אמונה

אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?

שאלה מאתגרת: שתיתי את הקפה באיחור, ואיחרתי לאוטובוס. האם זו אינה אשמתי? הרי הכל נקבע בשמים, אז מה בעצם תלוי בבחירה שלנו?

אא

אהובה (שם בדוי) שואלת:

"שלום, שמי אהובה (שם בדוי) ובעלי ואני הורים לשלושה קטנטנים ברוך ה׳. מתוך כך שאנו מובילים משפחה בישראל עולות בי שאלות הנוגעות לאמונה. אני מוצאת את עצמי מתחבטת רבות בשאלה מה זה בעצם - הכל משמיים חוץ מיראת שמיים. הרי בכל החלטה קטנה בחיים יש לנו השפעה לכאן או לכאן, אז מה בעצם משמיים? לדוגמא, אם אני צריכה לתפוס אוטובוס ואני בוחרת לשתות קפה באיחור, ובגלל זה מפספסת את האוטובוס, האם דבר שכזה נקבע משמיים? וכמובן בשאלות הרבה יותר גורליות ומהותיות, אם לעבור בדיקה רפואית כלשהי או להאמין שהכל מאת ה׳ בכל מקרה. אשמח מאוד אם תוכל לעזור לי (ובעצם לנו) בזה. תודה!"

שלום וברכה אהובה, ותודה רבה על שאלתך החשובה. בע"ה תרבי את ומשפחתך רוב נחת וטוב, ותגדלי משפחה לתפארת באמונה וביטחון אמיתי בה' יתברך.

התשובה לשאלתך היא, שאנו בוחרים את הבחירות שלנו, ולכן אנו אחראים על מעשינו, אך התוצאות של הפעולות שלנו נקבעות בגזירת עליון, ואינן תלויות בנו כלל. כך אמר יוסף לאחיו: "ואתם חשבתם עליי רעה, אלוקים חשבה לטובה" (בראשית פרק נ, כ), כלומר האחים חשבו שהם מענישים את יוסף כאשר מכרו אותו לעבד, אך ה' גילגל את כל המעשה על מנת להטיב עם יוסף, ולהופכו למשנה למלך במצרים.

האם פירוש הדבר שהאחים לא היו אמורים לחוש אשמה על חטאם כלפי יוסף? ודאי שלא, כי הרי המעשה שעשו לא נועד להטיב עם יוסף בעולם הזה. היה עדיף לאחים שלא היו חוטאים נגד אחיהם, ובמקום זאת היה יוסף נחטף בידי ישמעאלים מזדמנים, או נלקח למצרים באופן אחר שלא היה באשמת אחיו. פירוש הדבר הוא שהקב"ה מסובב הכל לקראת מה שצריך לקרות, אך איננו חייבים לחטוא.

כך אמרו חז"ל: "מגלגלין זכות על ידי זכאי, וחובה על ידי חייב" (בבא בתרא דף קיט, עמוד ב). ומכאן שגם כאשר אדם גונב מחבירו, ה' מגלגל שהרכוש יילקח רק ממי שהיה צריך להיענש באבידת רכושו. אולם הגנב עדיין אשם במעשיו, כי הוא לא היה חייב לגנוב, וה' יכל לגלגל את אבידת חבירו בדרכים אחרות.

ובמענה למה ששאלת עליו: אם נקבע משמים שתאחרי לאוטובוס, אז גם אם לא היית שותה את הקפה באיחור - היתה מזדמנת לך סיבה אחרת שהיתה גורמת לך לאחר. אך מאחר ששתית את הקפה באיחור, משמים גילגלו שזו תהיה הסיבה שבגללה תאחרי באותו יום. במקרה שכזה - האחריות לאיחור תהיה מוטלת עליך, כי היא התגלגלה בשל הבחירה האישית שלך.

וכן גם לגבי כל נושא חשוב בחייך, צריך לדעת ולהאמין שהכל נקבע על ידי ה' לבדו (וכפי שאמרו חז"ל, שה' נותן רשות לרופא לרפא), ומשמים מגלגלים את כל הפעולות שלנו - הטובות והרעות, והאחריות שמוטלת עלינו תמיד היא: להיות שליחים טובים ולא שליחים רעים!

יחד עם זאת, חשוב מאוד גם לדעת שישנם מקרים שבהם אדם מביא על עצמו נזק משמים, שלא נקבע עבורו מראש. התורה הרי ציוותה עלינו: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים פרק ד, טו), כך שחוסר שמירה מצידנו הוא בעצם חטא שעלול להוביל לענישה מיידית משמים. הבה נתאר לעצמנו אדם שעולה בסולם רעוע, או נכנס למקום מסוכן מאוד, וזאת מתוך ידיעה ברורה על הסכנה הגדולה שבפעולתו. דווקא משום שלא נזהר כפי שציוותה עליו התורה - נגזר עליו להינזק באותה שעה בנפילה מן הסולם, ולהיענש על חוסר זהירותו. ואף אם ניצל מן הסכנה שפעולתו, עליו לדעת שמשמים ניקו לו מזכויותיו כדי להצילו. לכן אמרו חכמים שלא יסמוך אדם על הנס, כי אינו יודע אם יעמדו לו זכויותיו להינצל מסכנה. במקרים שאין לאדם זכות להינצל, הוא למעשה נענש על פשע רשלנותו! כמובן שדבר זה נאמר רק על סכנות מוכרות וידועות, שכל אדם יודע ומסוגל להישמר מפניהן מראש.

וכך מבאר הרמח"ל בספרו "מסילת ישרים" (פרק ט): "ונמצא שמלבד הסכנה המוטבעת בדבר (-שהוא עושה), אשר הוא עלול אליה (-קרוב ליפול בה) מפני חסרון שמירתו, הנה עוד הוא מתחייב בנפשו בקום עשה בחטא אשר הוא חוטא, ונמצא החטא עצמו מביאו ליענש".

ומכאן תמצאי תשובה לשאלתך בעניינים רפואיים: אם מדובר בנושא שיש בו סכנה נפוצה, אז מובן שהקב"ה רוצה שנישמר מפני הנזק כפי יכולתנו, שהרי כך ציווה אותנו בתורתו. כן כותב הרמח"ל (בהמשך, שם): "כי מקום שההיזק מצוי ונודע, יש להישמר. אך מקום שאין ההיזק נודע, אין לירא". מומלץ מאוד לקרוא את הפרק כולו כדי להבין בדיוק מהי מידת הביטחון הנדרשת מאיתנו.

כפי שתוכלי לראות, יש באמונתנו - שבט מוסר וגם נחמה:

שבט המוסר הוא: שהאחריות מוטלת על כתפיך, יש לך תמיד אחריות על מעשיך. אל לנו לתת את האפשרות לגלגול תוצאות רעות באשמתנו.

והנחמה היא: שהכל קורה משמים בגזירת עליון, גם התוצאות של הטעויות הכי חמורות שלנו. כל ייסורים שנקבעים לאדם - נקבעים בשמים, ואפילו ייסורים קטנים ביותר. כך אמרו חז"ל: "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה (-כלומר מקבל מכה קטנה באצבעו) אלא אם כן מכריזים על כך מלמעלה" (חולין דף ז, עמוד ב). ולכן צריך להשלים עם המציאות בכל מצב שהוא, ולדעת שיש גם סיבה רוחנית מאחורי כל מקרה ותוצאה. ה' לבדו קובע את תוצאות מעשינו, ומשלם שכר ועונש על כל פעולותינו בצדק וברחמים.

נא ראי גם את התשובות הבאות שנוגעות בנושא זה:

גבולות הבחירה החופשית:
https://www.hidabroot.org/he/question/115873
https://www.hidabroot.org/he/question/16738

האם יש לאדם בחירה?
https://www.hidabroot.org/he/question/116671

האם מותר להתפלל על זיווג מסוים?
https://www.hidabroot.org/he/article/116170

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה