הדרכה למתחזקים
לגזור ולתלות: מתחזק בדור שלנו? 5 חיזוקים מרגשים שירימו לך
מה בכוח צעד של תשובה לחולל עבורך בשמים, ובזכות מי מגיע משיח? כל החיזוקים השווים אל האמיצים שמתקרבים לבורא עולם
- שולי שמואלי
- כ"ח תשרי התשפ"ה
על פי הסימנים שניתנו בתלמוד אודות מה שיתרחש באחרית הימים, הדור שלנו הוא הדור האחרון שלפני ביאת המשיח, דור אחרון לגלות ודור ראשון לגאולה. הצרות, הייסורים וההסתר הרוחני גואים, עד לרגע אור הגאולה. ולמרות כל זאת, רבים בתקופת חשכה זו מוצאים את דרכם אל חיק היהדות. מהי מעלת התשובה, ואיך בשמים מסתכלים על תשובה? הנה כמה חיזוקים עוצמתיים במיוחד.
1. בזכות מי בא משיח? בזכות בעלי תשובה שבעם ישראל
מובא בתלמוד: "אמר רבי יונתן: גדולה תשובה שמקרבת את הגאולה, שנאמר: 'ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב' – מה טעם 'ובא לציון גואל' (= בזכות מה יבוא לציון גואל)? משום ששבי פשע ביעקב" (מסכת יומא, דף פו).
הנביא ישעיהו אומר "וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב נְאֻם ה'" (ישעיהו נט, כ), כשכוונת הדברים היא, שהגואל יבוא להחזיר את רוממות ציון, את בית המקדש והסנהדרין, וכן יבוא גם אל אלה ששבו מפשעם. חז"ל מגלים לנו כי בזכות בעלי התשובה ששבו מדרכם יגיע המשיח, ובכך הם מקרבים את הגאולה.
2. יש לך מעלה גדולה יותר מאשר לצדיקים
אחד מהציטוטים המוכרים ביותר בעולם התשובה הוא "במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד" (מסכת ברכות, דף לד). אחד ההסברים לגדולתו הרמה של בעל התשובה לעומת הצדיק הוא, שהצדיק גדל על ברכי דרך התורה והמצוות והיא נעשתה לו כטבע והרגל, לעומת היהודי שחונך וגדל בדרך רחוקה והתגבר על הקשיים והרגליו, יצא מאזור הנוחות ובחר לצעוד בדרך חדשה.
הרמב"ם, מגדולי הפוסקים, כותב בחיבורו ההלכתי 'משנה תורה': "אל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העוונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טָעם טַעם החטא ופרש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים: 'מקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד בו'. כלומר, מעלתם גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם, מפני שהם כובשים יצרם יותר מהם" (משנה תורה, ספר המדע, הלכות תשובה, פרק ז, הלכה ד).
בעל תשובה נדרש להתמודד עם פיתויים ואתגרים רבים לאין ערוך יותר מאשר הצדיק, שמשפחתו, סביבתו ומכריו הולכים בדרך התורה, והוא רחוק מפיתויים רבים עימם נאלץ בעל התשובה להתמודד. מעבר לכך, מכיוון שבעל התשובה גדל כל חייו בדרך בה הוא הורגל לדברים אסורים והם היו בעיניו מותרים לחלוטין, נדרש ממנו להכניע את יצרו בדברים שהיו עד עתה חלק מטבעו, ואותה פעולה דורשת כוחות נפש רבים.
מכיוון שבעל התשובה צריך לעמוד איתן מול ניסיונות שכאלה, בהם מעולם לא התנסה הצדיק, מעלתו הרוחנית גדולה יותר.
3. עשיתם צעד קטן? משם ה' יוביל אתכם
ישנו מדרש האומר "בני, פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרוניות נכנסות בו" (שיר השירים רבה ה, ב). מה מיוחד בפתח של מחט? כל מי שעשתה חור באוזן, והפסיקה לענוד עגילים, יודעת שהחור לנצח יישאר. הוא לעולם לא יימחק. הקב"ה רוצה שנעשה אנו צעד קטן של התחזקות והתקרבות אליו, צעד קטן אך יציב וקבוע, שמבטא את הרצון האמיתי והפנימי שלנו להתקדמות, ומשם הוא יראה לנו את הדרך וישפיע עלינו סיוע משמים אל דרגות רוחניות גבוהות.
4. להגיע עד כיסא הכבוד
בתלמוד מובא: "אמר רבי לוי: גדולה תשובה שמגעת עד כיסא הכבוד, שנאמר: 'שובה ישראל עד ה' אלוקיך' (הושע יד, ב)" (מסכת יומא, דף פו).
על כך נכתב בספר 'אורחות צדיקים': "ואמרו רבותינו זיכרונם לברכה:
כשעלה משה לרקיע הראשון, מצא כיתות של מלאכים. פתחו לפניו ספר תורה, וקראו מעשה יום ראשון, ופסקו והתחילו לספר בשבחה של תורה.
עלה לשנייה, ומצא חבילות של מלאכים, וקורין מעשה יום שני; ופסקו והתחילו לספר בשבחה של תורה ושל ישראל.
עלה לשלישי, ומצא מלאכים וגדודים קורין במעשה יום שלישי; ופסקו והתחילו לספר בשבחה של ירושלים.
עלה לרביעי, מצא אראלים קורין במעשה יום רביעי; ופסקו והתחילו לספר בשבחו של משיח.
עלה לחמישי, מצא מחנות מחנות קורין במעשה יום חמישי; ופסקו והתחילו לספר בעצבונה של גיהינום.
עלה לששי, ומצא שם מלאכים, והיו קורין במעשה יום ששי; ופסקו והתחילו לספר במעשה גן עדן, ומבקשים לפני הקדוש ברוך הוא ליתן חלקם של ישראל בגן עדן.
עלה לשביעי, ומצא אופנים ושרפים, גלגלים ומלאכי רחמים, מלאכי חסד וצדקה, ומלאכי רתת וזיע. מיד אחז בכיסא הכבוד. התחילו לקרות במעשה יום שביעי: "ויכלו", ופסקו והתחילו לספר בשבחה של תשובה.
ללמדך שתשובה מגעת עד כיסא הכבוד, שנאמר: 'שובה ישראל עד ה' אלוקיך' (הושע יד, ב)".
5. התשובה מבטלת גזירות
המדרש מביא: "אי זו גדולה מזו, התפילה או התשובה? רבי יהודה בן רבי חייא אומר: התשובה מבטלת חצי הגזירה והתפילה מבטלת כל הגזירה. ורבי יהושע בן לוי אומר: התפילה מבטלת חצי הגזירה והתשובה מבטלת כל הגזירה" (פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא מז – אחרי מות).
איך מתקנים עבירות שנעשו בעבר? והאם חזרה בתשובה יכולה לכפר על הנזק שנגרם מעשיית העבירות? הרב זמיר כהן בתשובה מחזקת ומעודדת: