חדשות בארץ

נציג ישראל בבית הדין בהאג: "עשרות מנהרות קיימות ברפיח, חטופים מוחזקים בהן"

המשלחת הישראלית לבית הדין הבינלאומי לצדק השיבה לטענות של דרום אפריקה נגד הפעולה ברפיח. ראש המשלחת, גיל-עד נועם: "אם החטופים ישוחררו וחמאס יניח את נשקו - המלחמה תיגמר"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

נציגי ישראל לדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג הציגו היום (שישי) את תגובת ישראל לבקשה של דרום אפריקה מהשופטים להורות על הפסקת המלחמה בעזה.

ד"ר גיל-עד נועם, ראש המשלחת הישראלית, חשף בפני בית הדין את העובדה שלחמאס מנהרות הברחה המקשרות את רפיח לסיני ואמר: "לחמאס מערכת מנהרות מפותחת ברפיח, כולל כ-50 מנהרות שחוצות לשטח מצרים. חטופים ישראלים מוחזקים שם".

בתגובה לטענת דרום אפריקה לפיה ישראל מבצעת "פעולה מכוונת נגד האוכלוסייה ברפיח" וגורמת לרעב, הציג נועם נתונים על כמות הסיוע שנכנס מדי יום לרצועה, כמו גם דו"ח על הפעולות שצה"ל נוקט לפינוי אוכלוסייה.

נועם אמר בנושא: "מדינה שמתכוונת לבצע רצח עם לא תבצע את המעשים שישראל עשתה ועושה כדי להקל על הפגיעה באזרחים. היא לא הייתה מעכבת את התמרון, ובכך ויתרה על היתרונות המבצעיים. היא לא הייתה משקיעה כדי להגדיל את הסיוע. המלחמה גבתה מחיר כבד, אבל היא לא 'רצח עם'. חזרה על שקר שוב ושוב לא הופכת לאמת. ישראל הבהירה כי אם החטופים ישוחררו וחמאס יניח את נשקו - המלחמה תיגמר".

ראש המשלחת הישראלית לא הסתפק בדברים אלו והוסיף: "חמאס, שאיתו ישראל נמצאת בעימות, הוא לא צד לדיון הזה. על-ידי ניצול 'אמנת רצח העם', דרום אפריקה מבקשת שוב צווים שיחייבו רק את ישראל ולא את חמאס. דרום אפריקה מתיימרת להגיע לכאן כמגינת האנושות. למעשה, יש לה מניע נסתר כשהיא מבקשת מישראל להתרחק מרפיח - היא עושה זאת כדי להשיג יתרון צבאי עבור בת הברית שלה – חמאס".

לדבריו, "ישראל מודעת למספר הרב של אזרחים המרוכזים ברפיח. היא גם מודעת למאמצי חמאס להשתמש באזרחים כמגן אנושי, לכן הגדודים שלהם שם, לכן חטופים שם. אנחנו לא רוצים להזיק לאזרחים האלה, כמו שחמאס רוצה. זאת הסיבה שישראל נוקטת צעדים כדי להכיל את המצב המורכב הזה. לכן לא היה מבצע רחב ברפיח אלא מבצעים מוגבלים הכוללים מאמצי פינוי ופעילות הומניטריות".

נועם הוסיף: "ישראל במלחמה שהיא לא רצתה ולא התחילה בה. ישראל תחת התקפה והיא צריכה להגן על עצמה ועל אזרחיה. הטבח החל ב-7 באוקטובר עם אלפי אזרחים שנטבחו בצורה ברוטאלית. 250 גברים, נשים וילדים נחטפו לעזה. חמאס המשיך לתקוף את ישראל על-ידי שיגור רקטות למרכזי ערים, הם נשבעו לחזור על הזוועות של 7 באוקטובר שוב ושוב. ישראל מחויבת לממש את הזכות להגן על עצמה בהתאם לחוק. לשלול מישראל את זכותה הבסיסית זאת תוצאה בלתי נתפסת, שתאמר לאזרחי ישראל שהם לא זכאים להגנה, ולומר למדינת ישראל שינהגו בה בדרך לא שוויונית".

"דרום אפריקה ביקשה שבית הדין יורה על הפסקה המלחמה, בית הדין לא עשה זאת. בית הדין מודע לכך שאם יעשה זאת - 132 חטופים יוותרו במנהרות, וחמאס יוכל להמשיך לבצע את מתקפותיו על ישראל ועל אזרחיה. הוא יהפוך את האמנה לרצח עם לחרב ולא למגן, ויקפח את זכותה של ישראל להגן על עצמה".

בית הדין הבינלאומי לצדק שמע אתמול את טענות המשלחת הדרום אפריקנית והיום את תגובת ישראל. החלטת בית הדין תינתן בתוך מספר ימים. בראש הרכב השופטים, בו יושב גם השופט בדימוס אהרון ברק, עומד השופט הלבנוני, נוואף סלאם.

ראש הרכב השופטים אמר פתח הדיון כי "דרום אפריקה מבקשת בדחיפות צווים נוספים ויישום צווים קודמים של בית הדין: ישראל תיסוג ותעצור את המבצע שלה באזור רפיח; ישראל תנקוט בכל הצעדים האפקטיביים לאפשר כניסה לעזה של ארגוני סיוע וסיוע הומניטרי לתושבי עזה; כמו כן תאפשר כניסה של ועדה לבדיקת עובדות ועיתונאים כדי להעריך את התנאים בשטח בעזה, תאפשר שימור של ראיות ותבטיח שהצבא לא פועל לשיבוש. ישראל תספק דוח לבית הדין על יישום הצווים".

כזכור, בינואר פרסם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שישה צווים שהוטלו על ישראל, הקוראים לה בין היתר לאפשר את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש את מי שקורא לבצע אותו. צו נוסף קובע שישראל תגיש לבית הדין בתוך חודש דוח מעקב על יישום הצווים. ישראל הגישה אתה דו"ח במועד.

דרום אפריקה: "רוצים לעצור את רצח העם שישראל מבצעת בעזה"

ווסי מדונסלה, שגריר דרום אפריקה בהולנד ונציג התביעה מטעם ארצו, האשים בדיון אתמול את ישראל ברצח עם בעזה. "אנו נאלצים לחזור לכאן בגלל השמדת העם הפלסטיני, עם יותר מ-35 אלף פלסטינים שנהרגו, והפיכת עזה לעיי חורבות. ישראל מסלימה את ההתקפות על פלסטינים בעזה ובכך מפרה את הצווים של בית המשפט הזה ואת החלטות מועצת הביטחון.

פרופ' ואן לו, נציג נוסף של התובעת, אמר בדיון אתמול: "אנחנו פה כי העם הפלסטיני מתמודד עם רצח עם והצווים הקודמים שלכם לא הגנו עליהם. מעשי ישראל מכוונים נגד העם הפלסטיני בעזה ובגדה המערבית.  בקשת דרום אפריקה מתמקדת ברפיח בגלל הסכנה המיידית למוות וסבל בהיקף נרחב - כתוצאה מהתקפת ישראל. בגלל שהבקשה נעשתה, זה נעשה ברור שמעשי ישראל ברפיח הם חלק מהמטרה הסופית שבה עזה מושמדת כאזור שראוי ליישוב אנושי".

תגיות:בית הדין הבינלאומי בהאגתגובת ישראלתביעת דרום אפריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה