חדשות בארץ

בעקבות אי הטלת וטו אמריקני באו"ם: נתניהו ביטל את המשלחת לוושינגטון

משלחת ישראלית בראשות רון דרמר וצחי הנגבי הייתה אמורה להמריא מחר לארה"ב. נתניהו על ההצבעה האמריקנית: "זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון. נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים"

  • ט"ו אדר ב' התשפ"ד
נתניהו (צילום: Nimrod Klikman/POOL)נתניהו (צילום: Nimrod Klikman/POOL)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה אחר הצהריים (שני) לבטל את יציאת המשלחת הישראלית לארה"ב. זאת, בעקבות אי הטלת וטו מצד ארה"ב להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, הקוראת לעצירת הלחימה בעזה.

מועצת הביטחון התכנסה היום לדיון חוזר, לאחר שלפני שלושה ימים התקבלה החלטה דומה, אולם רוסיה וסין הטילו עליה וטו מאחר וסירבו לכלול בהחלטה גינוי לחמאס ושחרור החטופים. ארה"ב הגישה בקשה לדיון חוזר.

בתום הדיון היום, מועצת הביטחון אימצה החלטה שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה בזמן הרמדאן. 14 מדינות הצביעו בעד ההחלטה. ארה"ב נמנעה ולא הטילה וטו. זו הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שהצעה כזו עוברת במועצת הביטחון.

נתניהו הצהיר טרם ההצבעה כי "אם ארה"ב לא תטיל וטו על ההחלטה היום באו"ם אני מבטל את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון". כאמור, בעקבות תוצאות ההצבעה הודיעה לשכת ראש הממשלה: "ארה"ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים. בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים".

בלשכה הוסיפו כי "בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג׳יריה ומדינות אחרות. ארה"ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התנייה בשחרור החטופים. זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה. נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו".

דובר המועצה לביטחון לאומיב ארה"ב, ג'ון קירבי, הגיב על כך: "ההצבעה שלנו אינה מייצגת שינוי במדיניות שלנו. היינו ברורים ועקביים בתמיכתנו בהפסקת אש כחלק מעסקה לשחרור חטופים".

בהמשך הודיעה לשכת ראש הממשלה כי המשלחת הישראלית לא תצא לוושינגטון. המדובר במשלחת בראשות השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, וראש המל"ל צחי הנגבי. המשלחת הייתה אמורה להיפגש עם גורמים בממשל ביידן ולדון בסיוע לעזה, בהמשך הלחימה כולל מבצע אפשרי ברפיח ועוד.

ב-ynet דווח כי גורמים מדיניים בישראל ציינו כי "קריאה של מועצת הביטחון להפסקת אש מיידית היא מאוד בעייתית - כי זה לא כופה שום דבר על החמאס. זה אומר שעלינו יכולים להפעיל לחץ להפסקת אש, שזה בדיוק מה שרוצות מדינות העולם, ועל החמאס לא יפעילו לחץ - כי אין להם שום דרך להפעיל עליהם לחץ. זה מזמין לחץ בינלאומי על ישראל ולא על הצד השני".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף בחריפות את החלטת מועצת הביטחון: "שחרור החטופים צריך להיות הראשון בסדר העדיפויות של המועצה. הדרישה שלכם להפסקת אש מבלי להתנות אותה בשחרור חטופינו פוגעת במאמצים לשחרורם ונותנת לחמאס תקווה להשיג הפסקת אש בלי לשחררם. כל חברות המועצה היו צריכות להתנגד להצעה הזו".

במקביל, חמאס כצפוי בירך על ההחלטה: "מברכים על הקריאה של האו"ם להפסקת אש מיידית, ומדגישים את ההכרח להגיע להפסקת אש קבועה שתביא לנסיגת כל הכוחות מעזה". 

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "החלטת ארה"ב שלא להטיל ווטו במועצת הביטחון משחקת לידי חמאס ופוגעת במאמצים להשיב את החטופים ולייצב את האזור, באמצעות חיסול הכוחות הרדיקליים וחיזוק הכוחות המתונים. מדינת ישראל לא תעצור עד להשמדה מוחלטת של החמאס ולהשבת החטופים הביתה. מערכת היחסים שלנו עם ארה"ב היתה מאז ומעולם של שותפים, אבל לא של מדינת חסות".

תגיות:מועצת הביטחון של האו"םבנימין נתניהומלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה