כך הוברח ספר התורה העתיק מעיראק

חיילים יהודים המשרתים בעירק העבירו אותו לישראל דרך מדינה שלישית, הוא אחד משני ספרי התורה הכשרים העתיקים ביותר בעולם, והשבוע הוא הוכנס לבית כנסת בנתניה. ראיון עם עו"ד ניסן שריפי, שיזם ופיקד על המבצע המורכב

אא
ביום שלישי האחרון נערכה בנתניה הכנסת ספר תורה לבית הכנסת "באר חנה" בשכונת פולג - אירוע סטנדרטי לכאורה, מלבד גילו ומוצאו של ספר התורה המיוחד.
ספר התורה הגיע ארצה בדרך חשאית, בסיוע צבא ארצות הברית, שבקרוב אמור לצאת מעירק, וקיים חשש גדול כי ספרי התורה שנותרו במדינה זו יינזקו כתוצאה מפורעים אשר יתנקמו ביהודים ובבתי הכנסת בשל המצב המתוח בעירק, השסועה בין עדות ופלגים עוינים זה לזה.
כידוע, ישיבת בית-זלכה בבגדד הוציאה מקרבה רבים מגדולי ישראל, וביניהם רבי עבדאללה (עובדיה) סומך ותלמידו רבי יוסף חיים (הבן איש חי). ישנו סיכוי כי שניהם קראו בספר התורה העתיק, וגם רבותיהם ומורי רבותיהם זכו לקרוא בספר עתיק וקדוש זה, אשר גם ניצל בנס מהדליקה שפרצה במקום בשנת 1937.
איך למעשה הגיע ספר התורה לישראל? מי שעומד מאחורי המבצע המרתק להברחתם הוא ד"ר עו"ד ניסן שריפי - איש ציבור מוכר באזור, בעל משרד עורכי דין וגם יו"ר בית הכנסת באר חנה בנתניה. "ייצגתי בעבר מספר חיילים אמריקאים שעלו לארץ ונקראו לשירות מילואים, מאחר והם לא ויתרו על האזרחות האמריקאית", הוא מספר. "בשלב מסוים קיבלתי ידיעות מחיילים יהודים-אמריקאים על ספרים עתיקים שנמצאים בקהילה היהודית בבגדד, ביניהם ספרי תורה וכתבי יד. החלטתי לפעול למען הבאת ספר התורה העתיק ביותר בעירק, השני בעתיקותו בעולם, אחרי ספר התורה של רבי יצחק אבוהב - ספר התורה העתיק ביותר והכשיר לקריאה, שנמצא בצפת, והוא בן 500 שנה".
לקהילה היהודית בבגדד לא היתה בעיה לוותר על ספר התורה?
"בסך הכל נותרו 7-8 יהודים קשישים בבגדד. חיילים יהודיים המשרתים בעירק סיפרו לי שביום כיפור האחרון הם התפללו עם המבוגרים כדי להשלים מניין. כיום היהודים הבודדים שנותרו שם חוששים מאוד מנסיגת כוחות ארה"ב מעירק, שמא יירצחו בידי פורעים ערבים. יש גם חשש לשריפת בתי כנסת והצתת ספרי הקודש שנותרו בעירק. מדובר באלפי ספרי קודש, כתבי יד, מחזורים ועשרות ספרי תורה".
יש כוונה להעלות גם אותם?
"ישנה בעיה לא פשוטה בהוצאת ספרים מעירק, בעיקר ספרים עתיקים, בשל חוק העתיקות בעירק האוסר להוציא דברים יקרי ערך מהמדינה. מדובר בחוק דומה מאוד לתקנות הקיימות בישראל".
אז איך הברחתם בכל זאת את ספר התורה?
"אני לא יכול לפרט בנקודה הזו, אבל ספר התורה הוברח מעירק לא עם הקופסה המקורית, אלא הגוויל, הקלף עצמו, הובא לישראל דרך מדינה שלישית".
ספר התורה הובל השבוע בטקס המוני אל בית הכנסת באר חנה, ע"ש אמו המנוחה חנה שריפי, ילידת בגדד. שם יקראו בו כחלק מסבב הספרים. הקלף, מספר שריפי, נבדק בהגהת מחשב, ולאחר מספר תיקונים קטנים שנעשו בו, כיום הוא כשר לקריאה, למרות כל הטלטלות שעבר. "בעוד חודשים ספורים ארה"ב תיסוג מעירק ואז תיוותר רק נציגות אמריקאית, ללא כוחות ממש. אני מקווה שעד אז נספיק להוציא משם כמה שיותר ספרי קודש", מסכם עו"ד שריפי.

 

תגיות:ספר תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה