הרבנית חגית שירה

כשהילדים רואים את אמא מתכוננת לליל הסדר, זה פועל בנפש שלהם

הכנת הקערה לליל הסדר, מתוך הגדה של פסח "שירת חיי"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשבח והודיה להשם יתברך שזיכני השנה להוציא לאור הגדה של פסח! ההגדה הזו, בשונה משאר הספרים שלי, שנכתבו לנשים, נכתבה לכל המשפחה – נשים, גברים וילדים.

מעבר ליופי שבהגדה אחידה ומעוטרת על שולחן הסדר, המטרה היא שכולנו, כל המסובין בלילה הזה, השמור לנו עוד מששת ימי בראשית – ניפגש, נתרגש ונכוון יחד!

ההגדה הזו תהא בעזרת השם אור על שולחנכם ואור בלבכם. היא מעוצבת ומרהיבה, מלאה בחיזוקים ובסגולות נפלאות, ואני רוצה, קוראת נעימה, לתת לך טעימה. בחרתי את החלק של ההכנה כי ההכנה חשובה הרבה יותר. אומר ה"שפת אמת" שההכנה למצווה גדולה יותר מהמצווה עצמה! כשיהודי מקיים מצווה, זה עושה נחת רוח בשמיים, אבל ההכנה וההשתוקקות לפני קיום המצווה פועלים גם בשמיים וגם בנפש של היהודי.

כשילדים רואים איך אמא מתגעגעת ומתכוננת לקראת ליל הסדר, זה פועל בנפש שלהם יותר מליל הסדר עצמו. הבעירי אש של התלהבות בכל השלבים של ההכנות, מעריכת השולחן ועד הכנת הקערה והסעודה.

אישה יקרה, קשטי את הכיסא של בעלך בזהב, ערכי את השולחן מוקדם, יפה ומהודר. וכך כותב רבי חיים פלאג'י: "יסדר שולחנו מבעוד יום... ויעטרהו בשושנים, פרחים וכל מיני בשמים...".

טוב להכין את הקערה מוקדם. רבי חיים פלאג'י כותב בספרו "מועד לכל חי" שטוב להכין את מי המלח מוקדם, לכסות ולשמור לליל הסדר.

 

הכנת הקערה

הכינו קערה מפוארת ומקושטת לליל הסדר, כי היא מפתח הפרנסה לכל השנה כולה.

מצה – אומר הזוהר הקדוש: מצה על שם מצה ומריבה. המצה עושה מריבה עם כל הדברים הלא טובים, ומסלקת אותם. היא מסוגלת לרפואה ולשמירה, מצ"ה = מכל צרה הצילני. הניחו שלוש מצות, עדיף עגולות – זכר לשלושה אבות.

כרפס – כרפס (סלרי מגידול נקי, מושרה ושטוף) אותיות: כרפ – פרך, ס – ששים ריבוא עבדו בפרך. אכילת הכרפס מועילה לניצחון, והיא זכר לכתונת הפסים שבגללה ירדו אבותינו למצרים.

מרור – (חסה מגידול נקי, מושרה ושטוף) בהכנה ובאכילה של המרור יש לכוון על מרירות אבותינו במצרים.

ביצה – זכר לקורבן חגיגה. הביצה היא סימן לכוח וחוזק – ככל שמבשלים אותה יותר, כך היא מתחזקת יותר.

זרוע – טוב להניח זרוע מבושלת של כבש, זכר לזרוע נטויה.

חרוסת – החרוסת תהיה עבה, זכר לטיט. מתכון לחרוסת תמצאי בהגדה החדשה.

חזרת – לחזרת תוכלו להניח חסה או ירק מר. כיוון שכתוב "על מצות ומרורים יאכלוהו...", ו"מרורים" כתוב בלשון רבים, אנו מניחים שני סוגים של מרור – מרור וחזרת.

טוב לומר בערב פסח את תפילת ר' שמשון מאוסטרופולי, את סדר מ"ב מסעות ואת סדר קורבן פסח. כל הקריאות עם סגולות נוספות נמצאות בהגדה "שירת חיי".

תגיות:ליל הסדרפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה