בריאות ותזונה

אוכלים נקניק או פסטרמה? אל תיבהלו, אבל כדאי שתקראו את זה

דיאטנית חושפת מה הנזק הבריאותי שיכול להיגרם לכם ואיך בכל זאת אפשר לצרוך מעט מהמאכלים האהובים (חוץ מלהגביל את כמות הקטשופ)

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הג'אנק פוד הפך לפופולרי עם השנים אבל החשיפה לאורח חיים בריא מגבילה את צריכתו. כשחלקנו היינו ילדים, הדבר בראשון שהיה קופץ לנו לראש אחרי בית הספר או כשהיינו מסתובבים עם ההורים בקניון הוא אכילת נקניקיה טובה. בבוקר, חלק מאיתנו היה צורך דרך קבע פסטרמה או נקניק לבית הספר, לפחות עד שמישהו היה מעיר לו שצריך לאוורר את הכיתה לפני ואחרי.

נקניקים, נקניקיות ופסטרמות, קובעת שירי אלפי-זגר, דיאטנית קלינית בכירה של הכללית במחוז דן – פ"ת, בטור שפרסמה באתר מאקו, הם מזון אלטרה-מעובד. הם משפיעים על תחושת השובע לטווח קצר ובדרך כלל מגיעים ארוזים ומוכנים לאכילה. נקניקיות דורשות בדרך כלל הרתחה קצרה.

"לפי משרד הבריאות", היא כותבת, "צריכה מוגברת של מזון אולטרה-מעובד עלולה להוביל לעלייה בהשמנת יתר ולעודף משקל, לעלייה בתחלואה הכרונית וכן לסיכון מוגבר לתחלואה של סוגי סרטן שונים". לטענתה, צריכה מוגברת של מזונות כאלה משנה את הרכב החיידקים במערכת העיכול, מעלה מדדי דלקת, גורמת לתחלואה מוגברת וכן להזדקנות מוקדמת.

"נקניקיות לא מכילות חלקי בשר מובחרים אלא שאריות שונות של החלקים הפחות אטרקטיביים שבו, כמו עור למשל, והן לא מכילות את המרכיבים התזונתיים המזינים שבבשר", היא מסבירה. "בבשר מעובד, מצוי חומר שידוע כמחולל סרטן ולכן, ההמלצה הגוברת היא להפחית את הצריכה בבשרים מעובדים, כמו נקניקיות ונקניקים".

לסיום, היא מבהירה כי הנקניקיות העדיפות הן אלה שכתוב עליהן שהן עשויות מחומרים טבעיים. "אף שרבים חושבים שהנקניקייה היא תחליף למנת בשר בארוחה, חשוב לדעת שכמות החלבון שהיא מכילה בדרך כלל נמוכה. לעומת זאת, כמות הנתרן והשומן גבוהה מאוד, שלא לדבר על תוספות של סוכר וצבעי מאכל. אם כבר פסטרמה, מומלץ לבחור באחת עם פחות מלח, ללא מונוסודיום גלוטומט ועד 2% שומן".

"לסיכום, נקניק, נקניקייה או פסטרמה הם מזונות שבהחלט לא מומלץ להרבות בצריכתם. אם אתם אוכלים אותם לעיתים רחוקות ומשלבים בתזונה מזונות בריאים המומלצים לפי התזונה הים תיכונית - הכל בסדר".

תגיות:בריאותפסטרמותנקניקיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה