חדשות בארץ

האמריקנים שוקלים סנקציות על בכירי בית הדין בהאג, צרפת הביעה תמיכה בתובע

חברי קונגרס משתי המפלגות בארה"ב תומכים בחקיקה שתאפשר להטיל סנקציות על בכירים בבית הדין הפלילי הבינלאומי. שוקלים לאסור על התובע קארים חאן להיכנס לארה"ב. משרד החוץ הצרפתי טוען כי "הזהיר את ישראל שפעולותיה בעזה יובילו לכך"

בית הדין הפלילי בהאג (צילום: שאטרסטוק)בית הדין הפלילי בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

חברים בבית הנבחרים ובקונגרס האמריקני, משתי המפלגות, הודיעו היום (שלישי) כי יפעלו לחוקק חוק שיאפשר להטיל סנקציות על כל מי שעוסק בתיק צווי המעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

ההצעה כוללת הטלת סנקציות על התובע הכללי קארים חאן, עובדי משרדו וגם השופטות שידונו בתיק. כמו כן, התקשורת האמריקנית דיווחה כי נשקלת האפשרות לאסור על התובע הכללי, קארים חאן, להיכנס לארה"ב. יש לציין כי ארה"ב, כמו שיראל וחלק ממדינות המערב, לא מכירה בסמכות בית הדין הפלילי בהאג, בשונה מבית הדין הבינלאומי לצדק.

יוזם הצעת החוק הוא הסנאטור לינדזי גרהאם, שמקיים מגעים מול המפלגה הדמוקרטית כדי להשיג את תמיכת הממשל למהלך. יו"ר בית הנבחרים האמריקני, מייק ג'ונסון, אישר כי חברי הקונגרס הרפובליקנים בוחנים את האפשרות להטיל סנקציות על בית הדין, בתגובה להחלטת התובע. "הקונגרס בוחן את כל האפשרויות, כולל סנקציות, להעניש את ביתה דין ולהבטיח שהנהגתו תתמודד עם השלכות אם ימשיכו. אם הוא מרשה לעצמו לאיים על מנהיגים ישראלים, שלנו יכולים להיות הבאים", אמר ג'ונסון בהצהרה.

רוב מדינות המערב, דוגמת גרמניה, הונגריה, בריטניה ואחרות, התייצבו לצד ישראל, אך צרפת, שכן מכירה בבית הדין, פרסמה הודעה שאינה תומכת בישראל.

דובר ממשלת גרמניה התייחס לבקשת התובע הכללי של בית הדין הפלילי בהאג ואמר כי צווי המעצר נגד מנהיגי ארגון הטרור הם "הגיוניים". עוד הוא הוסיף כי בגרמניה משערים שהיותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית "תילקח בחשבון" בקבלת ההחלטה בנוגע לבקשתו של התובע. ממשרד החוץ הגרמני נמסר כי "צווי מעצר מקבילים נגד חמאס ונגד בכירים ישראלים יוצרים מצג שווא של שוויון. גרמניה מכבדת את עצמאות בית הדין כמו גם את הנהלים של כל בתי הדין הבינלאומיים. לישראל יש זכות להגן על עצמה ויש ליישם את החובות של חוקים הומניטריים בינלאומיים".

צרפת לעומתה תמכה בהודעת התובע. משרד החוץ הצרפתי כתב בהודעתו: "בכל הנוגע לישראל, זה תלוי בלשכת הרכב הקדם-משפט, שיחליט אם להוציא את הצווים אחרי בחינת הראיות שהציג התובע. צרפת תומכת בבית הדין הפלילי הבינלאומי, בעצמאותו, ובמאבק בפטור מעונש בכל מצב". בפריז ציינו כי הם הזהירו גם את ישראל בעבר. לדברי הצפרתים, "במשך חודשים הזהרנו לגבי הצורך בציות קפדני לחוקים ההומניטריים הבינלאומיים, במיוחד בשל הכמות הבלתי מתקבלת של נפגעים אזרחים ברצועה והיעדר הגישה לסיוע".

שר החוץ ישראל כץ המריא היום לביקור מדיני בפריז, וייפגש עם שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה וכן עם יו"ר האסיפה הלאומית, נשיא הסנאט וראשי הקהילה היהודית. בין הנושאים המרכזיים שיעמדו במוקד ביקורו של כץ גם בקשת התובע להוצאת צווי מעצר.

אל צרפת הצטרפה כצפוי גם אירלנד, המתנגדת הקיצונית ביותר של ישראל באירופה. שר החוץ שלה, מיהאל מרטין, כתב בחשבונו ברשת X: "חיוני שנכבד את עצמאותו וחוסר הפניות של בית הדין הפלילי. אירלנד מגנה את האיומים נגד ביתה דין ועובדיו. תפקידו בהפסקת הפטור מענישה חיוני".

משרד החוץ הספרדי הודיע היום כי ספרד מתייצבת לצד בית הדין הפלילי. בהודעה שפרסם משרד החוץ נכתב: "ספרד חוזרת על מחויבותה לעצמאות עבודת בית הדין. מהרגע שפורסמה הבקשה לצווי מעצר יש לאפשר לבית הדין לבצע את עבודתו ללא הפרעה".

הדובר הרשמי של חמאס סאמי אבו זוהרי, דחה אתמול את החלטת התובע חאן, לבקש הוצאת צווי מעצר לבכירי ארגון הטרור סינוואר, הנייה ודף. אבו זוהרי אמר לסוכנות רויטרס: "ההחלטה משווה בין הקורבן לתליין. ההחלטה מעודדת את ישראל להמשיך במלחמת ההשמדה בעזה. חמאס קורא לתובע להוציא צווי מעצר נגד כל פושעי המלחמה שהשתתפו בפשעים נגד העם הפלסטיני, ודורש לבטל את כל צווי המעצר שהוצאו נגד מנהיגי ההתנגדות הפלסטינית".

תגיות:ארה"בבית הדין הפלילי הבינלאומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה