חדשות בארץ

ירושלים: נוטשים בגלל מחירי הדיור

ירושלים היא העיר הנבנית ביותר בישראל. קיומם של דירות הרפאים מקשה על הנשארים לרכוש דירות עקב מחירן הגבוה

אא

ירושלים היא העיר הנבנית ביותר בישראל. ב–2014 נרשמו בעיר 3,656 התחלות בנייה, לעומת 2,097 בלבד בתל אביב.

מחירי הדירות בעיר בסוף 2014 הגיעו לשיא: דירת ארבעה חדרים ממוצעת בעיר הגיעה, על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), למחיר של 1.83 מיליון שקל — מחיר הגבוה נומינלית ב–79% ממחירן עשר שנים קודם לכן.

בחינה נוספת, של מאזן ההגירה, מראה כי ב–2013 עזבו את ירושלים 17.9 אלף תושבים והתווספו אליה 10.5 אלף תושבים, כלומר מגמת ההגירה השלילית מהעיר נמשכת. החוקר אסף שפירא מהמכון לחקר ירושלים מסביר כי יש הבדל קריטי בין העוזבים למטרופולין ירושלים, לבין העוזבים אל מחוצה לו: "בעוד שהראשונים שומרים על זיקה עם העיר, האחרונים מתנתקים ממנה. תושבי המטרופולין שומרים על קשר עם העיר בתחומים רבים, ובראשם תעסוקה. לאחריה חינוך, תרבות, קניות ושירותים. לזיקות אלה ישנה משמעות כלכלית לעיר, כמקומות התעסוקה המייצרים ערך מוסף שחוזר לעיר על ידי ארנונה וכן בשכר למועסקים תושבי העיר."

אתר בנייה בשכונת גילה, ירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)אתר בנייה בשכונת גילה, ירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

עקב כך, בנוסף לשיעור המהגרים לירושלים, נבדקו במכון גם מאזני ההגירה בכל מרחב ה"מטרופולין". המטרופולין כולל את מודיעין, בית שמש, מעלה אדומים, יישובי גוש עציון והערים החרדיות מודיעין עלית וביתר עלית. מבדיקת המכון עולה כי 49% מסך העוזבים את ירושלים ב–2013, עברו ליישובים שמסביב לירושלים, והיתר 51% היגרו אל מחוץ למטרופולין. מבין הנכנסים לעיר, רק 36% הגיעו מהסובב, ו- 64% הנוספים הגיעו לירושלים מישובים מחוץ למטרופולין.

במקביל למגמת ההגירה, ב-2013 התווספו לירושלים 10.5 אלף תושבים חדשים. חלקם תושבי חוץ. על פי משרד הבינוי: 28% מכלל רוכשי הדירות תושבי החוץ ב–2014 רכשו דירה בירושלים. ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, העריך בראיון למוסף הנדל"ן של The Marker כי הוא שואף להקטין את מספר "דירות הרפאים" בעירו. מדובר באותן דירות שמצויות בבעלות תושבי חוץ, שמאכלסים אותן רק בחופשות ובחגים. ברקת העריך כי מדובר ב–11.2 אלף דירות.

במכון לחקר ירושלים מציינים כי שיעור הגידול של אוכלוסיית ירושלים הוא הגדול ביותר בקרב הערים הגדולות וכי ב–2013 גדלה אוכלוסיית העיר ב–1.8% והגיעה ל-829.9 אלף.

תגיות:הגירהירושליםדיור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה