חדשות בריאות

מי חולה יותר במחלת האלצהיימר - אשכנזים או מזרחים?

בדיקה חדשה גילתה ממצאים חדשים על ההתפשטות של מחלת האלצהיימר בישראל. איפה היא נפוצה יותר, ואיפה היא כמעט שלא מורגשת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במרפאה לשירות קוגניטיבי בבילינסון הגיעו למסקנה, בעקבות בדיקה שביצעו: רוב המטופלים מתחת לגיל 65, שמאובחנים עם אלצהיימר או מחלות דמנציה, הם ממוצא מסוים – כך עולה מפרסום של העיתונאי יואב אבן בחדשות 12.

כזכור, האלצהיימר הייתה בעבר חשוכת מרפא, אך בשנים האחרונות המחקר בנושא התפתח. המכון הלאומי לבריאות בארצות הברית העניק לבית החולים בילינסון מענק של 53 מיליון שקל כדי שירחיב את ממצאיו בנושא. במסגרת הבדיקה, בית החולים גילה כי מזרחים, בעיקר צעירים, חשופים יותר למחלה מאשר עדות אחרות.

המחקר הכולל יתבצע בקרוב בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בוסטון בארה"ב אבל גם עם שני בתי חולים נוספים בישראל: ברזילי באשקלון ובית החולים לניאדו בנתניה. ממצאי המחקר יגובשו לאחר התמקדות ב-4,000 חולי אלצהיימר בישראל עד גיל 65, כ-2.5% בלבד מ-150 אלף החולים בישראל (כלומר, ידוע שרובם מבוגרים).

כיום אין תרופה למחלת הדמנציה, אך ניתן לזהות בגיל מוקדם גורמי סיכון: סוכרת, עישון, יתר לחץ דם, השמנה, בדידות, חוסר פעילות גופנית, שינה מועטה ועוד. כל אלה יכולים לגרום להתפרצות מחלות לב, בעיות בכלי הדם או אפילו לשבץ מוחי.

ד"ר נתי בלום, מנכ"לית עמותת עמדא למען חולי האלצהיימר, אמרה בכתבה: "אם נקפיד להימנע מאותם תסמינים, נוכל להקטין את הסיכוי לחלות במחלה בערך ב-30 אחוז – וזה לא מעט".

אלצהיימר הינה מחלה ניוונית של המוח, אשר פוגעת בעיקר באנשים מעל גיל 65 – אך עלולה להופיע גם בגילאים צעירים יותר. במחלה זו, חלבון בשם עמילואיד מצטבר ברקמת המוח, ובמקביל – בתוך תאי העצב מצטבר חלבון בשם טאו. ההצטברות הזו יוצרת תהליך ניווני, אשר גורם למוות של תאי העצב הקיימים במוח. התהליך הינו הדרגתי, וגורם לליקויים בתפקוד וביכולת החשיבה – בתחומים כמו זיכרון, עיבוד מידע, למידה, שפה, תכנון, התמצאות ועוד.

מחלת אלצהיימר מתפתחת לאורך שנים, ולרוב היא נמשכת כ-8-10 שנים. היא נחשבת למחלה סופנית, אם כי הגורמים למוות אינם גורמים ישירים של המחלה, אלא גורמים עקיפים, כמו למשל פצעי לחץ שנוצרים בעקבות חוסר תנועה של החולה, מחלות זיהומיות שמתפתחות בעקבות המחלה ובעקבות חוסר התפקוד של החולה, וכן הלאה.

תגיות:אלצהיימרמחלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה