פיתוח האישיות

זה מתחיל בשותפות, אבל האם יש לכם גם שיתופיות?

שותפות בלבד איננה מספיקה בשביל להביא להישרדותה של מערכת יחסים כלשהי, ולשם כך נחוצה גם מידת השיתופיות בין הפרטים המרכיבים את המערכת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כל תחום בחיים האנושיים דורש מאתנו מיומנות מינימלית בניהול מערכות יחסים, משום שהחיים הם "אנושיים".

מתוך כך, אינטראקציות חברתיות ותקשורת בינאישית הם דבר בלתי נמנע, ומהוות חלק ניכר מחיינו כיצורים חברתיים ואנושיים.

אלו אשר נכוו במערכות יחסים כושלות, בין אם זה בינם לבין הוריהם, בין אם זה בינם לבין הבוס בעבודה ובין אם זה מול בן או בת זוגם, יודעים להכיר בחשיבותה ובנחיצותה של מיומנות זו.

מערכת יחסים נורמטיבית ואיתנה דורשת קודם כל היכרות פנימית שלי עם עצמי, משום שהאופן שבו אני חי וחווה עצמי הוא גם האופן שבו אחווה את מי שמולי.

לצורך ניהול מערכת יחסים נורמלית, איתנה ויציבה, יש לנקוט בשני האלמנטים גם יחד, קרי: שותפות לצד שיתופיות.

לרוב אנו פותחים בשותפות, כלומר ישנו משהו מרכזי שכרגע הוא מחוצה לנו, ובגלל הכמיהה שלנו אליו, אנו מתאחדים והופכים להיות שותפים ברצוננו לחתור אליו ולהשיגו.

כשמדובר בשני אנשי עסקים שחברו יחד להקמת עסק, הרי שהרצון בהקמת העסק הוא זה שהוביל לשותפות ביניהם, ובשל כך הם משתפים פעולה זה עם זה על מנת לקדם את המטרה שלשמה חברו יחד.

מה בעצם נחוץ לשותפות הזו כדי להיות יציבה, אינטימית ופנימית יותר? מסתבר שלא די רק בשותפות על מנת שהמערכת תמשיך ותתקיים לאורך זמן, מאחר ששותפות התהוותה בגלל גורם חיצוני שלישי, אותו גורם מאחד. כאשר אותו גורם ייחלש, או כבר לא יהווה את המוקד המאחד בעיני השותפים – הרי שהשותפות עלולה להתפרק.

לכן, על מנת ששותפות תחזיק מעמד, היא זקוקה לשיתופיות.

 

מהי שיתופיות?

שיתופיות היא למעשה המידה שבה מתבצע שיתוף הפעולה בין השותפים. הוא יכול להיות ברמה גבוהה, עמוקה ואינטימית, והוא יכול להיות גם ברמה הטכנית והנקודתית.

למעשה, מידת השיתופיות היא הקובעת עד כמה תחזיק מעמד השותפות בין האנשים, והיא האינדיקטור עד כמה חזקה השותפות.

מערכת יחסים אשר מתקיימת לאורך זמן ונהנית מיציבות, היא מערכת אשר מוקד היווצרותה היה על בסיס שותפות, והיא עברה טרנספורמציה לשיתופיות, מה שאפשר לה לשרוד ולהאריך ימים.

גם כשמדובר בשותפים להקמת עסק כלשהו, ניתן למצוא כי לאחר כמה שנים השותפים הללו כבר מכירים את המשפחות זה של זה, ולעיתים הם גם נחלצים לעזרה זה עבור זה.

כך ששותפות בלבד איננה מספיקה בשביל להביא להישרדותה של מערכת יחסים כלשהי, ולשם כך נחוצה גם מידת השיתופיות בין הפרטים המרכיבים את המערכת.

ההבנה כי רק מיזוג של שני האלמנטים הללו גם יחד הוא זה אשר תורם לאיכות ולאורך חייה של המערכת צריכה להיות מופנמת עוד לפני שאנו מצהירים על כוונותינו להתחיל ולרקום מערכת יחסים כלשהי.

ומכלל הן ניתן לשמוע גם לאו: כדי לדעת כמה סיכויים יש למערכת כלשהי לשרוד, צריך לנבור ולחקור עד כמה מידת השיתופיות, הקירבה והאינטימיות בין הפרטים המרכבים אותה חזקה.

במידה והמערכת מתבססת רק על שותפות, הרי שבזמן שהגורם או המטרה המשותפת שאיחדה תתגלה כלא בת השגה, המערכת פשוט תתפרק.

כשמדובר במערכות יחסים בין בני זוג יש לשיתופיות מקום מרכזי מאוד, והיא בעלת יכולת השפעה גדולה לטוב או למוטב על טיב קיומה של המערכת ועל המשכיותה.

לעיתים, בגלל שהזוגיות התבססה רק על שותפות כלומר: בני הזוג חולקים במשותף ילדים, כסף, נכסים וכו' – הרי שברבות הזמן, אם השותפות לא לבשה צורה של שיתופיות, הם יחושו ניכור וריחוק זה מזו וזו מזה... וברגע שבו האלמנטים שהובילו לשותפות ההתחלתית ביניהם כבר לא יהוו מוקד משותף – הם ימצאו את הדרך להיפרד.

לכן כל מערכת יחסים מתחילה, אמנם, ברצון לשותפות, אבל המשכיותה תלויה במידת השיתופיות באותה השותפות.

מוזמנים לשתף (תרתי משמע).

ענבל אלחייאני, M.A, היא מטפלת מוסמכת ב-nlp, מיינדפולנס ודמיון מודרך.

 

 

תגיות:שותפותשיתופיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה