חדשות בארץ

בראשות שופט מלבנון, בית הדין בהאג דן בבקשה לעצירת המלחמה

בית הדין הבינלאומי לצדק נעתר לבקשת דרום אפריקה לדון בבקשה להוצאת צו ביניים לעצירת המלחמה בעזה. נדחתה בקשת ישראל לדחות את הדיון

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: Shutterstock)בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: Shutterstock)
אא

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג החל היום (חמישי) לדון בבקשת דרום אפריקה להוצאת צווים חדשים נגד ישראל, בעקבות הפעולה הצבאית של צה"ל ברפיח. הדיונים ימשכו גם מחר.

ישראל הגישה שלשום בקשה לדחיית הדיון, אולם בית הדין סירב, ועל כן משלחת ישראלית הגיעה להאג. בראש הצוות הישראלי עומד המשנה ליועמ"שית לענייני משפט בינלאומי, ד"ר גיל-עד נועם. בצוות גם עו"ד ניק קאופמן, ששימש בעבר תובע וגם סנגור בבית הדין הפלילי בהאג. בהרכב השופטים נמצא השופט בדימוס, אהרון ברק.

יש לציין כי בראש הרכב השופטים שדן היום בבקשה עומד השופט לבנוני נוואף סלאם. הוא פתח את הדיון ואמר כי "דרום אפריקה מבקשת בדחיפות צווים נוספים ויישום צווים קודמים של בית הדין: ישראל תיסוג ותעצור את המבצע שלה באזור רפיח; ישראל תנקוט בכל הצעדים האפקטיביים לאפשר כניסה לעזה של ארגוני סיוע וסיוע הומניטרי לתושבי עזה; כמו כן תאפשר כניסה של ועדה לבדיקת עובדות ועיתונאים כדי להעריך את התנאים בשטח בעזה, תאפשר שימור של ראיות ותבטיח שהצבא לא פועל לשיבוש. ישראל תספק דוח לבית הדין על יישום הצווים".

המשלחת הישראלית תציג את עמדתה מחר, לאחר שהיום עושה זאת המשלחת הדרום אפריקנית. בישראל ציינו כי אם בית הדין אכן יאשר הוצאת צו ביניים, אין חובה לציית לו. יישום צו הביניים, על פי החוק, צריך לקבל אישור של מועצת הביטחון באו"ם.

כזכור, ב-26 בינואר הוציא בית הדין צווים המחייבים את ישראל לעדכן בדוחות תקופתיים על מצב הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה, ועל פעולות שונות שנעשות למנוע פגיעה באזרחים. מאז, דרום אפריקה פנתה פעמיים בבקשות לצווים נוספים, אך נדחתה.

לפני חמישה ימים הדרום אפריקנים פנו בפעם השלישית, בעקבות הפעולה ברפיח, והפעם בית הדין נעתר לבקשה לקיים דיון, בנוכחות הצדדים.

הנציגים הדרום אפריקניים טוענים בין היתר כי "צה"ל השתלט על מעב רפיח, והמצב ההומניטרי בעזה מידרדר עד לרעב מוחלט". כמו כן נטען כי שר הביטחון יואב גלנט צוטט כפי שאמר ב-3 במרץ: "אנחנו מפרקים שכונה אחר שכונה". דרום אפריקה טוענת כי זו הוכחה ל"פגיעה מכוונת באוכלוסייה האזרחית".

נציגי דרום אפריקה אמרו בפתח הדיון בהאג: "מאז שהוגשה הבקשה לעצירת המלחמה, נהיה ברור שהפעולות של ישראל ברפיח הן חלק מתוכנית להשמדת רצועת עזה". 

תגיות:בית הדין הבינלאומי בהאגצו בינייםתביעת דרום אפריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה