תירס או כל סוג קטנית אחרת, ואפילו שעושה ממנה פת - פטורה מהפרשת חלה (רמב"ם הל' ביכורים פ"ו ה"ב).

ג. עיסה שבלילתה רכה ונאפתה בתנור, כגון עוגת טורט, ויש בה שיעור קמח להפרשת חלה - חייבת בהפרשה חלה. ויש להפריש לאחר האפיה (שו"ע יו"ד שכט).

ד. עיסה המיועדת לטיגון או בישול - לדעת השולחן ערוך פטורה מהפרשת חלה. אולם דעת רבנו תם שחייבת בהפרשה, ודעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שלכתחילה טוב שתפריש חלה מעיסה כזאת בלי ברכה, ובדיעבד כשלא הפרישה - העיסה מותרת באכילה.

ה. עיסה המיועדת לטיגון במחבת ללא שמן או עם מעט שמן רק כדי שלא יידבק, חייבת בהפרשת חלה ודינה כאפייה. וכל זה בעיסה עבה, אך עיסה שבלילתה רכה מאוד, כמו בליצנ'ס או לחוח, וכאשר שופכים את העיסה לתוך המחבת היא מתפשטת ונאפית, תלוי הדבר בעובי שמתקבל לאחר האפיה: אם התוצאה היא מאפה דק, כגון הבלינצ'ס, וופל, או לחוח כשהוא דק, במקרה כזה פטורה מהפרשת חלה, ואם המאפה הוא עבה (משיעור של 8 מ"מ ומעלה נחשב עבה לענין הפרשת חלה) כמו פנקייק או לחוח שיש שעושים אותו עבה, חייבת בהפרשת חלה וההפרשה תיעשה אחר האפיה.

ו. עיסה בשיעור הפרשה, אפילו אם רוב העיסה מיועדת לבישול או טיגון ורק מעט לאפיה -  בכל זאת חייבת בהפרשת חלה בברכה, אפילו שבמעט הזה אין שיעור הפרשה.

ז. אם יועדה העיסה לבישול, ואחר כך התחרטו ורצו לאפות אותה - חייבת בהפרשת חלה. וכן אם הכינו עיסה לאפיה וחזרו בהם ורוצים כעת לטגן את העיסה - חייבת בהפרשה, כיוון ששעת הלישה היא המחייבת.

ח. עיסה שנילושה במי-פירות (חוץ מיין ושמן זית) או ביצים, בלי מים כלל - חייבת בהפרשת חלה בלי ברכה, ולא יכולה לשרוף את החלה אלא תעטוף אותה בשתי שקיות ולאחר מכן תשליכנה לאשפה, ולכתחילה לא תעשה עיסה כזאת אל תוסיף מעט מים, ודי בכל שהוא, ולכן טוב להרטיב את הקערה שעומדת ללוש במים ובכך יוצאת מכל ספק ותעשה הפרשה כדת ותוכל גם לשרוף אותה.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה