מעניין

מטורף: מה עשה תלמוד במרתף של היטלר, ואיך הוא הגיע לישראל?

כרך מסכת פסחים שנמצא במרתף של הצורר הנאצי ימ"ש עבר מדור לדור במשפחת הנשיא הרצוג, וכעת הגיע לירושלים. הסיפור המלא

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כרך תלמוד של מסכת פסחים עבר בימים האחרונים ליד ושם. זה לא היה סתם כרך, אלא כזה שנמצא במרתף הבירה של הצורר הנאצי אדולף היטלר ימ"ש. מתברר כי התלמוד נמצא על ידי משפחת הרצוג, שהעבירה אותו מדור לדור עד שהגיע לנשיא המדינה, יצחק בוז'י הרצוג. האחרון החליט להפקיד אותו ביד ושם, ובסוף השבוע נערך אפילו טקס הסרת הלוט שבו נכח גם יו"ר יד ושם, דני דיין.

הכרך הוא מן התלמוד הבבלי. מתברר כי נכתב בשנת 1807, אך נמצא כעבור יותר ממאה שנה, ליתר דיוק בשנת 1945. זה קרה במרתף בירה במינכן, שהיה שייך להיטלר. הכרך נמצא בדיוק במקום שבו נערכו הישיבות של המפלגה הנאצית במלחמת העולם, זאת לצד אלפי ספרי קודש. הספרים הללו היו שייכים ליהודים ונלקחו בתקופת המלחמה, יחד עם יצירות אמנות רבות. 

תחילה, הספר נמצא על ידי הרב הצבאי הראשי יעקב ליפשיץ, יחד עם ראש מחלקת העלייה בסוכנות היהודית, אליהו דובקין, שהפקיד אותו בידי הרב הראשי האשכנזי, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג. האחרון הוא סבו של הנשיא הנוכחי. תחילה עבר הספר לאביו, הנשיא השישי חיים הרצוג, ומשם - לבנו.

הנשיא הרצוג אמר: "גלגולו של הספר, שנמצא במרתף הבירה של היטלר, מספר במובנים רבים את סיפורה של משפחה, משפחתי, אבל לפני הכול הוא מספר את סיפורה של אומה וסיפורו של עם. עם ששורשיו חזקים ועמוקים יותר מכל אסון. זה סיפור על שואה ועל תקומה, על שבר ועל גאולה, על אבל ועל בנייה".

"הפקדת מסכת פסחים מיוחדת זו ביד ושם, והצגתה בגלריית החזרה לחיים במוזיאון, מקבלות עבורנו משמעות כפולה", הוסיף דני דיין, "הן את העברת מורשתנו מדור לדור, היום, מספר ימים לפני חג הפסח – והן את התקומה, החרות והעצמאות שאנו צריכים לזכור ולהזכיר במיוחד בימים אלו. אני מודה לנשיא המדינה ולכל משפחת הרצוג שבחרו להפקיד פריט זה ביד ושם ולחלוק אותו ואת משמעותו עם כל עם ישראל".

תגיות:התלמוד הבבליהיטלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה