דמויות ביהדות

מגדולי גאוני כל הדורות: מי היה הרי"ף?

רבי יצחק, שראה כי אם יישאר במקומו הוא עתיד להיאסר או אפילו להיענש בעונשים חמורים, עזב בצער את עירו והגיע לקורדובה שבספרד. חכמי המקום הכירו בגדולתו של הרב ממרוקו, ומינו אותו לראש ישיבת לוסנה, עם פטירת רבי יצחק אבן גיאות. שם דבק בו הכינוי "רבי יצחק אל-פסי" – הרי"ף

דיוקן דמיוני של הרי"ף דיוקן דמיוני של הרי"ף
אא

השנה היא תשע"ג, אבל לא זו שחווינו לפני 11 שנים, אלא לפני 1011 שנים, ד' אלפים תשע"ג. המקום: מצודת בני חמאד, מצודה ברום אחד מפסגות הרי "ג'אבל מאדיד", כ-225 ק"מ מדרום לאלג'יר. כיום המקום שייך למדינת אלג'יריה, אבל באותם ימים שלטה במקום האימפריה החמאדית הברברית, התושבים הקדומים של צפון אפריקה, צאצאי הכנענים.

האזור מדברי, אבל המהנדסים המקומיים הקימו את "דאר אל באחר", מערכת גנים מתוחכמת, בלב המבצר, ובה מערכת מים הבנויה על אגירת גשמים. המצודה פורחת ומלבלבת, ובין שוכניה ישנם גם יהודים. בשנת תשע"ג נולד בה אחד מגדולי גאוני כל הדורות, ועמוד ההוראה: רבי יצחק אלפסי.

יצחק, שבאותו זמן לא כונה אלפסי, גדל וזכה ללמוד בישיבת קירואן שבתוניסיה הסמוכה, באופן יחסי, שם למד מפי הגאונים רבי נסים גאון ורבי חננאל בן חושיאל, שעברו לתוניסיה עקב הידלדלות יהדות בבל ורדיפות וגזרות שעברו עליה. במשך שנים הגה בתורה ונעשה גדול, ואף שימש כדיין בעיר פס, שעל שמו נקרא בהמשך אל-פסי.

אך באזור מגוריו לא היו תלמידי חכמים רבים, והוא לא זכה להעמיד תלמידים ראויים לציון. רבי יצחק הגיע לגיל 75, גיל שבאותם ימים לא רבים זכו להגיע אליו. באחד הימים הגיעו אליו לדין כמה מאנשי העיר, והוא פסק לטובת אחד הצדדים, בהתאם להלכה. הצד שחויב היה איש אלים, והוא יצא נגד הרב הישיש בעלילות למלכות.

רבי יצחק, שראה כי אם יישאר במקומו הוא עתיד להיאסר או אפילו להיענש בעונשים חמורים, עזב בצער את עירו והגיע לקורדובה שבספרד. קורדובה היתה מלאה בחכמים ובסופרים, וחכמי המקום הכירו בגדולתו של הרב ממרוקו, ומינו אותו לראש ישיבת לוסנה, עם פטירת רבי יצחק אבן גיאות. שם דבק בו הכינוי "רבי יצחק אל-פסי" – הרי"ף.

הרי"ף זכה ללמד בישיבת לוסנה במשך 15 שנים נוספות, עד גיל 90. בשנים האלו לימד את רבי יהודה הלוי, רבי יוסף אבן מיגש, רבנו אפרים ורבי ברוך בן יצחק, שנעשו כל אחד מהם לגדולי ומאורי הדור הבא.

אך בעיקר התפרסם הרי"ף לדורות בזכות חיבורו "הלכות רב אלפס", ובו תמצת את מסקנות ההלכה מכל חלקי התלמוד הנוגעים למעשה. פירושים רבים נכתבו על הלכות הרי"ף, ומרן הבית יוסף קבע את דעתו כאחת משלשת עמודי הוראה: רי"ף, רמב"ם ורא"ש.

בחודש איר תתס"ג, בדיוק לפני 921 שנה, נפטר רבנו יצחק אלפסי בשיבה טובה בלוסנה, ושם גם נקבר למנוחות עולם. זכותו תגן עלינו.

תגיות:דמויות ביהדותהרי"ף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה