כתבות מגזין

"שלחתי את הילד לבית ספר הקרוב ביותר לבית", אמרה האמא, ולא הבינה את הבעיה

ארגון דרך המלך יחד עם ארגוני קירוב נוספים לקחו על עצמם פרויקט ייחודי: להנגיש את החינוך התורני למשפחות מסורתיות. כעת, כשהפעילות שלהם סובבת יותר מ-70 יישובים, הם בטוחים: "עומדת להיות מהפיכה"

הגאון הרב זמיר כהן שומע סקירה על הפעילות הרישום (צילום: יעקב כהן)הגאון הרב זמיר כהן שומע סקירה על הפעילות הרישום (צילום: יעקב כהן)
אא

איך אפשר להסביר את העובדה שילדים רבים מאוד שעד לשנה האחרונה למדו בחינוך שאינו דתי, יתחילו את לימודיהם כבר בשנה הקרובה בבתי ספר תורניים? מסתבר שמאחורי הפעילות המרגשת הזו עומדת יוזמה יוצאת דופן הנעשית בשיתוף פעולה של 'לב לאחים' עם ארגון 'דרך המלך'.

"היוזמה התחילה להתהוות עם פרוץ המלחמה", מספר הרב אברהם דוד, מנהל 'דרך המלך', "באותם ימים התקיים כינוס בביתו של הראשון לציון רבי יצחק יוסף, בו השתתפו מועצת חכמי התורה וכן הרב זמיר כהן ורבנים נוספים. גם אני נטלתי בו חלק. בכינוס שוחח אתנו הרב יצחק יוסף וציין כי הוא רואה שבשל המלחמה הלבבות בציבור הישראלי פתוחים יותר מן הרגיל. הוא גם אמר לנו את המשפט הבא: 'במלחמת יום כיפור הייתה התעוררות עצומה, ואני מרגיש אותה גם כעת. כולם רוצים להתחזק, אך את הדבר החשוב ביותר לפעמים שוכחים'. וכאן הוא עצר הכל ושוחח אתנו על החשיבות שבשליחת ילדים למוסדות חינוך תורניים, מה שלפעמים לא נעשה מתוך חוסר ידע או חוסר מחשבה של ההורים".

 

פרויקט במחשבה תחילה

לפני שנעבור לתאר את היוזמה המיוחדת שנולדה באותו כינוס, זה המקום לספר מעט על ארגון דרך המלך שהוקם לפני כמה וכמה שנים. "מטרת הארגון היא להפיץ שיעורי תורה וחדשות נקיות, בדרכם של מועצת חכמי התורה ובראשות מרן הרב עובדיה יוסף ומרן ראש הישיבה חכם כהן", מסביר הרב דוד, "בדיוק כפי ש'הידברות' הוקמה בהכוונתו  של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן, כך גם הארגון שלנו. את המסרים והשיעורים שלנו אנו מעבירים במגוון פלטפורמות, כמו קו טלפון, מיילים ודרכים נוספות".

ואיך אתם קשורים לנושא רישום הילדים למוסדות תורניים?

"אנחנו לא קשורים לנושא בדרך כלל, אבל מכיוון שיש לנו קהל של מאזינים רבים, רובם אברכים, החלטנו לפנות אליהם ולבקש מכל מי שמכיר לפחות משפחה אחת ששולחת את ילדיה לחינוך שאינו דתי, שייצור אתנו קשר וימסור לנו את פרטיה. בשלב הבא העברנו את אלפי השמות שהגיעו אלינו לארגון 'לב לאחים' והם כבר דאגו ליצור קשר עם אותן משפחות שרבות מהן אכן התעוררו והחליטו להעביר את ילדיהן למוסדות תורניים. כמובן שהפרויקט דרש הן מהארגון שלנו והן מארגון 'לב לאחים' מאמץ רב ואף הקמת מוקד טלפוני משותף. הקדשנו לכך את מירב המאמצים וכוח האדם, כדי לא לוותר אפילו על משפחה אחת. יש גם ארגונים נוספים חשובים שנטלו חלק בפרויקט, כמו ארגון הידברות, קו ההלכה הספרדי, והמרכז למורשת מרן".

לעבודה על הפרויקט נלוו גם ברכותיהם החמות של גדולי ישראל וחברי מועצת חכמי התורה הספרדים ובראשם הראשון לציון הרב יצחק יוסף וראש הישיבה הרב משה צדקה שסמכו ידיהם על כך, ברכו ועודדו. גם הרב זמיר כהן שליט"א נרתם בכל דרך לחיזוק הפרויקט והעשייה, כשהוא מציין שהוא רואה בכך שליחות גדולה לאין שיעור. "אחד מהסיפורים המרגשים ששמענו מגדולי ישראל נגע למרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל", מספר הרב דוד, "סיפרו לנו על כך שבזקנותו הוא הלך עם הרב צבי סימן טוב זצ"ל בליל שבת, בגשם זלעפות, במשך חצי שעה, כדי לשכנע את אחת האימהות שחששה לשלוח את בנה למוסד תורני. הרב עובדיה היה אדם מבוגר, הוא גם לא יכול היה להשתמש במטרייה בשל השבת, אבל הוא לא הסכים לוותר על ההזדמנות ואפילו לא לדחות את השיחה למוצאי שבת.

"סיפור אחר שריגש אותי אישית הגיע מבחור ישיבה שלומד כיום באחת הישיבות החשובות ביותר. הוא סיפר שכשלמד בכיתה ו', בבית ספר ממלכתי, הוא עבר במקרה על יד בית כנסת, שם היה רשם של בית ספר תורני. משום מה הוא החליט לפנות אליו, העביר לו פרטים ויותר לא היה אתו בקשר. אבל אצל אותו בחור נדלק איזה ניצוץ, הוא עבר ללמוד באותו בית ספר ומשם המשיך לעולם הישיבות, שם הוא מצליח מאוד בדרכו ועושה חייל. 'הרשם אפילו לא יודע מי אני', סיפר הבחור באחד השידורים שעשינו לעידוד הפרויקט. 'אבל כל מצווה שאני עושה וכל דף של גמרא, הם בזכותו'".

 

רמה לימודית ודרך ארץ

ואיך התוצאות? לכמה שמות הגעתם?

"הגענו למשפחות רבות מאוד ביותר מ-70 ערים ברחבי הארץ", מספר הרב דוד בסיפוק רב, "היה אפילו מקרה שבו דווקא הסבתא התקשרה והתחננה שנבקש מבתה להעביר את בניה לחינוך תורני. כשפנינו אל הבת התברר שהיא פשוט רשמה למקום הקרוב ביותר לביתה, ואפילו לא שמה לב שזהו מוסד ממלכתי ולא תורני".

הרב דוד מדגיש כי בשלב זה השמות כולם כבר מטופלים על ידי נציגי לב לאחים שמנסים לעשות הכל כדי להתאים לכל ילד את המוסד החינוכי שמתאים לו, לקראת שנת הלימודים הבאה.

הכינוס למען הרישון במעונו של הראשון לציון הרב יצחק יוסף בהשתתפות גדולי ישראל והרב זמיר כהן (צילום: יעקב כהן)הכינוס למען הרישון במעונו של הראשון לציון הרב יצחק יוסף בהשתתפות גדולי ישראל והרב זמיר כהן (צילום: יעקב כהן)

"חשוב לי להדגיש שפרויקט הרישום לא פונה מלכתחילה להורים שמתנגדים לדת או שמעוניינים דווקא להעניק לילדם חינוך שאינו דתי", מבהיר הרב דוד, "אנו פונים למסורתיים, אלו ששולחים את ילדיהם לבתי ספר שאינם דתיים כי הם רוצים לימודי ליב"ה ברמה גבוהה או שמעדיפים בית ספר קרוב לבית. אנחנו מנגישים להם את הבשורה של בתי ספר ברמת לימודים שאינה פחותה משלהם, ולעתים קרובות גבוהה הרבה יותר, עם התאמה מלכתחילה לציבור מתחזק ושימת לב מיוחדת על דרך ארץ וללא כל אלימות. אז נכון שאולי לפעמים קל יותר לשלוח את הילד לבית ספר קרוב לבית, אך האם זהו השיקול היחידי? כשההורים מבינים זאת הם בדרך כלל לא מתנגדים".

לסיום מציין הרב דוד מקרה שנתקל בו באופן אישי והמחיש לו את הצורך הגדול בהענקת מענה תורני לילדים: "רעייתי עבדה בעבר בבית ספר ממלכתי ולפני יום כיפור סיפרה לילדים הקטנים מהו יום כיפור. לאחר כמה ימים היא קיבלה גערה מהמנהלת שלטענתה היו הורים שהתלוננו באוזניה על כפייה דתית. לצערי זה החינוך שרוצים להעניק לילדים שלנו באותם מקומות – שאסור להסביר ולספר להם על היום הקדוש ביותר בשנה".

הרב דוד מוסיף כי ניתן להמשיך ולמסור פרטים אל המוקד שהוקם, בין הורים שמעוניינים לשמוע פרטים מבלי להתחייב בכלל, רק כדי להתעניין ולשמוע על מה שיש להציע באזורם. ובין אם זה חברים או משפחה שרוצים למסור שמות של המכרים שלהם, אפשר אפילו בצורה אנונימית .

ליצירת קשר עם המוקד: *3322 שלוחה 1, או דרך הטופס הדיגיטאלי במייל 0723400A@gmail.com

תגיות:בית הספרדרך המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה