חדשות בארץ

התחקיר קבע: הרג הפלסטינים ליד משאיות הסיוע בעזה – לא מירי צה"ל

בסוף החודש שעבר דיווחו הפלסטינים על כמאה הרוגים בעת חלוקת מזון ממשאיות סיוע בצפון הרצועה. ארגון הטרור האשים את ישראל בירי מכוון לעבר התושבים. התחקיר שבוצע לבקשת הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי הדף את ההאשמות

משאית סיוע נכנסת לעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)משאית סיוע נכנסת לעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אא
תיעוד האירוע (צילום: דובר צה"ל)

צה"ל התיר היום (שישי) לפרסום את מסקנות התחקיר שערך מפקד פיקוד דרום, האלוף ירון פינקלמן, אודות רצף האירועים שהתרחשו בעת הכנסת משאיות הסיוע ההומניטרי לצפון רצועת עזה, בליל ה-29 בפברואר.

הפלסטינים דיווחו כי כמאה תושבי עזה נהרגו באירוע כתוצאה מירי של כוחות צה"ל. טענות החמאס הוצגו לאו"ם ומדינות ערב ביקשו לפתוח בחקירה נגד ישראל, שמן הרגע הראשון טענה כי התושבים נהרגו מירי של חמאס, מדריסות ומהדוחק שנוצר במקום.

על פי צה"ל, מהתחקיר הפיקודי עולה כי הלוחמים שהיו בקרבת מקום, והשגיחו על מבצע חלוקת המזון, לא ירו אל עבר השיירה ההומניטרית עצמה, אלא לעבר מספר חשודים אשר התקרבו לכוחות הסמוכים ואשר היוו עליהם איום.

התחקיר הפיקודי מעלה כי המשאיות, השייכות לאנשי עסקים פלסטינים מעזה, סיפקו מזון לצפון עזה בעוד שהאבטחה וארגון הסיוע נעשה על ידי ישראל. בסביבת המשאיות נוצרה התקהלות של כ-12,000 תושבים עזתים, שבזזו את הציוד. תוך כדי אירועי הביזה נצפו אירועים של פגיעה משמעותית באזרחים מדוחק ומדריסת משאיות. בנוסף, במהלך ההתקהלות, התקרבו עשרות תושבים עזתים עד למרחק מטרים ספורים מכוחות צה"ל והיוו בכך איום ממשי על הכוח בנקודה.

בשלב זה, הכוחות ביצעו ירי מדויק להרחקה לעבר מספר חשודים. עם המשך התקרבות החשודים, ביצעו הכוחות ירי להסרת איום. צה"ל אף פרסם לוח זמנים מפורט בנוגע לתקרית. לפי התחקיר, בשעה 4:00 לפנות בוקר הגיעו המשאיות לנקודת התיאום לפני הכניסה לציר. רבע שעה לאחר מכן התבצע פטרול של רכב קרבי משוריין על הציר, ובמקביל נפרסו כוחות למבצע הכנסת השיירה. בשעה 4:29 החלה חציית השיירה בליווי טנקים, ודקה לאחר מכן החלה נהירה של אלפי פלסטינים לכיוון השיירה וכוחות צה"ל.

בשלב זה החל ירי האזהרה של כוחות צה"ל, ולאחריו ירי לעבר חשודים שעמדו מטרים בודדים מאחד הטנקים. בשעה 4:33 זוהו גופות של עזתים בצמוד למשאיות, לצד דוחק וצפיפות סביבן. כעבור 12 דקות נעשה ניסיון פיזור נוסף בירי אזהרה על-ידי הטנקים. לפי התחקיר, בשעה 4:51 השיירה המשיכה בהתקדמות צפונה בציר, ונתקלה בחסימה על-ידי כלי רכב פלסטיניים. בשעה 5:00 כוחות צה"ל נסוגו דרומה וחצי שעה לאחר מכן הסתיימה אבטחת העברת המשאיות צפונה.

בצה"ל הוסיפו כי "האירוע ימשיך להיות מתוחקר על ידי מנגנון הבירור המטכ"לי - גוף בדיקה עצמאי האמון על בדיקת אירועים חריגים שהתרחשו תוך כדי הלחימה שיבחן את הממצאים והתחקיר באופן עצמאי ויגבש את ממצאיו ביחס לאירוע. צה"ל מייחס חשיבות רבה למאמץ ההומניטרי ועושה מאמצים רבים כדי לאפשר העברת סיוע הומניטרי לרצועה ולשיפור המנגנונים הקיימים".

דובר צה"ל מסר כי "האירוע ימשיך להיות מתוחקר על ידי מנגנון הבירור המטכ"לי - גוף בדיקה עצמאי האמון על בדיקת אירועים חריגים שהתרחשו תוך כדי הלחימה שיבחן את הממצאים והתחקיר באופן עצמאי ויגבש את ממצאיו ביחס לאירוע. צה"ל מייחס חשיבות רבה למאמץ ההומניטרי ועושה מאמצים רבים כדי לאפשר העברת סיוע הומניטרי לרצועה ולשיפור המנגנונים הקיימים".

תגיות:סיוע הומניטרימלחמת חרבות ברזלתחקיר צה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה