עובדות ביהדות

איזו אות לא נמצאת בברכת המזון, ומדוע? 10 עובדות על ברכת המזון

ברכת המזון הינה הברכה היחידה מדאורייתא, בעוד שאר הברכות חיובן הוא מדרבנן. מדריך מקוצר לברכת המזון, הלכותיה וסגולותיה

אא

1. מצווה מהתורה שאחר שיאכל אדם פת וישבע יברך לה', שנאמר: "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוקיך על הארץ הטובה אשר נתן לך". חכמינו לימדו על פי הפסוק שברכת המזון צריכה לכלול שלושה עניינים: ברכה על המזון ("וברכת את ה' אלוקיך") ברכה על הארץ ("על הארץ") וברכה על ירושלים ("על הארץ הטובה אשר נתן לך" – ירושלים הינה החלק המובחר שבארץ)

2. לפני ברכת המזון יכוון לקיים מצוות עשה מהתורה של ברכת המזון.
3. לכתחילה, יש לברך בקול בצורה שאוזניו ישמעו את מה שמוציא בשפתיו. בדיעבד יוצא גם אם לא שמע, אם הוציא בשפתיו. (שו"ע הלכות ברכת המזון סימן צ' סעיף ב').

4. יש לשבת בשעת הברכה ולא להסב או ללכת. בדיעבד, אם בירך בעמידה או הליכה או הסבה, יצא ידי חובה. (שולחן ערוך).

5. יש שמהדרים להתעטף בחליפה ולחבוש כובע לכבוד ברכת המזון. (משנה ברורה קפג, יא) אבל מי שאינו רגיל ללכת בחליפה וכובע אין לו בזה הידור.

6. אסור לעשות מלאכה בשעת הברכה, ואפילו מלאכה קלה כסידור הצלחת שלפניו, כדי שלא יסיח את דעתו מהברכה. וגם יש בכך ביזוי לברכה, כשהוא מתעסק בידיו בשעת הברכה. (שולחן ערוך קפג, יב).

7. אסור להפסיק בדיבור באמצע ברכת המזון. יש מחלוקת בין הפוסקים האם מי שדיבר במזיד בשעת ברכת המזון אמור להתחיל את הברכה מהתחלה, או שימשיך מהמקום בו הפסיק. למעשה נפסק במשנה ברורה כי אם הפסיק בדיבור, ימשיך בדיעבד מהמקום שהפסיק.

8. ראוי לברך ברכת המזון מתוך הכתב. על ידי ברכת המזון מתוך הסידור או הברכון, יזכה לזרע קודש של קיימא, וכן יבוטלו בזכותו גזירות קשות ורעות. (סגולות נפלאות בשם מהרי"ל דיסקין זצ"ל).

9. בספר החינוך מובא כי זהירות והקפדה על מצוות ברכת המזון היא סגולה לעושר. "כל הזהיר בברכת המזון מזונותיו מצויין לו בכבוד על ימי חייו" (ספר החינוך מצווה ת"ל). הפסוק שמוכיח זאת הוא: "ברכת ה' היא תעשיר, ולא יוסיף עצב עמה" כלומר, ברכת המזון, שהיא הברכה היחידה שחיובה מהתורה, תזכה את המברך לעושר בתנאי שהוא לא יוסיף עימה עצב. (סגולות ישראל בשם מרן החיד"א).
10. בשם התשב"ץ מובא כי כל האותיות מוזכרות בברכת המזון, מלבד האות ף'. הסיבה לכך היא "כל מי שבירך ברכת המזון בכוונה, אין שולט בו לא חרון אף ולא שצף, ולא קצף, ומזונותיו מצויין לו ברווח ובכבוד כל ימיו". (מובא בהקדמה לברכת המזון בסידור וילנא וגם בשם התשב"ץ).

הרב עמנואל מזרחי על חשיבותה של ברכת המזון:

 

תגיות:ברכת המזון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה