בין אדם לחברו

להפסיד הרצאה בתשלום בגלל כמה יבבות תינוק?

"סליחה, מה פתאום שאצא, אני שילמתי בדיוק כמו כולן. לא יקרה כלום מכמה מילים"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דילמה מוסרית לדיון משפחתי

"בגישה הזו ניתן להשיג...", הדהד קולו של המרצה. בכי צווחני של תינוק נשמע לפתע ברקע, וגרם לחלק מהנוכחים לא לשמוע את המרצה. היתה זו הרצאה מעניינת במלון על שפת הים. קבוצה של כמה עשרות משפחות הגיעה לחופשה מאורגנת, הכוללת הרצאות חיזוק באמונה וברוחניות ממיטב המרצים. כבר בהרצאה הראשונה נכנסו מספר אימהות עם עגלות ובהן ילדיהן הקטנים. היו תינוקות שישנו, ונוכחותם לא הפריעה לאף אחד, אך היו גם תינוקות שקשקשו ובכו, וכל זה הפריע מאוד למהלך ההרצאה.

בשלב מסוים מישהי העירה לאחת האימהות על הרעש של התינוק שלה שבכה: "צאי אתו החוצה, הוא מפריע לכולם להקשיב!". האם לא נשארה חייבת, והגיבה: "סליחה, מה פתאום שאצא? אני שילמתי בדיוק כמו כולן, וגם אני רוצה לשמוע. המרצה מדבר עם מיקרופון, ואפשר לשמוע אותו מספיק טוב. לא יקרה כלום לאף אחד מכמה מילים שהתינוק משמיע".

"אלה לא כמה מילים, זה מפריע מאוד!", הגיבה השנייה. "צר לי אבל אין לי מישהו אחר שישגיח עליו, ואני שילמתי כמו כולן. זה לא הגיוני שאני אפסיד את כל ההרצאות בגלל כמה ברבורים פה ושם של התינוק. גברת, את נמצאת בנופש משפחות, לא בהרצאה באוניברסיטה. מן הסתם שיהיו קולות של תינוקות וילדים קטנים ברקע", אמרה האם בנחרצות. הוויכוח המשיך להתלהט, וכל צד התבצר בעמדתו. כיצד לדעתכם יש לנהוג?

 

תשובה

יסוד חשוב הוא בעבודת ה' שלא לעשות מצוות על חשבון אחרים. אם יבחר האדם לעשות את המצווה אף על פי שפוגעת באחרים, לא רק שעבר על איסור, אלא היא לא תרומם אותו כלל. להפך, היא תביא אותו לריחוק מה' בבחינת "מצווה הבאה בעבירה". רק עשיית מצוות לפי רצון הקב"ה תביא להתעלות רוחנית. וממילא, גם אם חפצים במעלה רוחנית, שום תועלת רוחנית לא תצמח מאותה הרצאה מרוממת כשהיא באה על חשבון אחרים. מעבר לכך, היא תזכה להתעלות הנכספת רק מעשיית רצון ה'. לעיתים רצון ה' הוא דווקא ויתור על דבר רוחני, כך שגם אם לא תאזין להרצאה, היא לא תפסיד דבר, אלא אדרבה, תעמוד בניסיון נוסף וממילא רק ירבה שכרה.

לכן אין מקום לטענת האם כי היא שילמה ולכן זו זכותה להפריע לאחרים. שום תועלת רוחנית לא תצמח לה מהשיעור הרוחני אשר תשמע. נוסף לכך, ההימצאות שלה ושל תינוקה בחדר, תוך כדי הפרעה למהלך השיעור, תיחשב לה לעבירה.

טענת "שילמתי ולכן מגיעות לי זכויות כמו כולם" היא טענה המבוססת על פי הדין, אך יש ודאי מקום לנהוג "לפנים משורת הדין", ולא לעשות פעולה שעלולה לפגוע בזולת. נביא דוגמא נוספת לכך: אישה מבוגרת עולה לאוטובוס, ובראותה כי אין מקום פנוי, מבקשת מאישה אחרת היושבת עם בתה בת השש לפנות לה מושב אחד. זכותה של האישה היושבת לסרב. יכולה היא לטעון כי שילמה על מקום לבתה. מכל מקום יש ודאי עניין גדול לנהוג בכבוד כלפי הזולת ולהקל על אישה מבוגרת.

אנו נמצאים בתקופה של ספירת העומר. ימים אלו, במקום שיהיו ימי שמחה וציפייה למתן תורה, הפכו אצלנו לימי אבל על עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא, שמתו במגפה בימים אלו, מפני שלא נהגו כבוד זה בזה. לא במקרה מתו תלמידי רבי עקיבא בתקופה זו, בימי ההכנה לקראת מתן תורה. נראה שמתו בימים אלו, דווקא בגלל היותם ימי הכנה לקבלת התורה. "דרך ארץ קדמה לתורה" (ויקרא רבה ט', ג'), וההכנה לקבלת תורה היא גם על ידי התחזקות בדרך ארץ ובכבוד בין אדם לחברו. וכשתלמידי חכמים גדולים כאלו לא מכינים את עצמם כראוי למתן תורה – הקטרוג עליהם גדול מאוד.

בימים אלו נשתדל להתחזק בעבודת המידות. יהי רצון שנזכה לנהוג בכבוד כלפי הזולת, להתחשב בצרכיו ולנהוג לעיתים גם "לפנים משורת הדין".

 

תרגיל שבועי למשפחה

נסו לנהוג השבוע לפחות שלוש פעמים לפנים משורת הדין.

מתוך הספר "חובת האדם בעולמו – סוגיות במוסר ובמידות לכל המשפחה". לרכישת ספרי הסדרה היכנסו להידברות שופס או חייגו 073-222-1250

תגיות:הרצאהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה