פסח

פסח בפתח: מנקים וממיינים צעצועים? כך תעשו את זה נכון

עומדים מול חדר הילדים ולא יודעים מאיפה להתחיל? מתלבטים אילו צעצועים צריכים ניקוי ועל אילו כדאי פשוט לוותר? לא בטוחים איך מנקים פליימוביל ולגו? הכנו לכם מדריך מעשי ויעיל עם טיפים קלים ופשוטים לישום.

אא

חג הפסח מתקרב ומביא איתו ניחוח התחדשות באוויר. גם חדר הילדים צריך ניקוי רציני ובפרט החפצים השימושיים ביותר שבו – הצעצועים. אלו נוטים להצטבר ולצבור הרבה אבק, לכלוך וחמץ(!) לאורך השנה – אין ספק שהם דורשים ניקיון. השאלה היא: איך עושים את זה נכון?

קבלו 5 טיפים שיעזרו לכם לעשות זאת בצורה יעילה.

1. מיון

צעצועים, כמו כל חפץ בבית - נועדו לשימוש. אם אין בהם שימוש, הגיע הזמן לאחסן אותם לשימוש עתידי, או למסור.

  • עברו על כל הצעצועים והחליטו אילו מהם אתם רוצים לשמור, אילו לתרום ואילו לזרוק. בהתאם לאופי הילדים ולגיל שלהם – בדקו מה לא נמצא יותר בשימוש, ומאיזו סיבה. יתכן והילדים לא משחקים בצעצוע מסוים כי עד עכשיו הוא היה גבוה במדף העליון, ויתכן שהוא פשוט לא מעניין אותם יותר. הפעילו שיקול דעת. לפעמים רוטציה פשוטה של צעצועים (מחביאים חלק לחודש או יותר, ואז שולפים בהפתעה) גורמת לילדים להתאהב שוב בצעצוע נשכח ולשחק בו תקופה ארוכה.
  • אפשר לשאול את ילדיכם באילו צעצועים הם כבר לא משחקים, או אינם רוצים עוד. זו הזדמנות נהדרת ללמד את הילדים ערכים של נתינה, שיתוף וכמובן ארגון וסדר.

 

2. ניקיון

  • לאחר המיון, החליטו באילו צעצועים הילדים ישתמשו בפסח. אם הם גדולים מספיק, אפשר פשוט לשאול אותם. יש כאלו שמנקים את כל הצעצועים והמשחקים לחג, ויש כאלו שרק חלק קטן. בכל זאת, מדובר בסך הכל בשבוע, שמתוכו נמצאים לעיתים מחוץ לבית – מטיילים או מתארחים.
  • לאחר שניקינו את הצעצועים שבחרנו, אורזים בשקיות גדולות עם הכיתוב – נקי לפסח. את השקיות, כמובן, צריך לשמור מחוץ להישג ידם של הילדים. ומה עד פסח? הילדים ישחקו בצעצועים שנותרו. תתפלאו לגלות עד כמה הפחתה של כמות הצעצועים תגרום להם למיקוד ולהנאה ממה שיש. בערב פסח, כשהבית כבר נקי, אוספים את הצעצועים שלא נוקו לפסח לתוך מדף או ארון שהוכן מראש, ומוציאים לילדים את הצעצועים הנקיים.
  • כיוון שצעצועים נוטים לצבור הרבה פרורי חמץ לאורך השנה (ומי שניקה אותם פעם – יודע) המדף או הארונית של "צעצועי החמץ" צריכים להיות מוסתרים (אפשר עם בד), כדי שלילדים לא תהיה גישה אליהם במהלך החג.

לשיטה הזו יש 2 יתרונות ברורים:

  • הילדים מאושרים כשמוציאים להם את המשחקים הנקיים בערב פסח, ומתרגשים מהם מחדש.
  • השיטה מאפשרת לנקות צעצועים מראש, ולא ברגע האחרון.

 

3. איך מנקים?

ישנן כמה שיטות טובות וקלות לנקות צעצועים. הנה הטובות יותר:

  • בשיטה של פעם – אמבטיה גדולה עם מים וסבון. השיטה טובה לחלקי פליימוביל ולגו. לדמוית קטנות, וגם לצעצועים גדולים יותר. רוצים להפוך את זה לחוויה עבור פעוטות? הכניסו אותם לאמבטיה יחד עם הצעצועים. כמובן שאין לעזוב אותם אפילו לרגע אחד, הן בגלל המים והן בגלל החלקים הקטנים.

  • במדיח כלים: שימו לב: לא חלקים קטנים, אלא צעצועי פלסטיק גדולים מפלסטיק קשיח, ולא חשמליים, כמובן. בדרך כלל תוכנית קצרה של חצי שעה תספיק.

  • במכונת הכביסה: לוקחים ציפית של כרית ומכניסים בתוכה חלקי משחק קטנים כמו לגו, פליימוביל או חלקים קטנטנים אחרים שרוצים לנקות. את הציפית סוגרים היטב בעזרת גומיה לשיער. חשוב מאוד להקפיד על סגירה חזקה ביותר – ממש ללפף את הגומיה כמה וכמה פעמים עד להידוק מוחלט – אנחנו ממש לא רוצים חלקי לגו קטנטנים בתוך המכונה. מפעילים על תוכנית קצרה, ולאחר מכן מניחים את ה"שק" בשמש.

 

4. עשה ואל תעשה:

  • בובות פרווה: אם הן קטנות, אפשר להכניס בציפית כמו בסעיף הקודם. אם הן גדולות ולא משירות שערות, אפשר לכבס כמו שהן, בתוכנית קצרה.
  • בובות רגילות: אפשר בהחלט לכבס במכונה, אך אם יש להן שיער אסור לכבס אותן ללא ציפית מגנה. השערות עלולות להתנתק מראש הבובה ולסתום את המכונה, חלילה.
  • מכוניות ברזל קטנות: כשהבנים שלי היו קטנים נהגתי לכבס גם את מכוניות הברזל הקטנות במכונת כביסה בתוך ציפית. אין ספק שזה לא אידיאלי, בטח לא מבחינת מכונת הכביסה עצמה. יחד עם זאת, המכוניות היו המשחק האהוב והשימושי ביותר בבית לאורך השנה, ולנקות מכונית-מכונית פשוט לא בא בחשבון. מובן שאחרי הכיבוס יש לייבש היטב את המכוניות, כדי שלא יחלידו. אפשר גם לפזר במרפסת או על אדן החלון, שיתייבשו לבד.

 

5. אחסון

  • לאחר הניקוי, חשוב לאחסן את הצעצועים בצורה יעילה. אפשר להשתמש בקופסאות, סלסלות או מדפים. לציין "נקי לפסח" ולכסות עד ערב פסח.
  • אם כבר השקענו כל כך הרבה בניקוי ובמיון – כדאי לסדר את הצעצועים לפי קטגוריות, כמו בובות, מכוניות, משחקי קופסה וכו', ולהדביק תווית עם שם הקטגוריה על כל סל או קופסה.

  • במהלך השנה כדאי למיין ולהוציא צעצועים שאינם בשימוש, ולא לחכות בכל פעם עד פסח. הדבר יקל עליכם מאוד את המיון בשנה הבאה, ויהפוך את החוויה כולה לנעימה יותר.

בהצלחה! יש לכם טיפים נוספים לניקיון הצעצועים? כתבו בתגובות.

תגיות:סדרניקיוןפסחחדרי ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה