עובדות ביהדות

מזוזה: "שומר דלתות ישראל"

מצוות מזוזה היא אחת מהמצוות המקוימות ביותר בעם היהודי. מסופר על ד"ר גארת רייזמן, האסטרונאוט היהודי הראשון ששהה בתחנת החלל הבינלאומית שמקיפה את כדור הארץ‏‏, שכאשר הגיע לתחנת החלל על סיפון מעבורת החלל "אנדבור", הוא מיהר לקבוע מזוזה בתא שבו הוא ישן...

אא

מה. בלשון התורה, פירוש המילה מזוזה הוא אחד משתי דפנות הפתח של הבית או החדר. אולם כיום אנו משתמשים במילה מזוזה כשם לתשמיש קדושה. המזוזה היא למעשה פיסת קלף עליה כתובות פרשיות שמע ישראל ווהיה עם שמוע, בכתב אשורי המשמש גם ספרי תורה. את הקלף מגלגלים מסופו לתחילתו, עוטפים אותו (בדרך כלל בניילון) על מנת להגן עליו מפגעי מזג האוויר, ומכניסים אותו ל"בית מזוזה" העשויה מחומרים שונים כמו פלסטיק, מתכת או עץ, וקובעים אותה בדופן פתח הבית. המזוזה יכולה להיות בגדלים שונים, אך המהדרים במצווה נוהגים להזמין מזוזות שבהן הקלף גדול, מכיוון שבקלף קטן האותיות זעירות, ועלולים ליפול בהן ספקות כשרות הלכתיים.

למה. מקור מצוות מזוזה נלמד מהמילים הכתובות בפרשיות המזוזה עצמה: "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" (דברים ו ט; דברים י"א כ). חז"ל אמרו כי טעם המצווה הינה לשמש תזכורת תמידית לישראל, ביציאתם ובכניסתם לבית, שעליהם להאמין בייחודו של ה אחד, ולהאמין בגמול על מצוות ועבירות.

כמו כן, במקורות חז"ל נכתב כי מצווה זו היא אחת מסממני הזיהוי של היהודי, ביחד עם ציצית ותפילין‏‏. עוד ראו בשלשתם ביחד סגולה להרחיק את האדם מהחטא, ומי שאינו מקפיד על מזוזה – הוא בכלל שבעת המנודים לשמיים. יש הנוהגים לנשק את המזוזה בכניסה וביציאה מן הפתח, לחיבוב המצווה.

משהו לסיום. ההלכה מחייבת לבדוק את מזוזות הבית פעמיים בשבע שנים. אולם רבים תולים את המקור של בעיות בריאות ופרנסה בכשרות המזוזות שלהם, ובודקים אם המזוזות אינן פגומות גם בשעת צרה.

אכן בחז"ל מצאנו מספר מקורות שהמזוזה הינה סגולה לשמירה. מסופר על אונקלוס הגר שאמר לשלוחיו של אדריאנוס הקיסר שבאו לאסרו ושאלוהו מדוע מנשק את המזוזה ענה: "מנהגו של עולם מלך בשר ודם יושב מבפנים ועבדיו משמרים אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה - עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ". נהגו לכתוב את אותיות ש ד י מחוץ למזוזה, שזהו אחד משמותיו של הקב"ה, ודורשי רשומות דרשו שזהו ראשי תיבות: שומר דלתות ישראל. גם השו"ע כתב בהלכות מזוזה על עניין השמירה בהלכות, אך הדגיש שאין לקיים מצווה זו בגלל השמירה, אלא משום שכך ציווה הקב"ה. וגם הרמב"ם יצא כנגד אלו הרואים במזוזה קמיע: "...שאלו הטיפשים, לא די להן שביטלו המצוה. אלא שעושין מצוה גדולה, שהיא ייחוד שמו של הקדוש ברוך הוא ואהבתו ועבודתו, כאילו הוא קמיע להנאת עצמן, כמו שעלה על לבם הסכל שזהו דבר המהנה בהבלי העולם".

מצוות מזוזה היא אחת מהמצוות המקוימות ביותר בעם היהודי. מסופר על ד"ר גארת רייזמן, האסטרונאוט היהודי הראשון ששהה בתחנת החלל הבינלאומית שמקיפה את כדור הארץ‏‏, שכאשר הגיע לתחנת החלל על סיפון מעבורת החלל "אנדבור", הוא מיהר לקבוע מזוזה בתא שבו הוא ישן...

תגיות:מזוזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה