הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: אלה 3 דברים שאסור למתחזק המתחיל לשכוח

לתהליך ההתחזקות מתלווים לא רק שינויים רוחניים, אלא גם אישיים ונפשיים. במסע המיוחד הזה יש כמה דברים בדרך שלא כדאי לשכוח

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אל תשכח את מי שקם ב-2:00 לפנות בוקר להביא לך מים כשהיית קטן. זה קורה בדרך כלל אצל המתחזקים הרווקים שמתגוררים אצל ההורים. פתאום הם מסתכלים על החריימה של אמא עם עין חושדת. "הפטרוזיליה זה מגידול מיוחד, נכון אמא?", הם מוודאים בפעם האלף. פתאום סלט הבולגרית שאמא פרגנה לארוחת ערב מתקרר לו על השולחן, עד הבדיקה של מפקח הכשרות החדש בבית – "את הלימון לא חתכת עם הסכין הבשרי, נכון? לימון נחשב דבר 'חריף' בהלכה. זה סופג את הבשריות מהסכין". יש הורים שמקבלים את 'השיגעונות' של הילדים, ויש כאלה שפחות. כל הורה וכמות הסבלנות שהוא נולד איתה. כחוזרים בתשובה שנמצאים בבית ההורים צריך לדעת להתנהל בצורה מכבדת מול ההורים, תוך כדי שמירה על ההלכה. זה הרבה פעמים יכול להיות מאתגר ולדרוש מאמץ, במיוחד בכל מה שקשור למטבח ולשמירת שבת. ולמרות זאת, צריך להיזהר לא לפגוע בכבוד ההורים היקרים, שאנו חייבים להם כה רבות.

2. אל תשכח את עצמך. בעל תשובה, בתחילת דרכו ואפילו הרבה אחרי, יכול מתוך צידקות ורצון טהור לפגוע בנפש שלו. איך זה קורה? כשמתעלמים מצרכים נפשיים. "תחביבים? בילוי? הומור? חבל על הזמן, זה לא מה שיביא אותך לגן עדן", הם אומרים לעצמם. השאיפה להיות הכי טוב שאפשר עלולה להביא לתפיסה מוטעת שצרכי הנפש זה דבר שצריך לנטל, כי זה בא על חשבון רוחניות. מה שקורה בפועל כשהנפש לא מקבלת את הצרכים שלה, זה שכח החיות והשמחה הטבעית מתמעטים, והופכים להיות אנשים פחות סבלניים וחיוניים. ההשלכה של זה היא לא רק נפשית, אלא גם רוחנית. וזאת מכיוון שכאשר הנפש דחוקה ונשחקת, אז הפוטנציאל הרוחני שיש באדם לא מתממש. כשחסרים באדם שמחה, חיות ואנרגיה, גם עבודת השם שלו לא תהיה מה שהיא יכלה להיות. להיות קשוב לנפש זה לא להיות גשמי, זה לדאוג לכך שתוכל להיות מי שאתה באמת.

"אל תהיה אלים כלפי עצמך" – בפרק נוסף של התוכנית "מסע בין נשמות", דודו כהן משוחח עם הרב דן טיומקין על הליך חזרתו בתשובה, על הקשיים שמלווים בעלי תשובה ועל ההקמה של ארגון "מענה". צפו:

קראו גם:

איך זה שאני עצוב, אם חזרתי בתשובה ואני מקיים מצוות?

בעלי תשובה, מה אתם עושים כשאתם מתגעגעים לעבר שלכם?

3. אל תשכח את האחים שלך. גילית חיים חדשים, חיבור רוחני שקשה לתאר במילים. יש כאלה שעדיין לא שם – חברים, משפחה ועוד אחים ואחיות מעם ישראל. אחד היתרונות של בעל תשובה, בניגוד למישהו שמגיע מרקע של שומרי תורה ומצוות, הוא שיש לו גישה ישירה לאנשים שרחוקים מתורה ומצוות ויכולת להשפיע עליהם. אין הכוונה שבעל תשובה יהפוך פתאום לנציג התורה ויתחיל לנאום כאילו שהוא איזה רב מדופלם מימים ימימה. אבל יש דברים קטנים ופשוטים שאפשר לעשות ויכולים להיות בעלי השפעה, כמו: לשכנע חבר להצטרף אליך לשיעור תורה; לשלוח סרטון מחזק; לדבר איתם על תכלית החיים בגובה העיניים ובצורה רגועה, בתנאי שיש אוזן קשבת ואין התלהמות או רתיעה מצידם; אם יש לך בני משפחה או חברים בעלי פתיחות, ארגן בבית שלך או בבית הכנסת שיעור תורה והזמן רב שמתאים בסגנונו עבורם. לב אוהב לא יכול להישאר אדיש ופסיבי למצבם הרוחני של הסובבים אותו. לפעמים קצת אומץ ויוזמה יכולים לשנות חיים שלמים של אחרים.

 

מה זה זיכוי הרבים ואיך גם אתם יכולים לעשות זאת? הרב יגאל כהן במסר עוצמתי:

 

מהי מעלת זיכוי הרבים, למה זוכה מי שמשתדל בה ומדוע חשוב שכל איש ואישה מישראל יחתרו לעשייה למען קירוב לב האחר? הרב זמיר כהן במסר חשוב:

 

הרב זמיר כהן - מי רוצה להיות מיליונר? לא תאמינו כמה זה פשוט. צפו:

קראו גם:

"די לכפייה!" – למה דתיים מנסים להחזיר בתשובה את החילונים?

האתגר השבועי

אתה הולך השבוע לשיעור תורה? קח איתך חבר.

תגיות:מצוותהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה