חדשות בארץ

בג"ץ הורה למדינה: "לבחון הכרה בחטוף שנהרג מאש צה"ל כחלל"

הוריו של אלון שמריז עתרו לבג"ץ לאחר שמשרד הביטחון והמדינה התנגדו לבקשתם להכיר בו כחלל צה"ל. מ"מ הנשיא השופט עוזי פוגלמן: "אפשר לנהוג לפנים משורת הדין"

אלון שמריז (צילום: באדיבות המשפחה)אלון שמריז (צילום: באדיבות המשפחה)
אא

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פולגמן, דן היום (רביעי) בעתירה שהגישה משפחת שמריז, שמבקשת להכיר בבנם אלון כחלל צה"ל. הבן, שנחטף לעזה, נהרג בשוגג על ידי חיילי צה"ל, לאחר שהצליח להימלט יחד עם יותם חיים וסאמר טלאלקה משבי החמאס.

לאחר נפילתו של אלון, ביקשה משפחתו ממשרד הביטחון להכיר בו כחלל צה"ל אך סורבה, בטענה שהוא הוכר כנפגע פעולת איבה. המשפחה עתרה לבג"ץ בתחילת החודש, והמדינה הגישה תשובתה וציינה כי היא מתנגדת לבקשה והסבירה כי הכרתו כנפגע איבה "מזכה את משפחתו בתגמולים שווי ערך לאלו שהיו מקבלים אם היה מוכר כחלל צה"ל". נציגי המדינה הוסיפו כי ועדה תבחן את ההכרה באזרחים וחטופים שהיו מעורבם בלחימה, או בסיטואציות 'ייחודיות'. הוועדה תבחן גם את עניינו של אלון. המדינה ציינה בתשובתה כי "אלון הפגין תושייה ואומץ לב הראויים לכל הערכה - אך צה"ל לא יכיר בו כחלל צה"ל".

היום השופט דן בעתירה ובתום דיון קצר הורה למדינה לנמק מדוע לא תיעתר בחיוב לבקשת המשפחה. השופט פוגלמן אמר בדיון כי "אפשר לנהוג לפנים משורת הדין. אני מבין את התפיסה שרוצים להמתין לסיום לחימה כדי לעסוק בדברים האלה, פה זה לא מכוון לזכויות כלכליות אלא למשהו קונקרטי, ולמרבה הצער אלון לא קבור קבורת קבע".

הוא הוסיף כי "ראוי שוועדה תבחן את האפשרות למצוא פתרון אנושי למקרים האלה. המקרה לא מעורר השלכות רוחב דרמטיות אבל הנסיבות הטרגיות האלה - במקרה הזה אי אפשר להתעלם. אם יש מסגרת שיכולה לבחון את הדברים, לפנים משורת הדין, אז זה דבר שהיינו מצפים שייבדק אחרי הדיון כאן".

ההורים ציינו בעתירתם כי "אינם מבקשים כל זכאות כלכלית וכי העתירה נוגעת אך ורק לרצונם – הראוי להערכה בפני עצמו – כי בנם יוכר כמי שנהרג כ'חייל'". נציגי המדינה טענו בפני בג"ץ כי במישור העובדתי, שמריז לא זומן לשירות מילואים עת חטיפתו על ידי ארגון החמאס, ולא שירת במילואים עת נהרג.

המשפחה טענה מנגד כי בנם זומן למילואים ביום הטבח, אך רק בעת אימות המידע על כך שהוא נחטף, נודע הדבר. ההורים צירפו לעתירתם מכתב שכתב אחד ממפקדיו של אלון, בו העיד כי שמריז זומן למילואים ב-7 באוקטובר - אך בשל העובדה שלא היה זמין, לא גויס.

תגיות:בג"צחלל צה"לחטופים בעזהאלון שמריז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה