חדשות בריאות
דרישה ממשרד הבריאות: לבטל את הכוונה להוזיל את המס על מכירת סיגריות אלקטרוניות
ועדת הכספים של הכנסת תדון בהצעה להפחית את המס על מכירת סיגריות אלקטרוניות. ארגוני בריאות פנו למשרד הבריאות בדרישה לפעול נגד היוזמה
- שלומי דיאזלמעקב
- כ"ט סיון התשפ"ו||
(צילום: שטרסטוק)ארגוני בריאות הציבור והמאבק בעישון פנו היום (ראשון) בדחיפות למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ולשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בדרישה לבלום מהלך בוועדת הכספים של הכנסת, להפחתת המס על סיגריות אלקטרוניות.
כזכור, בשבוע שעבר פורסם על ידי משרד הבריאות "דו"ח עישון", שלפיו, העישון גורם לכ-12,386 מקרי מוות בשנה בישראל - כ-23% מכלל התמותה במדינה, בממוצע 33 בני אדם בכל יום.
למרות הדו"ח הקשה, ביום רביעי הקרוב צפויה ועדת הכספים של הכנסת לדון בצו חדש להפחתת המס על סיגריות אלקטרוניות ומוצרי טבק וניקוטין.
את הפניה למשרד הבריאות להתנגד לצו העבירו ארגוני בריאות הציבור והמאבק בעישון. בהם: המיזם למיגור העישון, האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, האיגוד הישראלי לרפואת ריאות, הפורום לבריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון, המועצה הלאומית לקידום בריאות, המועצה הישראלית למניעת עישון והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות.
במכתבם למנכ"ל משרד הבריאות ציינו הארגונים כי "קשה להעלות על הדעת עיתוי חמור יותר לקידום הפחתת המס על מוצרי ניקוטין מאשר השבוע שבו משרד הבריאות עצמו פרסם את אחד הדוחות החמורים ביותר בנושא העישון בישראל".
"הדו"ח קובע כי הסיגריות האלקטרוניות הן 'האיום המרכזי ביצירת דור חדש של מעשנים', וכי עבור ילדים ובני נוער רבים הן מהוות 'מוצר שער' להתמכרות ארוכת שנים ולשימוש במוצרי טבק וניקוטין נוספים".
לדברי הארגונים, קידום הפחתת המס דווקא על רקע נתונים אלה יוצר מסר ציבורי מסוכן. במכתבם הם מזהירים: "אי אפשר להכריז על מלחמה במגפת ההתמכרות לניקוטין בקרב ילדים ובני נוער, ובאותה נשימה להוזיל את המוצר שמוביל אותה".
במקביל פנו הארגונים גם לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וקראו לו שלא לחתום על הצו. לטענתם, הפתרון לכשלי הגבייה והאכיפה בשוק הסיגריות האלקטרוניות אינו הפחתת המס, אלא השלמת החקיקה להסדרת מנגנוני הרישוי, הפיקוח והדיווח.
עקבו אחרינו ב-News
היו שותפים בזיכוי הרבים הגדול בעולם וקבלו את פרק התהילים האישי שלכם המסוגל לשמירה והגנה. לחצו כאן



