נפלאות הבריאה

לכבוד "שבת זכור": 5 עובדות מרתקות על הזיכרון האנושי

מאז ומתמיד ריתק הזיכרון האנושי את המדענים. לאורך השנים נערכו אלפי מחקרים שבדקו מהו החלק במוח שאחראי על הזיכרון, ועדיין רב הנסתר על הגלוי. לכבוד "שבת זכור" בה אנו מצווים לזכור ולא לשכוח - יצאנו למסע מרתק בעקבות הזיכרון וחזרנו עם עובדות מפתיעות. "אל תשכח"

אא

נפתח את הכתבה במבחן קטן: האם אתם זוכרים מה אכלתם שלשום? חשבו טוב. עכשיו נסו להיזכר מה היה השם של המורה שלכם בכיתה א'? כנראה שלא הייתם צריכים להתאמץ הרבה כדי להיזכר בשם המורה, אבל לזכור מה אכלתם שלשום? זה כבר עניין אחר.

כאמור, הזיכרון האנושי מהווה תעלומה עבור החוקרים מאז ומתמיד. ישנם דברים שאנחנו זוכרים לאורך זמן, וישנם דברים שנעלמים באורח פלא מהזיכרון שלנו כמעט מייד אחרי התרחשותם. למה זה קורה? ומהו אנחנו יודעים בעצם על אותו דבר מופלא שנקרא זיכרון?

1. הזיכרון אינו מושלם: הזיכרון האנושי הוא מערכת מורכבת ומרתקת המאפשרת לנו לאחסן ולשלוף מידע, רגשות וחוויות. מדובר בתהליך דינמי ומתמשך של קידוד, אחסון ושליפה של מידע שמתרחש אצלינו במוח על בסיס קבוע. בניגוד למצלמה, הזיכרון שלנו אינו תיעוד מדויק של אירועים. אנו נוטים לשכוח פרטים, לערבב זיכרונות ולהוסיף דברים שלא קרו באמת. מחקר שנערך בשנת 2013 באוניברסיטת קליפורניה בברקלי מצא שאנשים זוכרים רק כ-70% מהפרטים של אירוע 24 שעות לאחר שהתרחש.

2. ישנם סוגים שונים של זיכרון: הזיכרון שלנו מחולק למספר מערכות נפרדות, כל אחת מהן אחראית לאחסון סוג אחר של מידע. לדוגמה, זיכרון לטווח קצר מאחסן מידע זמני, כמו מספר טלפון שזה עתה שמענו, בעוד זיכרון לטווח ארוך מאחסן מידע לאורך זמן, כמו אירועים מחיינו.

 

3. השינה חשובה לזיכרון: מחקרים רבים מראים ששינה חיונית לתהליך חיזוק הזיכרונות. במהלך השינה, המוח משחזר ומעבד את המידע שנאגר במהלך היום, ומעביר אותו לזיכרון לטווח ארוך. מחקר שנערך בשנת 2014 באוניברסיטת תל אביב מצא שאנשים שישנו 8 שעות בלילה זכרו טוב יותר מידע מאשר אנשים שישנו 4 שעות בלילה.

 

4. ניתן לשפר את הזיכרון: קיימות טכניקות שונות שיכולות לעזור לנו לשפר את הזיכרון: חזרות מרובות, יצירת קשרים אסוציאטיביים ועוד. מחקר שנערך בשנת 2015 באוניברסיטת קיימברידג' מצא שאנשים שהשתמשו בטכניקות זכרו טוב יותר רשימת מילים מאשר אנשים שלא השתמשו בטכניקות.

5. הזיכרון משתנה עם הגיל: ככל שאנו מתבגרים, הזיכרון שלנו נוטה להידרדר. אנו עשויים לחוות קשיים בזיכרון לטווח קצר, קשיים בשליפת שמות וזיכרונות, וירידה ביכולת ללמוד דברים חדשים. עם זאת, חשוב לציין שירידה זו אינה בלתי נמנעת וניתן לנקוט בצעדים רבים כדי לשמור על זיכרון חזק גם בגיל מבוגר.

תגיות:זיכרוןשבת זכור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה