סיפורי אמונה

סיפור לשבת: אם כאן תדבר, היכן תתפלל?

רבי שלמה זלמן כיבה את המנורה, ישב על הארץ, והתחיל לומר תיקון חצות. קול נוסף, בלתי ידוע, אמר את התיקון איתו – אך איש לא עמד שם לידו

  • י"ח אייר התשע"ה
אא

בעיר פוזנא פרצה פעם מגיפה נוראה ואיומה. רב העיר, רבי נפתלי כ"ץ מחבר ספר "סמיכת חכמים", ובית דינו, גזרו יום תענית ותפילה, והכריזו שכל מי שיודע אודות מי שעבר דבר עבירה או חשוד בעשייתה, מחויב לבוא ולהודיע לבית דין, כדי לידע על מה יצא חרון אף ה', מה עלינו לעשות כדי לעצור את המגיפה.
והנה, הגיעו שניים מתושבי העיר, וסיפרו למרא דאתרא על דבר מוזר שהבחינו בו אצל אחד מחכמי העיר - רבי שלמה זלמן (סבו של רבי חיים אויערבאך, אביו של פוסק הדור הגאון רבי שלמה זמלמן אויערבאך זצ"ל). הם סיפרו שבכל לילה, בהגיע שעת חצות יוצא רבי שלמה זלמן מביתו, עם מנורה קטנה, ופונה אל היער שמחוץ לעיר. הם החליטו לעקוב אחריו באופן שלא ירגיש בהם, אך לאחר שנכנס ליער, הוא נעלם מעיניהם, והאנשים חזרו העירה.
אמר להם רבי נפתלי: "אצטרף אליכם הלילה כדי לבדוק זאת". וכך עשה. בלילה, הרב ושני התושבים עקבו אחרי רבי שלמה זלמן ביער, עד שראו שעמד במקום מסוים. הוא כיבה את המנורה, ישב על הארץ, והתחיל לומר תיקון חצות בקול בכי ובדמעות שליש, עד שנמס לבבם מגודל הבכי והנעימות... אולם, היה דבר שעורר את תימהונם. הרב ומלוויו שמעו קול נוסף, בלתי ידוע, שאומר יחד עם רבי שלמה זלמן תיקון חצות – אך איש לא עמד לידו.

הגאון רבי שלמה זמלמן אויערבאך זצהגאון רבי שלמה זמלמן אויערבאך זצ

כשגמר לומר תיקון חצות, פנה אליו רבי נפתלי ואמר לו: "עתה ראינו בעינינו כי איש קדוש אתה. אני מבקש לדעת, של מי הקול השני שאמר עמך ביחד את התיקון חצות?". בתחילה ניסה רבי שלמה זלמן להתחמק מלענות על השאלה. אמר לו הרב: "אני המרא דאתרא, ואני גוזר עליך שתגיד לי את האמת!"
כשמעו את גזירת הרב, ענה: "מנהגי כבר מאז, להתאבל על חורבן בית המקדש. והנה נתנו לי מתנה מן השמים, שבכל לילה ירמיהו הנביא בא אלי ליער, לומר יחד עמי תיקון חצות".
שאלו הרב: "מכיון שיש לך זכייה גדולה כזו, לערוך תיקון חצות ביחד עם ירמיהו הנביא, אם כן למה אינך שואלו על מה ולמה באה גזירת המגיפה הנוראה בעירנו?" השיב רבי שלמה זלמן: "למחר אני אשאל את ירמיהו הנביא".
למחרת בא ואמר לרב, שירמיהו הנביא אמר לו, שארבעים שנה קודם שנחרב בית המקדש, הוא כבר היה צריך להיחרב, אבל כיון שלא היו מדברים אז דברים בטלים בבית הכנסת – בית המקדש נשאר על תילו עוד ארבעים שנה ולא נחרב, אף על פי שהיו רשעים באותו דור. אבל כשהתחילו לדבר בבית הכנסת, נחרב בית המקדש, וכל הצרות שאירעו ליהודים, הם משום שמדברים דברים בטלים בבית הכנסת.
רב העיר הכריז שכל בני העיר יתאספו בבית הכנסת הגדול, והרב עלה ודרש על עניין מורא וכבוד בית הכנסת, וסיפר להם את כל המעשה הנ"ל, ומה שאמר לו רבי שלמה זלמן, שזוהי סיבת המגיפה רח"ל. געו כל העם בבכייה, והייתה התעוררות גדולה, ובאותו מעמד קיבלו על עצמם ועשו תקנה, שאף אחד לא ידבר בבית הכנסת שום דיבור חול.
תיכף אחר קבלה זו, נעצרה המגיפה, וליהודים הייתה רווחה...

תגיות:סיפור לשבתהרב שלמה זלמן אויירבך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה