הדרכה למתחזקים

מהי הדרך להוריד עלינו שפע של ברכה? 4 עובדות שלא תרצו לפספס על ברכת המזון

מה המקור לברכת המזון, ומהי היא כוללת? מתי צריך לברכת ברכת המזון, ומהן הסגולות שטמונות בה?

אא

1. מה המקור? לאחר אכילת לחם מחמשת מיני דגן, ישנה מצוות עשה מהתורה לברך את ה', והנה לשון התורה: "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ" (דברים ח', י').

2. ממה היא מורכבת?ברכת המזון מורכבת מארבע ברכות, כאשר שלוש הברכות הראשונות הן חיוב מהתורה, ואת הברכה הרביעית תיקנו חז"ל לאחר חורבן בית שני.

א. ברכת הזן – זוהי ברכת הודיה על המזון. הקב"ה יכול היה לברוא את מזון האדם באופן כזה שיהיה נטול הנאה, אלא שהוא ברא את המזון עם טעמים שונים, מרקמים וצבעים שונים. בברכה זו אנו מודים לה' על המזון שהגיע אלינו והזין את גופנו, וכן שהמזון שניתן לנו ממנו ניתן "בְּחֵן בְּחֶסֶד בְּרֶוַח וּבְרַחֲמִים רַבִּים".
ב. ברכת הארץ – זוהי ברכת הודיה על ארץ ישראל. בברכה זו אנו מודים על כך שה' הנחיל לנו את ארץ הקודש, וכן אנו מודים על יציאתנו ממצרים ועל קבלת התורה והמצוות.
ג. ברכת בניין ירושלים – זוהי תפילה על ירושלים. בברכה זו אנו מבקשים רחמי שמים על עם ישראל, על ירושלים ובית המקדש החרב שעדיין לא נבנה. אנו מבקשים רווחה מצרותינו, שלעולם לא נצטרך למתנות בשר ודם, ושנזכה לראות במהרה במלכות משיח בן דוד.
ד. ברכת הטוב והמטיב – זוהי ברכה על הטובות והחסדים שהקב"ה גמלנו ויגמלנו.

לאחר סיומה של הברכה רביעית, ישנן בקשות שונות שהוסיפו חכמי ישראל על כלל עם ישראל ועל הפרט.

3. מתי? עבור ברכה אחרונה צריכים להתקיים שני התנאים יחדיו: אכילת כמות של 'כזית' (27 גרם לבני עדות המזרח / נפח של 30 סמ"ק, כקופסאת גפרורים לבני עדות אשכנז), בתוך פרק זמן 'כדי אכילת פרס' שהוא עד 7 וחצי דקות.

4. מה היא נותנת? כאשר ברכת המזון נאמרת מתוך התבוננות במילים היא מחדירה בנו את האמונה שבורא עולם הוא המפרנס היחידי והכול ניתן ממנו. אנו עושים השתדלות ועובדים כי כך ציווה הבורא, אך התוצאה הסופית שנשלחת אלינו היא רק מידו של ה'.

דבר נוסף שברכת המזון מעניקה לנו, היא הזדמנות לעקור מתוכנו כפיות טובה, ולהחדיר בנו הודיה והכרת הטוב. בברכת המזון אנו עוצרים לשתי דקות את מרוץ החיים ואומרים תודה למי שנתן לנו כל כך הרבה. העצירה הרגעית של אמירת התודה בברכה - כשמתכוונים מהלב ואומרים באמת תודה לה', ולא בצורה רובוטית וטכנית – מוציאה מן האדם את המידה של כפיות הטובה, ובמקומה מטביעה טבע של הכרת הטוב. הברכה מזכירה לנו להכיר בחסדים שהקב"ה עושה עמנו, ומפתחת בנו את המידה של ראיית הטוב וההודיה. וכל זה הוא חלק מזיכוך מידות האדם ועבודת התיקון שלו.

בספר החינוך, שנכתב על ידי אחד מגדולי הראשונים, מובא כי זהירות והקפדה על מצוות ברכת המזון היא סגולה לפרנסה ברווח, והנה לשונו: "כך מקובל אני מרבותיי, שכל הזהיר בברכת המזון – מזונותיו מצויים לו בכבוד על ימי חייו" (ספר החינוך, מצווה ת"ל). וכן מובא בשם החיד"א: "מי שמברך ברכת המזון בכוונה, בקול רם ובשמחה, יזכה לפרנסה ועושר, שנאמר: 'ברכת ה' היא תעשיר, ולא יוסיף עצב עמה'" (סגולות ישראל, מערכת פ', אות יט).

המהרש"א, מגדולי מפרשי התלמוד האחרונים, מגלה לנו סוד על מעלת ברכת המזון והשפעתה עלינו ברכות וכל טוב: "ציווה הקב"ה להאוכל ושבע לברך עליו, כמו שנאמר 'ואכלת ושבעת וברכת', שעל ידי זה הקב"ה ‏משפע ברכותיו להיות לו בריווח מזונות, כי יש לאדם מקטרגים בדבר מלתת לו מזונותיו הקשים ‏בריווח, ואלו הברכות הם המליצים יושר וסנגורים טובים לנגד המקטרגים" (חידושי אגדות, נזיר, ס"ו).

 

האתגר השבועי:
אכלתם סנדוויץ' או טוסט מפנק? אל תשכחו לומר תודה, וברכו 'ברכת המזון'.

כיצד ניצלה בחורה בזכות ברכת המזון? מהי הסגולה המיוחדת הטמונה באמירת ברכת המזון בכוונה? הרב יצחק בצרי בהרצאה קצרה שתעורר אותנו במצווה יקרה זו:

קראו גם:

איזו אות לא נמצאת בברכת המזון, ומדוע? 10 עובדות על ברכת המזון

למה זוכה מי שמקפיד על ברכת המזון כהלכתה?

תגיות:שפעברכת המזוןהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה