חדשות עולם הילדים

"מזון רב שאנו אוכלים לא היה קיים בלעדי הדבורים"

הדבורה היא אמנם חרק קטן, אבל אחראית לקיום העולם ולהאכלת כל בעלי החיים בכדור הארץ שלנו. מגזין "נפלאות עולם" לילדים מפתיע אותנו עם דברים שלא ידענו

אא

אנחנו רגילים לחשוב שהדבורים רק מייצרות דבש, אבל למעשה הן עושות עבודה חשובה מאוד בטבע. הדבורים אחראיות להאבקה של כשליש מהצמחייה בעולם, הכוללת פירות, ירקות וזרעים. בזכותן אנחנו זוכים לראות עצים מלאים בפירות ושיחים מלאים בפרחים. איך חרק כה קטן אחראי לקיום של העולם שלנו, ולהאכלת כל בעלי החיים בכדור הארץ? בואו נלמד עוד על דבורים ועל החשיבות האקולוגית שלהן.

לצפיה חופשית באופן דיגיטלי במגזין "נפלאות עולם" היכנסו עכשיו >>

דבורים הן יצורים חברתיים, והן חיות במושבות גדולות שמונות עשרות אלפי פרטים. חיי החברה של הדבורים מורכבים ומאורגנים היטב. במושבה יש שלושה סוגים של דבורים: מלכה, פועלות וזכרים. המלכה היא הדבורה היחידה שמסוגלת להטיל ביצים. היא הגדולה ביותר במושבה ויכולה לחיות עד גיל חמש. הדבורים הפועלות הן הרוב במושבה, והן אחראיות לרוב המשימות: איסוף מזון, בניית הקן, טיפול בזחלים ודאגה למלכה. הדבורה אוהבת לאכול צוף. הצוף הוא חומר מתוק המיוצר על ידי פרחים. כאשר דבורה מתעופפת בין הפרחים, נאספים על גופה אבקנים. האבקנים הם תאי הרבייה של הצמחים, והם נחוצים להפריה של הפרח. כאשר הדבורה עפה מפרח אחד לאחר, היא מעבירה את האבקנים ביניהם, וכך מייצרת זרעים לפרחים הבאים ולצמחים שהיא מאביקה.

בלעדי הדבורים היינו צריכים להיעזר ברובוטים

כל בעלי החיים ובני האדם בכדור הארץ שלנו צורכים צמחים למזון ולנשימה. תהליך ההאבקה על ידי הדבורים מסייע להגדיל את כמות הצמחים ולשמור על מגוון ביולוגי, ולכן זהו תהליך חשוב למערכת האקולוגית. אם לא היו דבורים, רבים מהמזונות האהובים עלינו לא היו קיימים. פירות, ירקות וזרעים רבים תלויים בהאבקה שנעשית על ידי הדבורים. ללא הדבורים היינו צריכים לגדל את האוכל שלנו בצורה מלאכותית או על ידי רובוטים, והדבר היה מייקר את העלויות והרבה פחות יעיל.

כאשר הדבורה הפועלת חוזרת לכוורת עם מזון, היא מבשרת זאת לחברותיה על ידי ריקוד מיוחד. היא נעה במעגלים או בספירלות, ומשנה את כיוון התנועה שלה שוב ושוב. הדבורים האחרות במושבה מסתכלות על הריקוד של הדבורה, ומשתמשות במידע הזה כדי למצוא את מקור המזון. לדוגמה, אם הדבורה רוקדת במעגלים גדולים, זה סימן שהמקור למזון נמצא רחוק. אם היא יוצרת מעגלים קטנים, המשמעות היא שמקור המזון נמצא קרוב. 

איך נשמור על הדבורים?

הדבורים רגישות למגוון מחלות, שנגרמות על ידי וירוסים, חיידקים ופטריות. מחלות אלה יכולות להרוס מושבות שלמות של דבורים. ישנם מספר גורמים שתורמים לרגישות של הדבורים למחלות: שינוי האקלים גורם לעלייה בתדירות ובחומרה של מחלות, שימוש בחומרי הדברה שפוגעים במערכת החיסונית והעצבית של הדבורה, והרס בתי גידול טבעיים, כמו יערות ושדות בר, שגורם למצבי לחץ בקרב הדבורים. בואו נפעל יחד כדי להגן על החרקים הקטנים והמדהימים האלה, שעובדים קשה כל כך כדי לשמור על העולם שלנו ירוק ובריא. יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לעזור לדבורים ולשמור עליהן מפני הכחדה:

• שתלו פרחים בגינתכם או במרפסת שלכם. דבורים אוהבות לאכול צוף, והפרחים ששתלתם יספקו להן מזון.

• אל תשתמשו בחומרי הדברה רעילים. חומרי הדברה יכולים לפגוע במערכת העצבים ובבריאותן של הדבורים. 

באדיבות "נפלאות עולם" - ירחון מדעי תורני לילדים מבית נשיונל ג'יאוגרפיק.

 

בואו לזכות במנוי שנתי למגזין "נפלאות עולם"! היכנסו לעולם הילדים והשתתפו בהגרלה שתתקיים ביום שני בבוקר  >>

תגיות:דבוריםנפלאות עולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה