חדשות בעולם

דרכון ספרדי? לא כל-כך מהר

ב-2013 עלתה בספרד הצעת חוק המאפשרת קבלת אזרחות לצאצאי מגורשים ממנה, אך שורה של תיקונים ותנאים מעכבת את חקיקתו הסופית * לעומת זאת, בפורטוגל השכנה התהליך ידידותי ומהיר הרבה יותר

אא

מאות שנים חלפו מאז גירוש יהודי ספרד, אך רק בתקופה האחרונה כנראה התחילו להתעורר בספרד רגשי המצפון. בדומה לניסיון תיקון העבר שנעשה לאורך כל השנים מצד גרמניה כלפי ישראל וניצולי השואה, גם בספרד עלתה מגמה כזו וראשיה מנסים להעביר חוק שיאפשר לצאצאי מגורשים לקבל אזרחות ספרדית.

אולם, במציאות נראה שלא יהיה כל-כך פשוט לקבל אזרחות כזו. אלפונסו פרדס אנריקס מפנמה, איש נדל"ן במקצועו, הוא צאצא למשפחה שראשיה גורשו מספרד לפורטוגל. הוא שמח כשעלה החוק בספרד וקיווה ליהנות מיישומו לאחר תקופה קצרה. אולם, בספרד תהליך אישור חוק אורך שנתיים, ובמהלך תקופה זו הוכנסו לחוק תיקונים רבים, בזה אחר זה, ואלפונסו התחיל להתייאש.

 (צילום אילוסטרציה: ShutterStock) (צילום אילוסטרציה: ShutterStock)

כאשר עלה החוק בספרד, גם פורטוגל שכנתה חוקקה חוק דומה: צאצאי היהודים שגורשו במהלך תקופת שלטון האינקוויזיציה, יוכלו לקבל אזרחות. אך בניגוד לחוק בספרד, בפורטוגל אין הרבה דרישות ממקבל האזרחות. על המבקש רק להוכיח את היותו צאצא למשפחת מגורשים, ולהציג אישורים שלא הורשע בשום עבירה שהעונש בגינה הוא 3 שנות מאסר. אם המועמד עונה על תנאים אלה, הוא יוכל לקבל אזרחות פורטוגלית. החוק שם נכנס לתוקף כבר ב-1 למרץ. "ספרד הודיעה שהיא תחוקק חוק, אבל פורטוגל עשתה זאת לפני כן והחוק מקל יותר בפורטוגל", סיפר לתקשורת פרדס אנריקס, ששלח בקשה לאזרחות פורטוגלית בחודש מרץ השנה.

לעומת זאת, בספרד הדרישות כבדות הרבה יותר. מבקש אזרחות יצטרך לעמוד במבחנים שונים. יהיה עליו להיבחן על השפה הספרדית, על תרבותה של ספרד והאקטואליה שלה. נוסף לכך, הוא יידרש לבצע פעולה כלכלית כלשהי שתבסס את הקשר שלו עם ספרד: הוא יוכלל בחור בין רכישת נדל"ן בתחומיה, או לחילופין – בגרסה הזולה יותר – לחתום על תמיכה קבועה בקרן צדקה ספרדית כלשהי.

מה, למעשה, מרוויח מקבל אזרחות בספרד? לא מעט. ספרד שייכת לאיחוד המדינות האירופיות, ומי שיקבל אזרחות שלה, יוכל להתגורר ולעבוד בכל אחת מ-28 מדינות האיחוד האירופי. הוא גם יוכל להגיש בקשת אזרחות לקרוביו. מבחינה תיאורטית מאות אלפים ואף מיליונים יוכלו להגיש בקשה לאזרחות, אך עם ההגבלות הרבות, קשה להעריך מה יהיה מספר הזכאים בסופו של דבר. בפורטוגל, החוק נושא כבר פן מעשי יותר. כבר בחודשים הקרובים אמורה להתקבל שם החלטה בנוגע לבקשות שהוגשו. "יש להם יותר נכונות לעשות את זה, והם עושים את זה בדרך הנכונה", מציין פרדס אנריקו.

תגיות:דרכוןספרדאזרחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה