נפלאות הבריאה

תגלית מפתיעה: שמעתם פעם על זהב שצומח על העץ?

חז"ל סיפרו לנו: "אמר רב הושעיא, בשעה שבנה שלמה את בית-המקדש, נטע בו כל מיני מגדים של זהב, והיו מוציאים פירות בזמניהן, וכיון שהרוח מנשבת בהן היו נושרין פירותיהן" (יומא לט ע"ב). האם שמעתם פעם על עצים המגדלים זהב?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חז"ל סיפרו לנו: "אמר רב הושעיא, בשעה שבנה שלמה את בית-המקדש, נטע בו כל מיני מגדים של זהב, והיו מוציאים פירות בזמניהן, וכיון שהרוח מנשבת בהן היו נושרין פירותיהן" (יומא לט ע"ב).

האם שמעתם פעם על עצים המגדלים זהב?

היעב"ץ בהגהותיו למסכת יומא כב, ע"ב, כותב: "מעין זה הפלא נמצא גם היום במחוז טאקייע, לפעמים מוצאים גרגירי זהב תוך הענבים הגדלים שם, ואף חוטי זהב גדלים על גביהם מבחוץ, כך הגידו לי גברי רברבי בני סמכא שראום בעיניהם"!

אורן סעיד מציין על כך שישנה מציאות כזו, של צמחים הסופחים זהב.

צמחים ועצים מסוימים, כגון השבטבט, כשהם גדלים מעל למכרות-זהב, הם מכילים בגזעיהם זהב. מטון אחד של שבטבט אפשר להפיק כ-600 גרם זהב! יתכן שזו היא כוונת המדרש, "זהב שעושה פירות", שהקב"ה עשה נס שהאילנות ספחו כמות עצומה של זהב, כאילו היו מכרות-זהב מתחתיהם.

צוות חוקרים ישראלי מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית גילה, כי צמח המים אזולה הינו סוג של שרך שהעמיד למתכות כמו נחושת, קדמיום, אבץ, כרום וניקל, ומסוגל לספוח אותן אליו בריכוז הגבוה פי 500 מריכוזן בשפכים. כמו כן הוא מסוגל לספוח אליו זהב, ועל כן ניתן להשתמש בו בתהליך למחזור זהב מתוך פסולת של מפעלי תכשיטים.

ידוע גם שחיידקים מסוגלים לרכז ולצבור מינרלים שונים באדמה, ובכללם זהב. מדענים גילו שהגורם לכך שב"שדה הזהב" שבג'ונגל של האמזונס בברזיל, ישנן כמויות עצומות של מתכות יקרות מתחת לפני האדמה, ובכללן זהב, הוא פעילותם של חיידקים, הצוברים ומרכזים מינרלים מתחת לפני האדמה. יתכן שבאמצעותם של החיידקים הגיעה כמות גדולה של זהב לאילנות שעשה שלמה.

מלבד הזהב הצומח על העצים, היו בבית המקדש סוגים רבים ושונים של זהב: "שבעה זהבים היו בבית המקדש: זהב טוב, זהב טהור, זהב שחוט, זהב סגור, זהב מזוקק, זהב פרווים וזהב מופז... זהב טהור - שהיו מכניסים אותו לכור ואינו חסר כלום; זהב מופז - ר' פטריקי אחיו של ר' דוסתאי אומר: שהיה דומה לגפרית הזו שהיא מוצתה באש, זהב מופז - אמר רבי שמעון בן לקיש שהיה דומה לדם הפרים".

תגיות:זהבעץפלאי הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה