כתבות מגזין

מרתק: הצייר שצייר לשלטון הסובייטי, עלה לארץ וצייר רבנים

בריאיון מיוחד להידברות מספר יצחק אלמקייס על הפגישה שלו עם הצייר הטהור חיים בוכל ז"ל, על הברכה מהסטייפלר לעסוק באומנות, על האהבה לשמוע את דברי הרב זמיר כהן ועל הציור האחרון של הצייר הקדוש

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)
אא

אנחנו נכנסים לסטודיו בקריית גת. עשרות ציורים מרהיבים נגלים לנגד עינינו. אלו הם ציוריו של הצייר חיים בוכל ז"ל, שנפטר אך לפני כחודש.

מאחורי הצייר וציוריו יש סיפור חיים מרתק. מי שניהל יחד עם בוכל את הסטודיו הינו יצחק אלמקייס, שממשיך גם כיום למכור את הציורים. הוא מגולל בפנינו את סיפור חייו המרתק של בוכל.

אלמקייס הינו תושב העיר קריית גת. לפני כ-48 שנים הוא היה אברך בכולל בעיר, ולאחר פטירת אביו פתח שיעורי תורה לנוער בשעות אחרי הצהריים.

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)

באותו הזמן הוא לימד בבתי ספר באזור הדרום במסגרת החינוך העצמאי החרדי, תוך שהוא יוזם חידונים לנוער בנושא פרשת השבוע ומלמד נערים כהכנה לבר המצווה.

אלמקייס מספר: "בבית הספר שבו לימדתי פגשתי מורה צעיר ומוכשר לציור בשם חיים בוכל, שהיה אז עולה חדש מברית המועצות. ה' זיכה אותי להיפגש איתו ולהוביל אותו לדרך היהדות. דרך הציורים שצייר הוא התחבר לצדיקים ולכל ההוויה היהודית. היה בינינו חיבור מיוחד עם הרבה סיעתא דשמיא. הפכתי להיות הרוח הגבית שלו, כאשר כל מי שרצה ציור שלו - הוא היה מפנה אותו אליי".

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)
אלמקייס ממשיך ומספר על הצייר המוכשר: "בוכל החל לצייר בגיל חמש. לאחר שעלה לישראל הוא צייר למעלה מ-400 ציורים. רוב חייו הוא צייר ציורים שקשורים לקדושת הצדיקים היהודים בעולם, עד שנפטר לאחרונה, בגיל 74.

"הוא היה צייר אדיר. ברוסיה הוא הוזמן לתקן ציורים עתיקים בכנסיות. המשטר הסובייטי ביקש ממנו לצייר את דיוקני המנהיגים שלו, ביניהם סטאלין. הוא היה מוכשר ביותר, והם רצו לשלוח אותו למדינות גדולות, אלא שהוא עשה 'עצור' על הכל והחליט להגיע לארץ ישראל.

"כשפגשתי אותו וגיליתי את הכישרון הרב שלו, נסעתי לסטייפלר, הרב יעקב ישראל קניבסקי זצוק"ל (אביו של הרב חיים קניבסקי זצוק"ל). הוא בירך אותי נרגשות תוך שהוא אומר לי 'במקום שאין אנשים השתדל להיות איש'. ואכן, התחלתי לעסוק באומנות יהודית ולהפיץ את ציוריו של בוכל ברבים.

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)
"הייתי מתפלל שלא תצא תחת תקלה תחת ידינו ושתהיה השפעה טובה של הציורים על הלקוחות שאנחנו מוכרים להם אותם".

תוכל לספר לנו על אנשים מעניינים שקנו את ציוריו?

"בני משפחת אבוחצירא קנו מאיתנו את הציורים של הבבא סאלי. גם אדמו"רים מירושלים ובני ברק בקשו מציוריו. במקביל, גם ראש העיר הנבחר עיין בקטלוג, ומעוניין לרכוש ציור שלו".

אלו ציורים צייר בוכל בעיקר?

"בעיקר ציורי צדיקים כמו הבבא סאלי, הרב עובדיה, רבי שמעון בר יוחאי, רבי מאיר בעל הנס, אך גם תיעוד אותנטי של הוויה יהודית. הוא התחבר לרוחנית ולפנימיות של היהדות".

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)

אלמקייס ממשיך ומספר איך מכירת הציורים אלו כלל לא הייתה חשובה כ"ביזנעס": "בכל פעם שמישהו קנה ציור – הרגשנו בבחינת 'עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר'. ככה הרגשנו אנחנו, וככה הרגיש כל מי שקנה את הציורים שלו".

וחוץ מהציורים המרהיבים שלו, תוכל לספר לי על אישיותו?

"הוא אהב מאוד לשמוע את הרב זמיר כהן שליט"א. יש לו דיסקים וקלטות שבהם יש הרצאות של הרב. כמו כן, הוא אהב מוזיקה יהודית חסידית".

מה היה הציור האחרון שלו?

"הציור האחרון שלו נמשך שנתיים", מגלה אלמקייס. "בהתחלה הוא צייר חתן וכלה, תוך הוויה של ארץ ישראל ואחדות העם. לאחר מכן, בעקבות אירועי שמחת תורה, הוא הוסיף לציור שבעה מלאכים. כששאלתי אותו למה הוא מוסיף מלאכים, הוא ענה: 'זה מה שאני מרגיש'".

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)
אלמקייס חותם את שיחתנו: "מעט לפני שנפטר זכיתי לעשות איתו ברכת האילנות".

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)

(ציור: חיים בוכל)(ציור: חיים בוכל)

אם אתם מעוניינים לפאר את הסלון או המשרד שלכם באחד מהציורים, צרו קשר עם אלמקייס ותפארו את הקיר בציורים מדהימים של יהודי צדיק וטהור.

את הציורים ניתן להזמין דרך יצחק אלמקייס | כתובת: ת.ד 148 קריית גת | טלפון: 050-582350

יהיו הדברים לעילוי נשמתו של הצייר חיים בוכל ז"ל, שעזב את העולם לפני כחודש ימים. יהי זכרו ברוך.

תגיות:אומנותיצחק אלמקייס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה