משנה וגמרא

בחן את עצמך: 'באין כאחת' – מה זה?

מי קדם למי: הביצה או התרנגולת? אם הביצה – מי הטיל אותה? ואם התרנגולת – מאיזו ביצה היא בקעה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שמעתם פעם על בעיית הביצה והתרנגולת?

מי קדם למי: הביצה או התרנגולת? אם הביצה – מי הטיל אותה? ואם התרנגולת – מאיזו ביצה היא בקעה?

בעיה כזו יכולה להתעורר גם בהלכה. למשל, אני רוצה לשחרר את העבד שלי. בשביל שישתחרר, הוא צריך לקנות את שטר השחרור, כי כך עובד קניין בשטר.

הבעיה היא שעבד לא יכול לקנות דברים, יד העבד כיד רבו, הגוף שלו קנוי לי (הכוונה לעבד כנעני, כמובן). אם הוא מוצא משהו ועושה בו קניין, זה נחמד מאד– בשבילי, כי החפץ שלי, וכך הלאה. אין לו קניין פרטי. מה שקנה עבד – קנה רבו.

אבל אם נשכח מזה רק לשנייה אחת, אופס, הוא כבר לא עבד, יש לו יד נפלאה לקניינים, למציאות, למה שירצה?

אז מה עושים? איך משחררים אותו?

ההלכה היא "גיטו וידו באין כאחת", נכון שרגע לפני נתינת השטר אין לו זכות לקנות בידיו עבור עצמו, אבל תוך כדי הנתינה הוא מקבל את הזכות, ואת הקניין ביחד. ובקיצור, הוא משוחרר.

זה הכלל ההלכתי "באין כאחד", שתקף בעוד מקרים שונים בהלכה.

תגיות ועדכונים:

היו שותפים בזיכוי הרבים הגדול בעולם וקבלו את פרק התהילים האישי שלכם המסוגל לשמירה והגנה. לחצו כאן

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים